معاون وزیر جهاد : افزایش درآمد کشاورزان و ارزان سازی تولیدات، مهمترین دستاورد الگوی کشت است

ساری- ایرنا-معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دولت همسو با انتخاب کشاورزان به سمت محصولات کم آب طبق الگوی کشت به دنبال افزایش درآمد کشاورزان و ارزان سازی تولیدات محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،خیام نکویی چهارشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان این که الگوی کشت محصولات کشاورزی در تمام کشور به خصوص استان مازندران تهیه شده است،افزود: همزمان با دانش بنیان کردن فعالیت های کشاورزی مورد تاکید مقام معظم رهبری ،رعایت الگوی کشت و بهره وری در آب مورد توجه قرار گرفت.

وی با توضیح این که برنامه وزارت جهاد کشاورزی در استان های کشور ترویج عملیاتی شدن الگوی کشت با محوریت مدیریت استانداران است، ادامه داد: سند الگوی الگوی کشت مازندران آماده رونمایی است و انتظار داریم استاندار و دیگر مسوولان استان با هدف بهره وری علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان ، ارزان سازی محصولات کشاورزی را دنبال کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد :انتخاب کشاورزان به سمت محصولات کم آب ، طبق الگوی کشت در عملیاتی شدن این سند بسیار مهم و محوری است ، شورای برنامه ریزی استان مازندران باید زمینه ترویج و حمایت اجرای الگوی کشت کشاورزی استان را بیش از پیش فراهم کند.

وی تهیه ، تدوین و نظارت بر الگوی کشت را بر اساس قوانین بر عهده سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی دانست ، و گفت: مازندران با داشتن مراکز تحقیقاتی می تواند به درستی الگوی کشت را عملیاتی کند، امیدواریم طبق برنامه تا پایان دولت سیزدهم قسمت اعظم الگوی کشت را در همه استان های کشور نهایی و عملیاتی کنیم .

نکویی ادامه داد: صد البته لازمه آن عزم استانی همه مسوولان به خصوص استاندار را می طلبد، تاکید می کنم مهمترین دستاورد الگوی کشت در کنار امنیت غذایی ،افزایش درآمد کشاورزان و از طرفی ارزان سازی تولید محصولات کشاورزی است.

وی اظهار داشت: انقلاب بهره وری در کشاورزی ،کیفی سازی و افزایش کمییت تولیدات محصولات کشاورزی است ، که استان مازندران با توجه به ظرفیت منحصر به فرد در کشاورزی می تواند رتبه نخست اجرایی شدن این طرح را به خود اختصاص بدهد.

وی با بیان این که سازمان تحقیات ، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی آمادگی لازم را برای همکاری و حمایت در اجرایی شدن الگوی کشت را دارد، گفت: سند الگوی کشت در استان ها می تواند طبق نظرات کارشناسی کارشنسان شهرستانی و استانی تغییر کند ، پس توقع داریم سند الگوی کشت در مازندران نیز به صورت کارشناسی بهینه سازی شود.

دولت سیزدهم سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ را مهر امسال ابلاغ کرد تا ۲ هدف عمده افزایش بهره وری و کاهش استفاده از آب را تحقق ببخشد.

الگوی کشت به معنای تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان، بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و حفظ محیط زیست تعریف شده و یکی از موارد مورد توجه برای حفظ محیط زیست در این خصوص استفاده درست از منابع آبی است به طوری که با استفاده از ابزار و روش‌های نوین بتوان، آب کمتری مصرف کرد و بازدهی بیشتری از زمین داشت.

بنا بر هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در سند الگوی کشت کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل سه میلیارد متر مکعب، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها و افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی هدف‌گذاری شده است.

برای ترغیب کشاورزان به پیروی از این الگو نیز سیاست‌های تشویقی قابل توجهی از جمله بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری لحاظ شده است که البته تحقق درست و اصولی این سیاست به نصب و افزایش کنتورهای هوشمند بر چاه‌های کشاورزی بستگی دارد.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha