سازمان ملل: برای رفع محدودیت‌های زنان در افغانستان پیشرفت‌هایی به‌دست آمد

تهران- ایرنا- معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید که در پی مذاکره با رهبران طالبان برای برداشتن محدودیت‌های زنان در افغانستان، پیشرفت‌هایی به دست آمده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری جمهور، «مارتین گریفیتس» که به تازگی با طالبان در کابل دیدارهایی انجام داده، بدون اشاره به جزییات این خبر در مصاحبه با رادیو۴ بی‌بی‌سی گفته که مقررات محدودکننده طالبان در برابر کار زنان امدادگر بسیار ناگوار و سخت است.

وی هشدار داد که در حال حاضر ۶میلیون نفر در افغانستان در آستانه قحطی به‌سر می‌برند.

گریفیتس همچنین گفت که برای دیدار با سران طالبان، در افغانستان به‌سر می‌برد تا به آن‌ها بگوید که این ممنوعیت‌ها را لغو کنند و با قائل شدن استثنائاتی، به زنان اجازه فعالیت بدهند.

«ملا محمد عباس آخند» سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طالبان به بی‌بی‌سی گفته که این گروه محدودیت‌های وضع شده در برابر کار زنان را لغو نمی‌کند و جامعه جهانی باید فرهنگ اسلامی افغانستان را بپذیرد.

چند روز پیش سه مرکز غیردولتی افغانستان فعالیت‌ خود را به شکل جزیی با حضور کارمندان زن از سر گرفتند.

این مؤسسات پس از آن فعالیت خود را از سر گرفتند که تضمین‌هایی از مقامات طالبان درباره این دریافت کردند که زنان می‌توانند به فعالیت‌های خود در حوزه بهداشت ادامه دهند.

وزارت اقتصاد افغانستان ۲۴ دسامبر (۳ دی ماه) سال جاری به بهانه آن که شکایت‌های جدی از رعایت نشدن حجاب را دریافت کرده است، مانع از فعالیت زنان در مراکز غیردولتی شد.

سازمان ملل متحد جمعه گذشته گزارش داد "امینه محمد" معاون دبیرکل این سازمان در سفری به قندهار، نگرانی خود را نسبت به موارد نقض حقوق زنان در افغانستان به مقامات طالبان اعلام کرده است.

امینه محمد پس از سفر چهار روزه خود به افغانستان و دیدار با مقامات طالبان در کابل در بیانیه‌ای گفت:پیام من بسیار روشن بود، در حالی که معافیت‌های مهم اعطا شده را به رسمیت می‌شناسیم، اما این محدودیت‌ها ضمن نقض حقوق زنان و دختران افغانستانی و محروم کردن آنها از دریافت خدمات جامعه، موجب می شود که آینده آنها تنها محدود به خانه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha