۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 85004122
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳
کد خبر: 85004122
محمد حسین فلاح
خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

یزد- ایرنا- پیست غیر استاندارد اسکی سخوید تفت در استان یزد، طی هفته‌های اخیر دوباره رونق گرفته و به محل حضور شهروندان استان برای تفریح و بازی روی برف تبدیل شده است اما این روزها خبرهای خوشی از این پیست به گوش نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا طی چند هفته اخیر که بارش رحمت الهی و بویژه برف، استان یزد را سفیدپوش کرد مردم استان هم برای گذران اوقات فراغت خود در روزهای تعطیل، راهی این پیست شدند.

اورژانس یزد هفته گذشته از مصدوم شدن ۱۵ نفر بر اثر بازی بر روی این برف خبر داد ، اورژانس استان همچنین اعلام کرد: طی ۲ روز گذشته یعنی پنجشنبه و جمعه نیز مجموعا ۱۵ نفر مصدوم شدند که ۱۲ مورد آن بر اثر بازی در محل پیست و سه نفر بر اثر سانحه رانندگی در مسیر منتهی به این پیست بوده است.

اضافه کنید به اینها ریخت و پاش زباله، آلودگی زیست محیطی، ترافیک سنگین، ناهنجاری‌های اجتماعی، افت فشار آب، زدن خسارت به مزارع مردم و در نهایت نارضایتی اهالی منطقه را که لزوم ورود فوری مسوولان و بخش خصوصی برای ساماندهی این پیست را نشان می دهد.

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

پلیس راه استان یزد هم از حضور بیش از ۱۸ هزار دستگاه خودرو در محل این پیست در جمعه گذشته خبر داده بود که جای تامل دارد.

یکی از خبرنگاران نیز روز گذشته شاهد دعوا و جدل میان برخی از حاضران در این مکان بوده که متاسفانه منجر به کدورت خاطر دیگر شهروندان شده، شهروندانی که بخش قابل توجهی از آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

طی ۲ روز گذشته یعنی پنجشنبه و جمعه، مجموعا ۱۵ نفر مصدوم شدند که ۱۲ مورد آن بر اثر بازی در محل پیست و سه نفر بر اثر سانحه رانندگی در مسیر منتهی به این پیست بوده استمحل بازی روی برف منطقه سخوید تفت که به اشتباه، "پیست اسکی" لقب گرفته در این روزهای برفی، میزبان بخش قابل توجهی از جمعیت استان یزد است؛ این مکان، تنها محل برف بازی شهروندان استان یزد است و همین بهانه ای شده تا در روزهای برفی، شاهد حضور خیل جمعیت استان در این منطقه باشیم.

حجم سنگین خودروهایی که در روزهای برفی عازم این منطقه هستند به حدی است که مسیر حرکت به طور کلی قفل شده و تردد خودروها با سختی صورت می گیرد و هر آن امکان وقوع حادثه ناگواری نیز وجود دارد.

نبود محلی مناسب برای سرگرم کردن شهروندان استان در روزهای برفی باعث شده تا آنها پس از بارش اندک برفی، راهی این منطقه شوند که البته این حضور، خالی از پیامدها و اتفاقات ناگوار هم نیست.

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

طی چند سال گذشته شماری از هم استانی‌های یزد در این منطقه گرفتار حوادث ناگوار شدند که از شکستن دست و پا و سر، تا ضایعه نخاعی را می توان برشمرد که بارها به آن اشاره شده است؛ اضافه کنید به اینها کم عرض بودن مسیر منتهی به این منطقه و یک بانده بودن آن که موجب حاکم شدن ترافیک سهمگین در این مسیر می شود.

بارها از سوی مسوولان وقت تفت به پیامدها و معضلات این خیل حضور در شهرستان اشاره شده اما مشخص نیست چرا مسوولان استان حاضر به شنیدن آن نیستند و یا نمی خواهند بشنوند!

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

شهر کوچک تفت و روستاهای سنتی و قدیمی آن توان تحمل بار این حضور را ندارد و اما اگر قرار است این حضور ادامه داشته باشد باید برای آن چاره اندیشی کرد که نخستین قدم آن فرهنگ سازی و سپس تخصیص اعتباری خاص برای این منظور است.

متاسفانه حضور جمعیت زیاد در مناطق ییلاقی و از جمله پیست اسکی سخوید موجب شده تا کنترل این جمعیت به سادگی امکان پذیر نباشد و در این میان، برخی ناهنجاری های اجتماعی هم اتفاق می افتد که موجب نارضایتی مردم منطقه شده است.

بارها از سوی مسوولان وقت تفت به پیامدها و معضلات این خیل حضور در شهرستان اشاره شده اما مشخص نیست چرا مسوولان استان حاضر به شنیدن آن نیستند و یا نمی خواهند بشنوند!نکته بعدی که باید در دستور کار مسوولان استان باشد این است که باید به این منطقه به دید استانی نگاه شود و همه مسوولیت آن را به شهرستان تفت واگذار نکنند؛ نخستین قدم برای این منظور اختصاص اعتباری خاص و ویژه به این منطقه است.

فرماندار وقت تفت، سال گذشته اعلام کرده بود برآورد مبلغ مورد نیاز برای بهسازی جاده کم عرض این مسیر ۷۰ میلیارد تومان است که پول سه سال اعتبارات شهرستان تفت است و از این روز باید بخش خصوصی ورود کند اما هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه کردن در این منطقه که فقط ۲ ماه سال را فعال است نمیشود و لذا ضروریست که خود مسوولان استان یک سرمایه گذار قابل اعتماد پیدا کنند یا از محل و منابع دیگری این پول را تامین نمایند.

مردم تفت و بخصوص روستاهای منتهی به این منطقه، از وضعیت موجود ناراضی و از اینکه باید همه خطرات حضور این خیل جمعیت استان به روستای خود را شاهد باشند گله‌مند هستند.

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

شرایط به گونه ای شده که خود مردم شهر تفت و روستاهای منتهی به پیست اسکی سخوید ترجیح می دهند در روزهای تعطیل، اصلا از منزل خارج نشوند تا شاهد ترافیک سهمگین شهر و روستای خود که هر آن امکان خطراتی نیز از آن محتمل است نباشند.

پیست اسکی سخوید تفت، استاندارد نیست و قرار هم نبوده به محلی با عنوان پیست مبدل شود اما مسوولان استان در سال ۷۲ با برخی اقدامات و معرفی این مکان بعنوان پیست اسکی و با هدف تایین محلی برای سرگرمی مردم در فصل زمستان، عملا موجب تشویق شهروندان استان یزد به حضور در این محل شدند .

همه ساله در ماه‌های دی و بهمن، رسانه ها مدام از غیر استاندارد بودن این پیست می گویند و لزوم ساماندهی آن را گوشزد می کنند اما پس از این ۲ ماه، دوباره این معضل تا سال آینده فراموش می‌شود .

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

نکته قابل تامل دیگر اینکه حضور مردم در پیست غیر استاندارد سخوید تفت، بی‌نصیبی استان از امکات تفریحی و رفاهی را هم گوشزد می‌کند و یادآور می شود که شهروندان کویرنشین یزدی به امکانات تفریحی و رفاهی که شایسته آنها هست نیاز دارند.

یکی از نکاتی که مسوولان و کارشناسان ذیربط در استان یزد و شهرستان تفت بارها مورد تاکید قرار داده اند غیر استاندارد بودن پیست اسکی سخوید است.

این پیست یک نعمت خدادادی است که دست بشر در راه اندازی آن هیچ دخالتی نداشته است و طی سال های اخیر توانسته بعلت شرایط خاص خود ، مردم استان و حتی خارج استان را به سوی خود جلب کند.

پیست اسکی سخوید (محل بازی روی برف) از نبود امکانات لازم رنج می برد و همانطور که گفتیم آنچه در این محل مشاهده میشود همه خدادادی است و مسوولان به دلایل مختلفی که نبود اعتبار، مهمترین آن است، کمتر به آن پرداخته اند.

نه اداره کل ورزش و جوانان استان به دلیل غیر استاندارد بودن این مکان، مسوولیت آن را عهده دار شده و نه بخش خصوصی به دلیل آنکه این محل فقط حدود ۲ ماه در سال را فعال است (در صورت بارش برف) حاضر به سرمایه گذاری در این مکان و جاده منتهی به آن می شودطول این مسیر از تفت تا محل پیست حدود ۴۰ کیلومتر و از شهر یزد تا این محل حدود ۶۰ کیلومتر است؛ از خروجی تفت و یزد تا دو راهی علی آباد، جاده، همه جا ۲ بانده است اما از این ۲ راهی تا محل پیست که حدود ۲۰ کیلومتر است جاده یک بانده و غیر استاندارد و بسیار کم عرض است و از ۲ روستای فیض آباد و سانیج عبور می کند.

این مسیر کم عرض و یک بانده علاوه بر ایجاد خطرات زیاد برای رانندگان، برای اهالی ساکن در این ۲ روستا نیز خطراتی به دنبال دارد؛ مسوولان وقت تفت در سال گذشته برای دو بانده سازی این مسیر، اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان را طلب کردند که تامین نشد.

در صورت دو بانده شدن این جاده کوهستانی که در روزهای تعطیل زمستان و تابستان مسیر عبور هزاران خودرو از سراسر استان است بخش قابل توجهی از حوادث و ترافیک های این مسیر حل خواهد شد.

نه اداره کل ورزش و جوانان استان به دلیل غیر استاندارد بودن این مکان، مسوولیت آن را عهده دار شده و نه بخش خصوصی به دلیل آنکه این محل فقط حدود ۲ ماه در سال را فعال است (در صورت بارش برف) حاضر به سرمایه گذاری در این مکان و جاده منتهی به آن می شود.

در محل خود پیست نیز امکانات لازم و مورد نیاز شهروندان وجود ندارد، جای پارک خودرو نیست، امکانات رفاهی لازم را ندارد و هیچ بیمه ای هم حاضر به بیمه کردن این مکان نمی باشد.

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

فرماندار تفت: پیست اسکی سخوید در بلند مدت، ساماندهی می‌شود/ شاید ساخت تونل

فرماندار تفت در گفت و گو با ایرنا از برنامه ریزی برای ساماندهی بلندمدت مجموعه تفرجگاهی سخوید و جاده منتهی به آن خبر داد.

"محمد دهشیری" با اشاره به گلایه مردم از ترافیک و ناایمنی این منطقه گفت: کارهای کوتاه مدت مانند تعریض جاده، ساماندهی پارکینگ، جانمایی ۲ پارکینگ جدید و تامین سرویس بهداشتی انجام و ساماندهی بلندمدت نیز با تعیین متولی در دستور کار قرار می گیرد.

خبرهای خوبی از پیست غیر استاندارد اسکی سخوید یزد به گوش نمی‌رسد + عکس

به گفته وی در چند ماه گذشته اخذ مجوزهای مربوطه انجام شده اما بزرگترین معضل موجود ترافیک این مسیر است؛ همچنین منطقه یاد شده استاندارد لازم را ندارد.

وی افزود: راهکارهایی برای حل مسئله ترافیکی این منطقه مطرح شده است از جمله اینکه تونل احداث شود که مطالعات اولیه انجام شده، این مطالعات به صورت فنی و اقتصادی از نظر اعتبارات و جنس زمین در دست بررسی است.

دهشیری ادامه داد: ساماندهی مختصر همچنان برای این منطقه انجام می شود و برای بلندمدت نیز طرح های خوبی قرار است با مشارکت بخش خصوصی در این منطقه انجام شود.

شهرستان ییلاقی و سرسبز تفت که مرکز آن در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد همه ساله در فصول مختلف سال، میزبان گرمان زدگان کویر و دوستداران طبیعت از سراسر استان است و در روزهای تعطیل جاده های منتهی به روستاهای ییلاقی این شهرستان، مملو از خودروهایی است که از نقاط دور و نزدیک این استان، عازم این مناطق هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha