رشته نگارگری در حوزه تذهیب ارتقا یافته است/ تاکید بر حمایت و آموزش

تهران- ایرنا- داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر رشته نگارگری در حوزه تذهیب از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرده است، گفت: آثاری در این جشنواره برگزیده می‌شوند که توامان به موضوع و شیوه اجرا به خوبی بپردازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی با نمایش آثار منتخب در بخش‌های طوبای زرین (رقابتی)، ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» و موضوع آزاد بهمن ماه امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب راه یافتند.

۵۷۰ اثر از ۲۶۵ هنرمند در رشته نگارگری (در بخش‌ طوبای زرین) به پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ارسال شد و در مجموع ۸۹ اثر منتخب از ۵۸ هنرمند در بخش‌های طوبای زرین و قله‌ها (طوبای زرین؛ ۸۶ اثر و قله‌ها؛ ۳ اثر) به نمایشگاه راه یافتند.

مینا صدری دبیر رشته نگارگری، امیرحسین آقامیری، خشایار قاضی‌زاده و حسین عصمتی داوران این بخش بودند. بنا به گفته دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امسال کیفیت آثار نگارگری نسبت به سال‌های گذشته ارتقا پیدا کرده است.

حسین عصمتی داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره برگزاری این رویداد اظهارداشت: این جشنواره، از لحاظ نحوه و کیفیت برگزاری، جشنواره خوبی بود، سال گذشته نیز داور جشنواره تجسمی فجر بودم و در مقایسه با سال گذشته آثاری هم که به دبیرخانه ارسال شده بود، به خصوص در حوزه نگارگری از لحاظ کمی و کیفی، خوب و قابل توجه بود.

وی با اشاره به استقبال جوانان از پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: معمولا هر سال این گونه بوده است که جوانان در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند، هنرمندان حرفه‌ای خودشان استاد هستند و برخی از آنان به عنوان داور در جشنواره حضور دارند یا به عنوان هنرمندان مدعو به این رویداد، دعوت می‌شوند اما در بخش مسابقه حضور ندارند؛ گویی اینکه با شاگرد خودشان مسابقه دهند و این در شان استادان و افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، نیست.

عصمتی افزود: همچنین از هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای درخواست می‌شود تا آثاری را برای نمایش به جشنواره‌ها یا دوسالانه‌ها ارسال کنند، البته امسال در حوزه نگارگری رضا بدرالسماء یکی از استادان پیشکسوت ساکن اصفهان در بخش مسابقه شرکت کرده بود.

رشته نگارگری در حوزه تذهیب ارتقا یافته است/ تاکید بر حمایت و آموزش

داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره استقبال هنرمندان استان‌های مختلف کشور از این بخش بیان کرد: در حوزه نگارگری از تمامی شهرها و استان‌های کشور آثاری ارسال شده بود، ممکن است تعداد آثار بعضی از استان‌ها زیاد یا بعضی استان‌ها کمتر باشد؛ طبیعی است که بعضی از استان‌ها هنرمندان بیشتری دارند و بعضی از استان‌ها تعداد هنرمندانشان کمتر است و از یک استانی مثل تهران ممکن است آثار بیشتری ارسال شده باشد، به دلیل بُعد مسافت و مشکلات کمتری که برای حمل و نقل آثار وجود دارد، تجمع هنرمندان در این شهر بیشتر است و این موجب می‌شود تا آثار بیشتری از تهران به نسبت سایر استان‌ها به جشنواره ارسال شود.

وی درباره ارتقای کیفی آثار نگارگری در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: به طور کلی می‌توان گفت طی سال‌های اخیر رشته نگارگری در حوزه تذهیب از لحاظ کیفی ارتقا پیدا کرده است. شاید دلیلش این بوده است که تذهیب کاربردی‌تر است و آثار سریع مخاطب خود را به دست می‌آورند.

عصمتی گفت: علاوه بر این در کشورهای دیگر همچون ترکیه، امارات متحده عربی و الجزایر جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که هنرمندان ایرانی آثار تذهیب را در این جشنواره‌ها ارایه می‌دهند، اینکه هنرمندان در آنجا شرکت می‌کنند اشکالی ندارد اما نحوه و روش برگزاری این جشنواره‌ها کمی سوال برانگیز است.

این هنرمند نگارگر افزود: بعضی از این جشنواره‌ها از هنرمندان می‌خواهند که پای کارشان امضا نزنند، دلیلش هم مشخص است که بعدها می‌خواهند آثار را به نام خود و کشورشان ثبت کنند و این موجب شده است که از لحاظ مالی تاثیر بسیاری در زندگی هنرمندان ما داشته باشد و آنان در زمینه تذهیب مرتب و مداوم کار کنند، تداوم و استمرار نیز سبب شده آثار کیفیت و رشد بهتری نسبت به سایر گرایش‌های نگارگری مثل گل و مرغ داشته باشند.

وی بیان کرد: گرچه آثار در حوزه گل و مرغ نیز خوب بوده و ارتقا پیدا کرده است اما در مقایسه با سایر حوزه‌ها و گرایش‌ها، نگارگری این رشد را کمتر دیده است، می‌توان گفت که نگارگری نسبت به گل و مرغ و تذهیب سخت‌تر است، هنرمند با عناصر و مفاهیم بیشتری سر و کار دارد و رشد و گسترش در این زمینه زمانبر است و نیاز به مداومت و استمرار بیشتری دارد که امیدواریم در این مسیر هم شاهد رشد کمی و کیفی آثار باشیم.

عصمتی اظهارداشت: این سخنان در مقایسه با حوزه‌ها و شاخه‌های مختلف هنر نگارگری مطرح شد، در کل نگارگری نیز نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده است و این یک روند طبیعی است که سال به سال هنرمندان تجربه‌هایشان بیشتر می‌شود، باهم مراودات و تعاملاتی دارند، آثار یکدیگر را نقد می‌کنند و موجب می‌شود تا آثارشان پیشرفت کند و از نظر کیفیت بهتر بشود.

رشته نگارگری در حوزه تذهیب ارتقا یافته است/ تاکید بر حمایت و آموزش

داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره معیارها و شاخص‌های ارزیابی آثار در این جشنواره گفت: علاوه بر مبانی و معیارها در حوزه هنرهای تجسمی، دو عامل؛ شیوه اجرا و تکنیک، موضوع و محتوا برای داوری آثار در نظر گرفته می‌شود؛ این دو برای داوران مهم است که هنرمند شرکت‌کننده در جشنواره تا چقدر توانسته هم‌ محتوا و هم تکنیک را به خوبی به خدمت بگیرد و اثرش را خلق کند و هر کس بهتر از عهده این کار برآمده باشد، حتما امتیاز بیشتری می‌گیرد.

عصمتی افزود: ممکن است در مواردی، فردی با خلاقیت و نوآوری به یک موضوع خاص و بکری که تاکنون کسی به آن توجه نکرده است، بپردازد اما از لحاظ تکنیک کمی ضعف داشته باشد، در اینجا داوران به دلیل خاص بودن موضوع، ضعف تکنیکی را نادیده می‌گیرند، همچنین در مواردی شیوه اجرای هنرمند قوی بوده اما به موضوع، آن طور که مدنظر داوران بوده، نپرداخته است، در این موارد نیز داوران ضعف در موضوع را نادیده می‌گیرند.

وی اظهارداشت: ممکن است آثاری به نمایشگاه راه پیدا کنند اما در نهایت آثاری برگزیده می‌شوند که توامان به موضوع و شیوه اجرا به خوبی بپردازند؛ موضوع و شیوه اجرا باید هماهنگ باشند، موضوعی که انتخاب می‌شود باید با تکنیکی که برای اجرا در نظر گرفته می‌شود سنخیت داشته باشد تا آن محتوا را خوب بیان کند.

داور بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره سطح تحصیلات هنرمندان شرکت‌کننده در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: بیشتر افرادی که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، معمولا هنرمندانی هستند که در دانشگاه تحصیل می‌کنند و دانشجوی مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند، هرچند هنرمندان خودآموخته نیز در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند اما درصدشان کم است.

عصمتی با ارایه پیشنهادهایی برای ارتقای کیفی جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: جشنواره تجسمی فجر برخلاف دوسالانه‌ها یا سایر رویدادهای هنری هر سال برگزار می‌شود، عواملی همچون آموزش و حمایت موجب ارتقای کیفی جشنواره و آثار خواهند شد؛ در حوزه آموزش، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی باید کارشان را درست انجام دهند.

وی افزود: همچنین حمایت‌های مالی و معنوی از هنرمندان باید مدنظر قرار گیرد، جشنواره در این بخش با جوایزی که اختصاص می‌دهد، می‌تواند تاثیرگذار باشد، اگرچه در این شرایط اقتصادی، میزان جوایز خیلی چشمگیر نیست اما تاثیرگذار است، همچنین خرید آثار هنرمندان که قرار است محقق شود، این عوامل در کل موجب می‌شود تا هنرمندان انگیزه پیدا کنند، برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی دقیق‌تر و کامل‌تری داشته باشند و زمان بیشتری را برای خلق آثارشان اختصاص دهند.

این هنرمند نگارگر و مجسمه‌ساز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور پیشکسوتان و استادان حرفه‌ای و نشست‌های نقد و بررسی آثار در بخش جنبی جشنواره هنرهای تجسمی را از دیگر عوامل ارتقای سطح کیفی این رویداد و آثار عنوان کرد و گفت: جشنواره تجسمی فجر صرفا نمایشگاه است و به علت شرایطی که امسال وجود داشت، برگزارکنندگان به سختی افتادند، گرچه در نهایت خوب برگزار شد اما این مشکلات کمی کار را سخت کرد.

نمایشگاه آثار منتخب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هفتم تا ۲۸ بهمن در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا و آیین اختتامیه این جشنواره پنجم اسفند در تالار وحدت برگزار شد. در این آیین در رشته نگارگری، روح الله پروین از قم، زینب رجبی و ژیلا شیری از تهران شایسته تقدیر و زینب شاهی از تهران برگزیده شناخته شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha