محبی: رسانه‌ها باید توجه ویژه به فرهنگ پهلوانی داشته باشند

تهران- ایرنا- دارنده ۲ بازوبند پهلوانی کشور با بیان اینکه روح پهلوانی در فرهنگ ایران زمین جاری است گفت: پهلوانی یک مرام و مسلک است و به بازوبند و مدال ختم نمی‌شود و ترویج این فرهنگ نیازمند توجه ویژه رسانه‌ها است.

محمدحسن محبی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی در سالروز ولادت حضرت علی‌(ع) اظهار کرد: برای ترویج روح و مرام پهلوانی در ورزش کشور نیاز به تبلیغات بیشتری درباره این مسابقات داریم تا جایگاه پهلوانان، مانند گذشته در جامعه ما ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کند. البته مردم ایران پهلوانان خود را دوست دارند، زیرا پهلوان همیشه در کنار مردم بوده و با مردم زندگی کرده است و راز محبوبیت پهلوانان نیز در این است. ورزش پهلوانی در فرهنگ ایران جایگاه والایی دارد.

دارنده ۲ بازوبند پهلوانی کشور ادامه داد: تغییرات زیادی در فدراسیون‌های متولی ورزش پهلوانی انجام شد اما باید کاری کنیم که این رشته و ورزش زورخانه‌ای جایگاه خود را در ورزش ایران پیدا کند. ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بخشی از فرهنگ ایران است. در گذشته رقابت‌های خوبی برگزار می‌شد و حتی در زمان ریاست محمدرضا طالقانی، رقابت‌های جهانی این رشته با حضور بزرگان کشتی در ایران برگزار شد. ما نیاز به برگزاری مسابقات بیشتری داریم و باید آن را تا سطح جهانی ترویج دهیم. این یک فرهنگ زیبا است که بر اصول جوانمردی در ورزش تاکید دارد.

محبی این را هم گفت: هم در تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای و هم در بخش جوایز باید اقدامات مهمی انجام شود تا شور و هیجان دوباره به کشتی پهلوانی بازگردد. این ورزش در رگ و خون مردم ایران جریان دارد و پهلوانان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارند. فرهنگ پهلوانی هیچگاه در ایران کمرنگ نخواهد شد اما بازتاب درست رسانه‌ای و تبلیغاتی آن بیش از پیش باید باشد. حیف است ورزشی که بزرگانی مانند جهان پهلوان تختی و علیرضا سلیمانی را به ایران و جهان معرفی کرده، کمرنگ شود.

دوست صمیمی مرحوم سلیمانی در خصوص خصایص اخلاقی پهلوان باشی ایران گفت: روحش شاد باشد. تمام پیشکسوتان کشتی همیشه از وی به نیکی یاد می‌کنند. راز محبوبیت وی مردمی بودن بود که از سلیمانی یک پهلوان واقعی ساخت. او هم در بخش پهلوانی و هم قهرمانی افتخارات زیادی را کسب کرد و طلای سنگین وزن جهان را به نام خود ضرب کرد. کشتی تاریخی وی با قهرمان آمریکایی (بورس بومگارتنر) هیچ‌گاه از یاد مردم نخواهد رفت.

محمدحسن محبی سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد دارای بازوبند پهلوانی کشور در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۷ است. محبی مدال برنز پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۰ جهان در توکیو ژاپن را در کارنامه دارد. او همچنین طلا و نقره بازی‌های آسیایی و پنج طلای قهرمانی آسیا را نیز در کلکسیون افتخارات خود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha