۳ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85006182
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«حضرتقلی‌زاده»؛ پدیده‌ای نوظهور در کشتی ایران

بجنورد- ایرنا- «داریوش حضرتقلی زاده» آزادکار وزن ۶۱ کیلوگرم شیروانی با حضور در اردوی تیم ملی همواره پرچمدار و الگویی برای کشتی شمال‌شرق‌ کشور است؛ ورزشکاری که می‌تواند زمینه‌ساز حضور قهرمانان بزرگ این خطه در سطح ملی و جهانی باشد.

خراسان شمالی یکی از استان های برتر ورزش کشور به ویژه در رشته های رزمی محسوب می شود و همواره قهرمانان زیادی در رشته های جودو، کوراش و آلیش در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی معرفی کرده است.

اما جدای از این رشته ها؛ در یکسال اخیر امید ورزش دوستان کشتی را با درخشش "داریوش حضرتقلی زاده" در لیگ برتر کشتی و کسب عنوان نایب قهرمانی وی در آوردگاه قاره کهن دوچندان کرده است.

امیدی که با حضور این کشتی گیر جسور شیروانی برای نخستین بار از خراسان شمالی در رقابت های آسیایی رنگ تازه ای گرفت و می تواند آغازی برای حضور قهرمانان بزرگ این خطه در سطح ملی و جهانی باشد.

این آزادکار خراسانی اردیبهشت سالجاری در وزن ۶۱ کیلوگرم به مسابقات آسیایی اعزام شد و با نمایشی خیره کننده و شکست حریفانی از کره جنوبی، بحرین و قزاقستان به فینال رقابت های آسیایی رسید اما حریف هیگوچی ژاپنی(نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو) نشد.

حضرتقلی‌زاده؛ پدیده‌ای نوظهور در کشتی ایران

هر چند این کشتی گیر خراسانی در سکوی نخست آوردگاه آسیایی جای نگرفت اما نشان داد پدیده جدیدی در کشتی آسیا در حال ظهور است آن هم نه از استانی برخوردار و کشتی خیز بلکه از خطه ای که همواره با کمبودهای ورزشی دست و پنجه نرم می کند و سعی در ضربه فنی کردن محرومیت ها داشته است.

فارغ از اینکه حضرتقلی زاده ناکامی هایی نیز داشته است و با وجود تاریخ سازی در رقابت های آسیایی مغولستان و قرار گرفتن در اردوی تیم ملی نتوانسته رویای حضور در بلگراد را تحقق بخشد، حضور آزادکاری از خراسان شمالی برای اولین بار در آوردگاه قاره کهن و دستیابی به نایب قهرمانی دستاورد کمی نیست.

دستاوردی که ارزش آن وقتی مشخص می شود که بدانیم کسب نایب قهرمان آسیا از استانی بوده است که امکاناتی در حد دیگر استان‌های صاحب کشتی ندارد و این استان همواره سانتی مترها از میانگین برخوداری از سرانه ورزشی کشور فاصله دارد.

با تمام این کمبودها این آزادکار شیروانی در چند روز اخیر نیز به نایب قهرمانی کشور رسیده است و توانسته با شجاعت و جسارت وصف ناپذیر خود به الگویی برای جوانان خراسان شمالی تبدیل شود که بیان دلایل موفقیت این ورزشکار از زبان خودش خالی از لطف نیست.

حضرتقلی‌زاده؛ پدیده‌ای نوظهور در کشتی ایران

حضرتقلی زاده اخیرا در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی کشور در تهران، برابر حریفش "یاسین رضایی" از بوشهر با نتیجه ۱۶ بر ۱۲ شکست خورد و به عنوان نایب قهرمان این مسابقات دست یافت.

در این مسابقات مدعیان برای رسیدن به پیراهن تیم ملی کشتی و اعزام به رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۳ آسیا در هند با هم به رقابت پرداختند. رقابت‌های قهرمانی کشور در ۱۰ وزن و به مدت سه روز (۲۸ لغایت ۳۰ دی ماه) برگزار شد.

حضرتقلی زاده در ادامه به سوالات خبرنگار ایرنا پاسخ می دهد:

ایرنا: از دلایل موفقیت و کسب نقره در رقابت‌های مغولستان بگویید؟

آمادگی روانی و تمرینات سخت پیش از رقابت ها همواره دلیل اصلی موفقیت من در رقابت‌ها بوده است.

هر قدر هم که جسم آماده و ورزیده باشد، اگر ذهنی که آن را هدایت می کند، آمادگی نداشته باشد جسم به درستی هدایت نمی شود به گونه ای که با وجود تمرینات سخت اگر همراهی و حمایت های دلسوزانه خانواده ام نبود، به این نتایج دست پیدا نمی کردم.

هنگام اعزام به این دور از رقابت ها به امید کسب مدال طلا و افتخارآفرینی برای مردم کشورم اعزام شدم و مطمئن بودم تا فینال راه پیدا می کنم، ولی کم تجربگی موجب شد که مغلوب نفر دوم المپیک ۲۰۱۶ و صاحب چندین مدال آسیایی جهانی شوم.

علیرغم سال های گذشته که به خاطر کرونا مسابقات سطح کیفی خوبی نداشت، اردیبهشت امسال سطح کیفی مسابقات بسیار بالا بود و ورزشکارانی از کشورهایی مثل ژاپن، هند، قزاقستان و قرقیزستان جهت شرکت در رقایت ها اعزام شده بودند، تمرینات بازی های اخیر زیر نظر کادر فنی تیم ملی بود که سه مرحله را پشت سر گذراندیم.

ایرنا: آیا توجه ای به این رشته ورزشی در این منطقه می شود؟

کشتی جزو ورزش های اصلی کشور محسوب می شود ولی با کشتی گیران قرارداد خوبی منعقد نمی شود به گونه ای که در این شرایط اقتصادی برخی خانواده ها اوضاع مالی مناسبی ندارند و چنانچه ورزشکار دغدغه فکری داشته باشد و قطعا ناامید و دلسرد خواهند شد.

کشتی در خراسان شمالی نسبت به سال های گذشته کمتر موردحمایت مسوولان ورزش استان قرار گرفته و باید سرمایه گذاری و حمایت واقعی از این رشته ورزشی در استان انجام شود و تا می توانند در مسابقات مختلف این رشته ورزشی تیم داری کنند.

تک ستارگان کشتی در خراسان شمالی به دلیل عدم حمایت ها از آنان این رشته ورزشی را به طور کامل کنار گذاشته اند. افرادی که هرکدام می توانستند قهرمانی آسیا و جهان را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

ایرنا: برای پیشرفت این رشته ورزشی در خراسان شمالی چه باید کرد؟

فعالیت و افتخارآفرینی در رشته های ورزشی و به ویژه در سطح قهرمانی مستلزم حمایت بیشتر مادی، معنوی و فراهم ساختن امکانات لازم است، زیرا که بدون فراهم کردن سالن های اختصاصی کسب افتخارآفرینی و حفظ عنوان داری در این رشته ممکن نیست.

کشتی گیران مستعدی در خراسان شمالی هم سطح استان‌های تهران و مازندران وجود دارند که با حمایت از آنان می توانند پیشرفت کنند.

همچنین مسوولان ورزش برای قهرمانان استان باید برنامه ریزی دقیقی در راستای حمایت و دیده شدن آنان در کشور داشته باشند.

ایرنا: حرف پایانی خود را بگویید؟

از مسوولان استانی می‌خواهم به رشته‌های مدال آور مانند کشتی اهمیت بیشتری دهند و قهرمانان این رشته را فراموش نکنند، زیرا که این خطه همانگونه که در کوراش حرف برای گفتن دارد در کشتی نیز ظرفیت‌های بی نظیری دارد و امیدوارم مشکلات سالن ورزشی و استعدادیابی این شهرستان برطرف شود.

داریوش حضرتقلی زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم چهارم اردیبهشت ماه امسال با قبول شکست ۱۰ بر صفر در مقابل کشتی گیر ژاپنی(نایب قهرمان المپیک) به مقام نایب قهرمانی کشتی آزاد آسیا ۲۰۲۲، اولان باتور رسید.

هیات کشتی آزاد و فرنگی خراسان شمالی افزون بر ۲ هزار و ۷۰۰ کشتی گیر را زیر پوشش دارد.

خراسان شمالی ۴۹ هیات ورزشی با افزون بر ۲۷ هزار ورزشکار سازمان یافته دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha