وظیفه معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت از ایده‌های اولیه دانش‌بنیان‌ها است

تهران - ایرنا - معاون علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: وظیفه این معاونت حمایت و پشتیبانی از ایده‌های اولیه شرکت های دانش بنیان است تا آنها بتوانند محصولات نمونه اولیه خود را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا ، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز شنبه در آیین افتتاح نخستین کارخانه هوشمند سازی و نوآوری کشور (امیدینو) افزود: زمانی که از اقتصاد صحبت می کنیم، نمی توان بدون بانک به اقتصاد فکر کرد، در واقع بدون بانک اقتصاد دانش بنیان رقم نمی خورد و بدون مشارکت نظام بانکی و نظام بیمه قطعاً اقتصاد دانش بنیان یک اشتباه است

وی یادآور شد: در همه جای دنیا اتفاقی که در توسعه نوآوری افتاده کنار آن مغزها، نرم افزارها، افکار و ایده ها از نظام های مالی حمایت کردند، در جامعه این فرهنگ ترویج شده که دانش بنیان ها را باید حمایت کنیم که من اصلاً به این موضوع اعتقاد ندارم . واقعیت این است که دانش بنیان ها هستند که باید ما را حمایت کنند.

معاون علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین گفت: دانشی که از آن صحبت می کنیم، ارزشمند است، اینکه همه دنیا اقتصاد دانش بنیان را یکی از کلیدهای توسعه می‌دانند از این جهت است که مغزافزار، نرم افزار تولیدات فکر و اندیشه می تواند بدون آنکه ساختمان، تجهیزات و کارخانه زیرساخت داشته باشد اصطلاحاً بدون آن که قابل لمس باشد ارزش ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ارزش مالکیت فکری در همه دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: زمانی از حوزه دانش‌بنیان صحبت می کنیم از دستاوردی صحبت می کنیم که قرار است ارزشی را ایجاد کند، دانش بنیانی که قرار باشد، فقط حمایت کنیم به احتمال زیاد یک جای کار ایراد دارد وگرنه حوزه دانش بنیان حوزه ای است که ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دنیای رقابت و دانش است. علم امروز قوت، قدرت، حاکمیت و فرمانروایی را رقم می زند بنابراین اگر محصول یا خدمت دانش بنیان وجود داشته باشد حتماً آنقدر ارزشمند است که نیاز به حمایت نداشته باشد و مشتری برای آن صف بایستد.

معاون علمی،‌فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: بانک ها بزرگ ترین منابع مالی کشور را از منابع زیر ساختی مانند معادن کارخانجات و منابع پولی را مدیریت می کنند، بنابراین اگر واقعاً فضا را درست بسازیم که مردم مشتریان بانک ها و سرمایه گذاران بانک ها و خود بانک‌ها درک کنند و ببینند که سرمایه گذاری کردن آنها روی کارخانه حداکثر ۱۰۰ درصد سود ایجاد می کند اما سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان هزار درصدی ایجاد کند، قطعا این دفعه بانک است که در نوبت سرمایه گذاری شرکت ها قرار می گیرد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: اولین اقدامی که باید انجام دهیم ارزش واقعی دانش‌بنیان‌ها را به همه بشناسانیم. همه باید متوجه شوند که آنها می توانند به ما کمک کنند در واقع شرکت های دانش بنیان هستند که با حرف و ارزش جدید می توانند بازار ایجاد کنند.

وی همچنین گفت: اقتصاد شرکت های بزرگ دنیا برای مالکیت فکری آنها است، ارزش شرکت های بزرگ دنیا در حوزه هوشمند سازی ، ساخت تلفن همراه و تجهیزات هوشمند به دلیل ساخت و خط تولید آنها نیست ، بلکه ارزش آنها به دلیل اختراعات‌ آنان است و بازار بورس آنها بازی اصلی را انجام می دهد.

به گزارش ایرنا،‌نخستین کارخانه هوشمند سازی و نوآوری کشور با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و بانک سپه در فضایی به وسعت ۸۵۰۰ متر در تهران گشایش یافت.

در کشور ۹ کارخانه نوآوری مشغول فعالیت هستند که این کارخانه به نوعی دهمین کارخانه و به لحاظ تخصصی نخستین کارخانه هوشمندسازی و نوآوری کشور و نخستین کارخانه با حمایت یک مجموعه بانکی در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha