نگاه روس‌ها به «تاپی»؛ روسیه به دنبال مشتری گاز در آسیای میانه و جنوبی

تهران-ایرنا- نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، با بیان این که مسکو علاقه‌مند حضور در پروژه تاپی است، گفت: تضمین تامین امنیت این پروژه در افغانستان از مهم‌ترین موضوعات پروژه لوله گاز ترکمنستان است و می‌گوید که شرایط برای عملی شدن این پروژه فراهم شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از طلوع نیوز، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روشیه در امر افغانستان در گفت‌وگو با تلویزیون روسیه۲۴ گفت: شرکای این پروژه ترکمنستان افغانستان، پاکستان و هند اگر درخواست کنند، روسیه در این پروژه شرکت خواهد کرد رییس‌جمهوری روسیه برای همکاری این پروسه چند سال قبل آمادگی خود را نشان داده و ما البته علاقه‌مند به همکاری در بخش اقتصادی آسیایی هستیم. سوال کلیدی در مورد این پروژه امنیت در قلمرو افغانستان است و این پروژه می‌تواند وضعیت اقتصادی افغانستان را بهبود بخشد.

معاونت اقتصادی وزارت کشور افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکومت افغانستان، امنیت پروژه‌های بزرگ که شامل پروژه تاپی نیز هست را تضمین می‌کند.

این معاونت همچنان اطمینان داده است که در حال حاضر امنیت و فرصت مناسب برای عملی سازی پروژه‌های زیربنایی وجود دارد.

«عبدالرحمن حبیب»، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان درباره این موضوع می‌گوید: تاپی یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی برای کشور افغانستان بوده که با تطبیق آن علاوه بر بهبود تعاملات سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای، سبب تامین انرژی گاز مورد نیاز و فراهم سازی زمینه استخراج معادن گاز افغانستان زمینه اشتغال مستقیم را به بیش از ده هزار نفر و هزاران شغل غیرمستقیم را در زمان ساخت و بهره‌برداری برای مردم افغانستان مهیا خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ورود کشورهای جدید به پروژه‌ تاپی نیاز به تفاهم و توافق جهانی به خصوص بانک آسیایی و کشورهای عضو دارد.

با عملی شدن این پروژه در کنار فراهم شدن زمینه‌ کار برای هزاران نفر، افغانستان سالانه بیش از۴۰۰ میلیون دلار بدست خواهد آورد.

طرح خط لوله گاز موسوم به «تاپی» که نام آن از حروف اول نام چهار کشور حاضر در این طرح (به انگلیسی) شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند تشکیل شده، قرار است در صورت اجرا و تکمیل، گاز ترکمنستان را به به این سه کشور انتقال دهد.

نگاه روس‌ها به «تاپی»؛ روسیه به دنبال مشتری گاز در آسیای میانه و جنوبی

مشکلات پیش روی طرح تاپی

طرح احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند، اگرچه طرحی عظیم با ظاهری جذاب و دارای صرفه اقتصادی برای هر چهار کشور به نظر می رسد اما واقعیت های موجود در منطقه و شرایط کنونی حاکم بر کشورهایی که قرار است مسیر عبور این خط لوله و مصرف کنندگان گاز آن باشند، باعث شده تا زمینه برای اجرای این طرح عظیم گازی، چندان مناسب و مساعد نباشد.

اختلاف های کهنه و شدید سیاسی و سرزمینی میان پاکستان و هند و همچنین دعواهای انکارناپذیر میان پاکستان و افغانستان بر سر مسائل مرزی، امنیتی و مبارزه با تروریسم، بخشی از مشکلات پیش روی طرح تاپی به شمار می رود.

از سوی دیگر نیز روسیه، فروش نفت خام به پاکستان را در برنامه خود دارد.

در روزهای اخیر دولت‌های پاکستان و فدراسیون روسیه با هدف تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، فنی، ریلی و بانکی ۳ یادداشت تفاهم امضا کرده و روس‌ها از ماه آینده صادرات نفت خام و گازوئیل را به پاکستان آغاز می‌کنند.

وزیر نفت پاکستان اعلام کرد: زیرساخت‌های مرتبط با احداث خط لوله گاز توسط روسیه در پاکستان ماه مارس امسال تکمیل و از ماه آتی واردات نفت خام، بنزین و گازوئیل از روسیه آغاز می‌شود و پاکستان ۳۵ درصد از نیاز خود به نفت خام را از روسیه تامین خواهد کرد.

دولت‌های پاکستان و روسیه همچنین توافق کردند که بر روی طرح جامع همکاری انرژیکار کنند، که پایه و اساس اقدامات آتی را تشکیل می‌دهد و قرار است در سال جاری (۲۰۲۳) نهایی شود.

اسلام‌آباد و مسکو پس از توافق بر سر مشخصات فنی به دست آمده، ساختار تجارت نفت و گاز را مشخص خواهند کرد که منافع اقتصادی دوجانبه داشته باشد و گفته شده که این فرآیند در ماه مارس (فروردین ماه) تکمیل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha