۸۶۲۷ اثر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد

تهران-ایرنا- دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تمرکززدایی از پایتخت در برگزاری جشنواره گفت: امسال ۸ هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ نفر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز دوشنبه (سوم بهمن) با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل و سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر(فجر استان‌ها) این دوره از جشنواره برگزار شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این نشست با گرامیداشت یاد عبدالرحیم سیاهکارزاده از مدیران هنری فقید و حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش، هنرمند لحظه‌های انقلاب اسلامی اظهارداشت: وقوع انقلاب اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷، به ‌زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی، یک انقلابی در تمامی وجوه بود، می‌بینیم انقلاب‌ها بعد از اتفاق افتادن دچار نقصان‌هایی می‌شوند که از آرمان‌های خود خارج می‌شوند اما انقلاب اسلامی بعد از چهار دهه همچنان استوار براساس باورها، ارمان‌ها و اندیشه‌های خودش به مسیر خود ادامه می‌دهد.

سهرابی گفت: براساس فرمایشان امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی پیش از اینکه انقلاب سیاسی باشد، انقلاب فرهنگی بود و باعث شد یکسری مفاهیم، اندیشه‌ها و سلوک وارد عرصه اجتماع ایران بکند به ویژه در عرصه هنر که تاثیرگذار بود.

وی افزود: این اتفاق و تغییر صورت گرفته در مفاهیم و هنجارهای ارزشی بر هنر نقش مستقیم داشته است و بالعکس این هنر بود که توانست به عنوان گویاترین و رساترین زبان برای بازگو کردن حقایق به ویژه مرتبط با انقلاب اسلامی تاثیرگذار باشد و بتواند اهداف و آرمان‌های انقلاب را به پیش ببرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره فجر در همه حوزه‌های مختلف و هنرهای تجسمی نیز برگرفته از همین اندیشه‌ها و تفکرات است که توانسته در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهد. جشنواره فجر به عنوان آوردگاه هنرمندانی است که می‌توانند خود را در عالی‌ترین سطح مطرح کنند و جایگاهی برای حضور هنرمندان فعال؛ پیشکسوتان و جوانان در این حوزه است.

سهرابی با اشاره به اینکه جشنواره تجسمی جوانان، زمینه‌ای برای استعدادیابی و اتصال آن به جشنواره تجسمی فجر است، اظهارداشت: جشنواره فجر به لحاظ گستردگی موضوع محدودیتی برای حضور هنرمندان قایل نیست تا هنر انقلابی و متعهدانه جاری در جامعه شود.

وی گفت: در آستانه گام دوم انقلاب قرار داریم و روح آن، روح امید و خوش‌بینانه نگاه کردن به آینده است که این مهم هم در جهاد تبیین بسیار موثر است که عرصه هنرهای تجسمی یک موضع و موقعیتی است که بسیار در این راستا می‌تواند کمک کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: امسال تیم دبیران جشنواره، در ذیل دبیرکل و داوران فجری را آفریدند، این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با توجه به همه شرایط موجود توانستند افتخار بیافریند و برگ زرینی در حوزه هنر انقلاب اسلامی رقم زدند.

سهرابی درباره بودجه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: امسال ابتدا بیش از ۸ میلیارد تومان برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده بود که با بررسی‌های انجام شده در شورای سیاستگذاری این بودجه به ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

هنر متعالی برای مردم

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این نشست اظهارداشت: این جشنواره پانزدهمین گام را برمی‌دارد و طبیعتا با بازخوردهایی مواجه شده که سعی کرده از آنها بهره ببرد و برنامه‌های خود را هدفمند پیش ببرد، سال گذشته، ایده و برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم که امیدوارم در سال‌های آینده مسیری برای رشد باشد.

میرهاشمی گفت: در پانزدهمین جشنواره با رویکرد هنر متعالی برای مردم سعی کردیم همه سطوح مختلف جامعه و رشته‌های مختلف را در نظر داشته باشیم و در این راستا یک برنامه‌ریزی در شورای سیاست‌گذاری انجام و موضوع آزاد انتخاب شد. فراخوان جشنواره ۱۴ آبان صادر شد و اتمام ثبت‌نام ۲۹ آذر بود و هنرمندان ۴۵ روز فرصت داشتند تا آثار خود را ارسال کنند.

وی افزود: انتخاب و داوری آثار طی دو مرحله انجام شد و رشته‌هایی مثل کاریکاتور، تصویرسازی، عکاسی، گرافیک و پوستر در یک مرحله و رشته‌هایی مثل خوشنویسی، نگارگری و حجم به دلیل دریافت اصل آثار در دو مرحله داوری شد.

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: این جشنواره امسال در بخش‌های طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و تجسم هنر(فجر استان‌ها- غیررقابتی) برگزار و در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ نفر به جشنواره ارسال شد.

میرهاشمی با بیان اینکه بخش طوبای زرین امسال در هشت رشته برگزار شد، افزود: در رشته‌های تصویرسازی۹۵۶ اثر از ۳۴۱ نفر، حجم؛ ۳۹۸ اثر از ۲۲۷ نفر، خوشنویسی؛ ۶۱۹ اثر از ۲۴۴ نفر، طراحی گرافیک؛ یکهزار و ۳۳۶ اثر از ۶۷۳ نفر، عکاسی؛ یکهزار و ۲۶۰ اثر از ۴۴۰ نفر، کاریکاتور؛ ۶۹۸ اثر از ۳۱۷ نفر، نقاشی؛ یکهزار و ۹۷۰ اثر از ۸۶۱ نفر و نگارگری؛ ۵۷۰ اثر از ۲۶۵ نفر به این دوره از جشنواره ارسال شد که امسال در حزوه نگارگری نسبت به سال‌های گذشته شاهد ارتقای کیفی آثار بودیم.

وی اظهارداشت: در بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) ۸۲۰ اثر از ۴۳۳ نفر به دبیرخانه ارسال شد که در مجموع ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها به نمایشگاه راه یافتند.

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در هر رشته هنری، یک نفر به عنوان برگزیده انتخاب و از ۲نفر تقدیر می‌شود و در رشته‌هایی همچون خوشنویسی و حجم از سه اثر تقدیر می‌شود. نفرات برگزیده ۳۰ میلیون تومان و تقدیری‌ها ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می‌کنند.

میرهاشمی با اشاره به بخش «تجسم هنر» افزود: این بخش در راستای تمرکززدایی و شناسایی استعدادها و معرفی هنرمندان در سایر استان‌های کشور است که یکی از گام‌های موثر و قابل افتخار در این حوزه و بهره‌مندی از استعدادهای موجود در سایر استان‌هاست که در این بخش استان تهران با مشارکت یکصد هنرمند، بیشترین شرکت کننده را داشت و استان سمنان کمترین شرکت‌کننده را داشت.

تمرکززدایی از پایتخت

دبیر بخش «تجسم هنر» (فجر استان‌ها) پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این نشست با ارایه گزارشی از روند برگزاری این بخش اظهارداشت: یکی از اهداف تجسم هنر، تمرکززدایی از پایتخت است، در سایر استان‌های کشور نیز هنرمندان بسیار خوب و شاخصی حضور دارند و این بخش از جشنواره زمینه‌ای است تا بتوانند آثار خود را ارایه کنند.

زراوندیان گفت: بر این اساس طی هماهنگی‌هایی همزمان با بخش طوبای زرین در تهران، در نمایشگاه‌هایی آثار این هنرمندان به نمایش گذاشته خواهد شد که این بخش همانند یک نگارخانه در پهنای کشور است.

وی افزود: اگر نگاهی به تاریخچه ۱۵ دوره گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر داشته باشیم، بخش «تجسم هنر» اوایل به صورت پراکنده برگزار می‌شد، در دوره دهم به بخش‌های جنبی استان‌ها فضایی داده شد که هنرمندان استان‌ها آثار خود را به نمایش بگذارند و در دوره چهاردهم شیوه‌نامه به صورت منسجم برای همه استان‌ها تعریف شد و در پانزدهمین دوره جشنواره ۳۲ استان کشور مشارکت دارند.

دبیر بخش «تجسم هنر» (فجر استان‌ها) پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: آذر امسال با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مکاتبه داشتیم که سه نفر از هنرمندان شاخص و آشنا با هنرهای تجسمی را از هر استان معرفی کنند که مدیران کل استان‌ها همکاری کردند و بخشی تعیین و آثار هنرمندان جمع‌آوری شد.

زراوندیان اظهارداشت: به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام شد که از هر استان ۱۲ نفر را برای نگارخانه معرفی کنند و البته این تعداد بیشتر شد و ۵۵۰ هنرمند استانی شرکت کردند. بر این اساس ۱۱ استان همزمان با تهران جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برگزار خواهند کرد و سایر استان‌ها هم چند روز قبل و بعد از تهران فعالیتشان را آغاز خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha