نیازمند بازآرایی و تعیین سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی هستیم

تهران- ایرنا- رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: نیازمند بازآرایی و تعیین سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی کشور هستیم و تا استاد باورمند به متن نگاشته براساس تحول در کنار سرفصل جدید قرار نگیرد نمی توانیم انتظار خروجی تحول آفرین در حوزه علوم انسانی را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رییس های پیشین و جدید دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: رسالت و ماموریت دانشگاه‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی در کانون توجه قرار گرفته است که باید در این زمینه به نکاتی اشاره کنم.

وی افزود: بحث های مختلفی امروزه درباره نسل های دانشگاهی است و با ورود دانشگاه به کشور ما و تبعیت تحولات رویکردی دانشگاه به تبع اتفاقاتی که در صحنه های مختلف دانشگاه های دنیا رخ می داده است و بدون تطبیق با شرایط و متغیرهای دیگر و اقتضاعات محیطی در دانشگاه های ما هم معمولا مطالبه می شده است.

رستمی ادامه داد: خدمات دانشگاه به کشور، ملت، انقلاب و به نظام غیر قابل انکار است و هر دوره ای از دوره انقلاب اسلامی را تا امروز به نظر بگیریم هرجا قرار بوده اتفاقی رقم بخورد، بار اصلی به دوش دانشگاه بوده است و در عرصه های مختلف دانشگاهیان ما پیشگام بوده اند.

رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها گفت: تا به امروز به افتخارات فراوان دانشگاه هم در حوزه دستاوردها و خودکفایی در بخش های مختلف چه در عرصه های سلامت پزشکی، دفاعی و پیشتازی علمی و افزایش سهم کشور در علم جهانی و قرار گرفتن در رتبه دانشگاه های برتر و مقالات پراستناد باید گواهی داد.

وی افزود: رسالت دانشگاه در یک نظام و جامعه ای که مدعی سخنی نو در عالم امروز است مدعی طرحی نو در فضای دنیا است که با انقلاب خاص خود این انقلاب را عرضه کرد بسیار سنگین است. در دنیایی که مسیر مادی گرایی چه در لبه قیچی کمونیست و چه در لبه قیچی لیبرال دمکراسی و غیرمعرفت زا بودن دانش هر کدام به زبانی منکر دین بودند و در این دوره، انقلاب اسلامی سخنی نو مطرح کرد که از همان ابتدا مورد مخالفت و دشمنی قرار گرفت.

رستمی تاکید کرد: هرچه گذشت این مخالفت ها شکل پیچیده تری به خود گرفته است تا فتنه اخیر که بعد از اول پاییز چند ماه کشور را درگیر کرد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب پیچیدگی، طراحی و هم افزایی جوانب مختلف این فتنه تحسین برانگیز بود.

وی با بیان این که باورهای مردم و اعتمادی که میان جامعه بود، باعث شد این فتنه به نتیجه نرسد، گفت: حرف دشمنان هم با یک قشر خاص نبود و الان مشخص شد آنها با مفهوم کشور قدرتمند ایران مخالف هستند. در این راستا تحریم های گسترده و تحریم رادیوداروها و داروهای بیماران پروانه‌ای بخشی از اقدامات دشمنان در این راستا بود.

رستمی با بیان این که فضایی که دشمن با این نظام مواجه کرده است سوالی را ایجاد می کند که دانشگاه در این عرصه چه برنامه و مسوولیتی دارد؟ گفت: باید بپذیریم نیازمند تحول هستیم و قوی بودن دانشگاه ایجاب نمی کند که رشته های میان رشته ای مورد توجه قرار نگیرد. چرا که اقتضای دانشگاه توجه به اتفاقات جدید است و بازسازی دایمی متناسب با نیازهای جدید است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: میزان پذیرش دانشجوی ما چه تناسبی با نیازهای کشور دارد؛ چه کسی آن را باید تبیین کند و تحصیلات تکمیلی ما آیا فقط به قیمت افزایش سرعت رشد یا حفظ شتاب رشد علمی کفایت می کند. توسعه و تاسیس دانشگاه و دانشکده و مراکز آموزش عالی در اقصی نقاط کشور باید با سایر اجزای نیاز کشور متناسب باشد.

رستمی افزود: بخشی بحث اشتغال است؛ بخشی از آن بحث تولید علم است و بخشی تربیت کارشناس و متخصص با ویژگی هایی که رهبری گفته اند. قطعا وزارت علوم و آموزش عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های آموزش عالی کشور وظیفه طرح نو و بازخوانی مجدد نیازها و بازآرایی مجدد امکانات را برعهده دارند.

تحول در ساختار، محتوا و کارگزاران باید خروجی مطلوب دانشگاه ها را رقم بزند

وی ادامه داد: بنابراین تحول هم در ساختار و هم در محتوا را نیاز داریم و هم تحول در کارگزاران؛ یعنی این سه در کنار هم باید بتوانند خروجی مطلوب دانشگاه ها را رقم بزنند.

رستمی با بیان این که نیازمند بازآرایی و تعیین سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی کشور هستیم، گفت: سرفصل جدید تا به دو امر دیگر متصل نشود نباید از آن انتظار خروجی داشت. تا استاد باورمند به تحول و متن نگاشته براساس تحول در کنار سرفصل جدید قرار نگیرد نمی شود معتقد بود که خروجی تحول آفرینی در حوزه علوم انسانی داشته باشیم. در بقیه عرصه ها هم همین گونه است .

وی افزود: یعنی هم ساختار، هم کارگزار و هم محتوا در کنار هم باید بتوانند آرمان های بلندی را که از دانشگاه خواسته شده و نیز این ظرفیت را محقق کند.

رستمی گفت: دانشگاه های ما نشان دادند هرجا اراده کردند و با سیاست ها همراه بوده اند، اتفاقات بزرگی را رقم زدند. بازدارندگی دفاعی ارزشمند که امروز مدافعان کشور دارند، قطعا بدون همراهی دانشگاه ها محقق نمی شد.

آیین تکریم عزیزالله حبیبی رییس پیشین دانشگاه خوارزمی و معرفی علی حسن بیگی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه امروز با حضور وزیرعلوم، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha