۴ بهمن ۱۴۰۱، ۶:۵۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85002661
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعاونی‌های مسکن مشکل دار، چالش مدیریتی زنجان

زنجان – ایرنا- مشکلات برخی تعاونی‌های مسکن در زنجان، یک معضل ۳۰ ساله و چالش مدیریتی محسوب می‌شود که ستاد ساماندهی تعاونی‌های مشکل دار برای حل مشکلات آنها تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، فعالیت تعاونی های مسکن استان در طول سال های متمادی، نقش مهمی در خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه داشته اما عملکرد برخی از شرکت های تعاونی موجب ایجاد مشکل و بر باد رفتن آرزوی خانه دار شدن اعضای آنها شده است.

با وجود اینکه سالها از مشکلات این تعاونی ها می گذرد و به رغم اینکه منابع رسمی از الحاق نشدن زمین های این تعاونی ها به محدوده شهر خبر می دهند، ولی همچنان خرید و فروش فیش‌های آنها در استان جریان دارد.

در این میان، آنچه موجب تداوم خرید و فروش این فیش ها می شود شایعاتی است که از همان ابتدای تشکیل تعاونی ها در خصوص الحاق شدن اراضی آنها به محدوده شهری مطرح بوده و هنوز هم بعد از سالها با شدت و ضعف مطرح است و قیمت فیش های آنها را تعیین می کند.

نوسان قیمت فیش های این اراضی باعث شده عده‌ای خرید و فروش آنها را کسب و کار خود قرار دهند یعنی وقتی قیمت ها با شایعه ای بالا می رود فیش ها را می فروشند و وقتی پایین آمد آنها را می خرند چون این فیش های سرگردان جز همین سوداگری ها به کار خاصی نمی آید و برای خانه دار شدن متقاضیان هم تضمینی ندارد.

البته مشکل برخی تعاونی های مسکن استان، زمین خارج از محدوده نیست؛ تعاونی مسکن علوم پزشکی که فعالیتش را از سال ۱۳۸۲ با تعهد ساخت هزار و ۲۶۰ واحد شروع کرده با آنکه مشکلی در خصوص زمین خارج محدوده ندارد ولی به مرور زمان تعهداتش را به هزار و ۵۱۵ واحد افزایش داده و همین امر مشکلات مضاعفی را در اخذ پروانه برای افزایش طبقات بلوک ها و تامین زمین برای اعضا ایجاد کرده است.

فراز و نشیب در ماجرای برخی تعاونی های مسکن طی چند سال گذشته موجب تجمعات اعضای آنها برای رسیدگی به مشکلاتشان شده است.

در سفر استانی رییس جمهور هم شماری از اعضای همین تعاونی ها با تجمع در مسیر حرکت آیت الله رییسی خواستار رسیدگی به مسائل تعاونی ها شدند؛ رییس جمهور هم با حضور در میان تجمع کنندگان و با دعوت آنان به آرامش برای رسیدگی به وضعیت تعاونی ها قول مساعد داد.

تعاونی‌های مسکن مشکل دار، چالش مدیریتی زنجان

بنا بر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از حدود هزار و ۲۰۰ تعاونی فعال در این استان، ۳۰ تعاونی مشکل دار شناسایی شده که ۲۲ مورد از این تعاونی ها مربوط به حوزه مسکن است. مدیران استانی در این راستا اقدام به تشکیل ستاد ساماندهی تعاونی ها مشکل دار استان کرده اند.

در این ستاد مسائل تعاونی های مشکل دار که اغلب آنها هم مربوط به حوزه مسکن است یک به یک مورد بررسی قرار می گیرد تا راه حلی مناسبی برای گره گشایی از مسائل به دست آید.

بنا بر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حدود هزار و ۲۰۰ تعاونی فعال در استان، ۳۰ تعاونی مشکل دار شناسایی شده که ۲۲ مورد از این تعاونی ها مربوط به حوزه مسکن است.

روند نادرست شکل گیری برخی تعاونی های استان مشکل ساز شده است

استاندار زنجان با بیان اینکه ستاد ساماندهی تعاونی های مشکل دار استان اقدامات مفیدی داشته است، گفت: تعاون یک مفهوم ذاتا خوب است و این شکل از مشارکت اقتصادی باید در مسیر حل مشکلات مردم کمک کننده باشد ولی در مواردی با توجه به اینکه روند شکل گیری تعاونی درست نبوده، مشکلاتی به وجود آمده است.

محسن افشارچی به ضرورت برخورد با هرگونه تخلف در تعاونی ها تاکید کرد و اظهار داشت: اگر چنین رویکردی از پیش وجود داشت، اتفاقات بعدی را مشاهده نمی کردیم.

افشارچی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و بهره گیری از رسانه ها برای آگاهی دادن به مردم نسبت به مسائل تعاونی ها، گفت: در خصوص خرید و فروش فیش های زمین های خارج از محدوده باید به شهروندان اطلاع رسانی شود چون بسیاری از شهروندان نمی دانند سازوکارهای درست تحقق هدف آنها برای خانه دار شدن چیست.

استاندار زنجان گفت: مردم باید بدانند که ما اکنون با چه مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم که بخش قابل توجهی از این مشکلات با آگاهی بخشی به مردم ایجاد نمی شد.

تعاونی‌های مسکن مشکل دار، چالش مدیریتی زنجان

تعاونی های مسکن زنجان ۱۲ هزار فیش زمین های خارج از محدوده را به دست مردم داده اند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه هفت تعاونی مسکن در این استان ۱۲ هزار فیش زمین های خارج از محدوده را به دست مردم داده اند، گفت: مشکلی اصلی ما برخی تعاونی های داخل محدوده است که اقدام به ساخت و ساز هم کرده ولی هنوز نتوانسته اند به تعهدات خود به صورت کامل عمل کنند.

تعاونی ها قرار بود باری از روی دوش مردم بردارند ولی برخی از آنها در عمل طوری عمل کرده اند که الان باید وقت مضاعفی را برای حل مسائل آنها صرف کرد. ابوالفضل رفیعی نظارت کم و برخی خلأهای قانونی را از عوامل بروز مشکل در تعاونی ها برشمرد و اظهار داشت: واقعیت این است که تعاونی ها قرار بود باری از روی دوش بردارند ولی برخی از آنها در عمل طوری عمل کرده اند که الان باید وقت مضاعفی را برای حل مسائل آنها گذاشت.

وی بر لزوم تمرکز مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بر نظارت و پیگیری مسائل تعاونی ها تاکید کرد و گفت: با اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه تعاونی ها از گذشته ایجاد شده است ولی ما در استان در قالب ستاد ساماندهی تعاونی های مشکل دار از همه ظرفیت ها برای حل مشکلات آنها در چارچوب قانون بهره می گیریم.

ناآشنایی اعضای هیات مدیره برخی تعاونی ها با قوانین، عامل بروز مشکلات

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: به طور معمول در تشکیل تعاونی ها افرادی از کارمندان عادی که ممکن است تخصصی هم در امور حقوقی و مسکن نداشته باشند، به واسطه موجه و مورد اقبال بودن در هیات مدیره ها قرار می گیرند ولی همین امر در ادامه ناخواسته مشکلاتی را ایجاد می کند.

طیب جعفری افزود: ساز و کار نظارت بر تعاونی ها ابتدای امر باید از طریق خود تعاونی و توسط بازرسان منتخب خود اعضای تعاونی اتفاق بیفتد و در ادامه در صورت محرز شدن تخلف در تعاونی ها موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده شود.
با مجموع اقدامات و تدابیر در دستور کار، امیدواری ها برای حل مسائل بیشتر شده و این موضوع، کاهش تجمعات اعضای تعاونی ها را در استان زنجان در پی داشته است.

وی به اقدامات پیرامون حل مسائل تعاونی ها مشکل دار در استان اشاره کرد و افزود: با مجموع اقدامات و تدابیر در دستور کار، امیدواری ها برای حل مسائل بیشتر شده است که در نتیجه، کاهش تجمعات اعضای تعاونی ها را در استان شاهد هستیم.

جعفری با اشاره به برآیند و خروجی این رویکرد در خصوص حل مشکلات تعاونی ها، گفت: کسانی که در گذشته وارد سوداگری در این حوزه می شده و مشکلاتی را ایجاد می کردند، اکنون ناامید شده و فضای بدون نظارتی را بر تعاونی ها احساس نمی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در ستاد ساماندهی تعاونی های مشکل دار برای هر تعاونی یک مدل حل مساله تدوین می شود و تقسیم کاری برای پیگیری مسائل در چارچوب قانون صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خروجی این ستاد یک پیام واحد را برای مردم دارد و آن این است که مشکلات موجود حل می شود و مردم نیز نتایج اقدامات را مشاهده می کنند.

تعاونی‌های مسکن مشکل دار، چالش مدیریتی زنجان

تملک دولت بر زمین های خارج از محدوده مقدمه حل مشکل تعاونی ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تامین مسکن برای شهروندان وظیفه ای است که بر دوش دولت است، گفت: طی ۲ سال اخیر حدود ۸۰ جلسه با شرکت های تعاونی مسکن استان داشتیم و راه و شهرسازی با ایجاد مسکن مشکلی ندارد منتهی با شرط اینکه زمین های خارج از محدوده تعاونی در اختیار دولت قرار بگیرد. فرآیندهای لازم را که برای حل مشکل تعاونی وجود دارد، کاملا شفاف برای فعالان این حوزه تشریح کردیم ولی در زمان نتیجه گیری برخی از هیات مدیره ها در شرکت های تعاونی تغییر کردند و برخی هم نسبت به راه حل های مطرح شده موافقت نشان ندادند.

اصغر اسماعیلی اظهار داشت: این تلاش ها تاکنون برای حل مسائل زمین های خارج از محدوده منجر به نتیجه نشده، ولی ما الان هم اعلام می کنیم که با ایجاد مسکن برای شرکت های تعاونی اصلا مشکلی نداریم منتهی با شرط اینکه زمین های تعاونی در اختیار دولت قرار بگیرد و ساخت مسکن به شکل گروهی از طریق تعاونی ها دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست به صورت شفاف برای تعاونی ها مسکن استان اعلام شده و اداره کل راه و شهرسازی هنوز هم پای بند این موضع خود در جهت حل مشکل تعاونی ها است.

برآیند:

تعاونی های مسکن استان زنجان که زمانی برای خانه دار شدن شهروندان تشکیل شدند در حال حاضر ۲۲ مورد از آنها با مشکلات متعددی مواجه و به چالش جدی مدیریتی استان تبدیل شده اند.

حل مشکلات این تعاونی ها در حال حاضر به تنهایی از عهده یک دستگاه خارج است و باید سایر دستگاه های مرتبط نیز به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه کمک کنند که خوشبختانه ستاد ساماندهی تعاونی های مشکل دار استان تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha