حضور اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقلیم کردستان افزایش یافته است

کرمانشاه - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق گفت: حضور اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقلیم کردستان در چند سال اخیر افزایش یافته و این امر باعث ایجاد رقابت شدیدی بین شرکت‌های مختلف در این منطقه شده است.

به گزارش ایرنا، «نصرالله رشنودی» روز دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که در اتاق بازرگانی این استان برگزار شد با بیان اینکه تحولات اقلیم کردستان عراق سرعت زیادی پیدا کرده است، افزود: اگر در گذشته تنها رقیب بازرگانان و شرکت های ایرانی کشور ترکیه بود ولی امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در این منطقه به آنها افزوده شده و با سرمایه ‌گذاری های کلانی که کرده اند در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه این امر رقابت شدیدی را بین بازرگانان کشورهای مختلف در اقلیم بوجود آورده است، گفت: شرط رقابت با این کشورها حضور قدرتمند و همه جانبه شرکت های ایرانی و بازرگانان کشورمان در این منطقه است.

حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های اقلیم کردستان کمرنگ است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با انتقاد از حضور کمرنگ شرکت های ایرانی در نمایشگاه های که در اقلیم کردستان برگزار می شود یادآور شد: متاسفانه بیشتر شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ها برای معرفی کالاها و تولیدات خود تنها به ارایه کاتالوگ و عکس اکتفا می کنند و این درحالی است که شرکت های ترکیه حتی ماشین آلات سنگینی چون کمباین ، لودر و انواع تجهیزات خود را در نمایشگاه عرضه می کنند که با این شیوه ما نمی توانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم.

رشنودی، با بیان اینکه شرکت های ایرانی باید در این منطقه نمایندگی هایی ایجاد کنند تا شرایط و هزینه عرضه محصولاتشان در نمایشگاه ها به حداقل برسد، ادامه داد: در اربیل امسال چهار نمایشگاه برگزار کردیم که حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ها در حد و اندازه قابل قبولی که قابل رقابت با سایر کشورها باشد نبود.

حضور اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقلیم کردستان افزایش یافته است

وی کاهش کیفیت و کمیت محصولات صادراتی پس از چندین بار تعامل با طرف عراقی و نبود نظارت بر ارسال کالاهای صادراتی و تغییر ماهیت و کیفیت آن در مسیر ارسال از دیگر مشکلات کالاهای ایرانی در بازار اقلیم عنوان کرد و افزود: خوشبختانه پس از بیش از هفت سال کمیته اقتصادی ایران و اقلیم کردستان دوباره احیا شده و با برگزاری پنج جلسه در سال جاری دوباره فعالیت خود را برای توسعه همکاری های دوجانبه آغاز کرده است.

سومین کنسول گری ایران در اقلیم کردستان عراق در شهر نینوا تاسیس می شود

رشنودی با بیان اینکه «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز امسال ۲ بار برای توسعه اقتصادی دوجانبه و رفع مشکلات و تنگناهای مبادلات اقتصادی به اقلیم کردستان عراق سفر داشته است، یادآور شد: خوشبختانه عزم جدی در رفع مشکلات تجارت خارجی با این منطقه وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران در شهرهای «اربیل» و «سلیمانیه» دارای کنسولگری است که در راستای توسعه اقتصادی با این منطقه، کنسولگری شهر نینوا نیز توسط وزارت امور خارجه در حال تاسیس است.

فضای رقابتی در بازار کشور عراق بسیار شدید شده است

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه فضای کشور عراق به طور دایم در حال تحول است و فضاهای جدیدی در این کشور ایجاد می شود، اگر فعالان اقتصادی ایران نتوانند بخوبی آنها را شناسایی و برنامه ریزی داشته باشند شاید فضای رقابت برای بازرگانان ایرانی در این کشور روز به روز تنگتر شود.

«کیوان کاشفی»، با بیان اینکه امروز کشور عراق با حل مشکلات مختلف خود در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای ثروتمند منطقه است، افزود: سیاست های تجاری این کشور هم تقریبا شبیه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به شیوه تعرفه های باز است که موجب شده همه کشورها در آن حضور پیدا کنند که این امر یک فضای رقابتی خیلی شدید را در همه حوزه ها برای ما بوجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه عراق هرچه زمان می گذرد گرایش اش به سمت کشورهای عربی بیشتر می گردد، یادآور شد: مجموعه این مسایل به ما این امر را متذکر می شود که حتما باید در یک بازه زمانی مشخص تغییراتی را در سیاست مان با این کشور ایجاد کنیم که این امر در ۲ بُعد باید ایجاد شود.

حضور اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس در اقلیم کردستان افزایش یافته است

کاشفی، یکی از این ابعاد را مسایل داخل کشور عنوان کرد و گفت: هرچه در داخل کشور بتوانیم امور تجاری را تسریع داده و دست بازرگانان را بازتر بگذاریم قادر خواهیم بود در این بحث موفق تر عمل کنیم.

سازگاری با شرایط جدید کشور عراق ضروری است

وی اضافه کرد: بیش از چند سال است بحث های ارزی و برگشت آن و تعهدات ارزی، کار را برای فعالان اقتصادی بسیار سخت کرده است از اینرو باید اجازه دهیم فضای بهتری در این زمینه با حمایت و دادن اطلاعات بهتر به آنها ایجاد شود.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یکی دیگر از ابعاد تغییرات را مسایل داخل کشور عراق عنوان کرد و افزود: باید خودمان را با شرایط جدید این کشور بیشتر سازگار کنیم که این امر نیز به یک استراتژی موثر نیاز دارد.

وی گفت: چهار ضلع وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و سازمان صمت و نیز ستاد روابط اقتصادی ایران و عراق باید با تهیه یک استراتژی جدید تحولات این کشور را برای فعالان اقتصادی بخوبی ترسیم کنند تا آنها با به روز کردن خود قادر به حضوری موفق در این کشور باشند.

کاشفی، با بیان اینکه حضور فعالان اقتصادی و شرکت های ایرانی در نمایشگاه های عراق ضعیف است، ادامه داد: سازمان توسعه تجارت در گذشته حمایت ها و یارانه هایی را برای شرکت کنندگان پرداخت می کرد که هم اینک این حمایت ها برداشته شده و هر یک از شرکت کنندگان باید حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ دلار اجاره هر غرفه را در این نمایشگاه ها پرداخت کنند.

وی یادآور شد: با این وجود در آخرین نمایشگاهی که در شهر سلیمانیه برگزار شد ۱۰ تا ۱۲ شرکت استان کرمانشاه در صنعت ساختمان در آن حضور یافتند که به نسبت راضی کننده بود ولی این امر به ممارست نیاز دارد زیرا برگزاری نمایشگاه ها یک شتابدهنده است که می تواند شما را به مخاطبین ارتباط دهد.

در ادامه این نشست تعدادی از فعالان اقتصادی به بیان مسایل و مشکلات خود در زمینه مراودات اقتصادی با کشور عراق به ویژه اقلیم کردستان عراق پرداختند.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha