طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران شهرداری تهران آغاز شد

تهران - ایرنا - نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران خبر داد و گفت: این اقدام نشان داد که شهرداری تهران به شهر و موضوعات آن تنها نگاه سخت‌افزاری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز سروری در بیست و دومین شنبه امید و افتخار و در آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران شهرداری تهران افزود: مدیریت شهری با مثلث خادم، خدمت و مخدوم روبه‌رو است و اگر به کارکنان به عنوان خالقان خدمت بی توجه باشیم، در نتیجه مردم و شهروندان نیز از ارائه خدمات در شهر ناراضی خواهند بود.

به گفته وی، پاکبانان از جمله خادمان شهر تهران هستند که حفظ سلامت آنها مهم است و پرداختن به موضوع سلامت برای پاکبانان نیز نشان می دهد که شهرداری تهران به موضوعات پایتخت نگاه سخت افزاری ندارد.

سروری با اشاره به اینکه پرداختن به مسائل مردم هزینه نیست، بلکه درآمدزایی است، اظهارداشت: هم افزایی مدیریتی آثار خوبی در اجرای طرح‌ها و برنامه ها دارد. ایجاد قرارگاه های جهادی باعث نزدیکی مسئولان کشور در حوزه های مختلف شده است. دانشگاه های علوم پزشکی و شهرداری تهران دست در دست هم اتفاقات خوبی را رقم می زنند و از شهرداری تهران قدردانی می‌کنم زیرا سلامت پاکبانان سلامت شهر ما است.

مرگ و میر سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از مرگ و میر سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری هپاتیت در کشور خبر داد.

حسین قناعتی با بیان اینکه یک و نیم میلیون نفر در کشور مبتلا به هپاتیت هستند، گفت: هپاتیت یک بیماری خطرناک است که می‌تواند به سرطان تبدیل شود و قابل انتقال نیز هست.

وی ادامه داد: انجام واکسن برای پاکبانان و نیروهای شهرداری اقدام پسندیده‌ای است که شهرداری تهران در آن پیشی گرفته است.

قناعتی تاکید کرد: در اقتصاد سلامت، ارزش یک کارگر سالم، ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده می شود که در صورت بیماری، فوت و یا مهاجرت همین کارگر سالم ۵۰۰ هزار دلار خسارت به کشور وارد می شود؛ حال محاسبه کنیم که این میزان خسارت وقتی تعداد بیشتری را شامل شود تا چه میزان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد میزان ورود گردشگران سلامت ۱.۵ برابر افزایش یافته که خبر خوبی است؛ مساله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در حوزه سلامت باید عدالت برقرار شود. طبق قولی که شهردار تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده، قرار است در ۸۰ نقطه در جنوب تهران مراکز سلامت ایجاد شود.

آمار هپاتیت در ایران به نسبت سایر کشورها پایین است

همچنین رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: شهرداری تهران در تلاش است تا با اجرای طرح‌های سلامت محور، سلامت کارکنان خود را بیشتر کند که جای تقدیر دارد.

محمد رئیس زاده گفت: کلید توسعه پایدار هر کشور وجود نیروی انسانی سالم است. در تهران نیز به عنوان الگوی جهان اسلام باید شهروند سالم داشته باشیم و در این راه باید کارکنان شهرداری سالم باشند.

وی افزود: در طول این سال‌ها شهرداری تهران سعی بر این داشته تا کارکنان سالمی داشته باشد و در این حوزه کارهایی را انجام داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: آمار هپاتیت در ایران به نسبت سایر کشورها پایین است. متوسط دسترسی نوزادان تازه مبتلا شده به واکسن هپاتیت در دنیا ۴۲ درصد است اما در ایران چنین مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اقدامی که اکنون در شهرداری انجام می‌شود مطابق با به‌روزترین اقدامات بهداشتی و درمانی در جهان است. این اقدام بهترین کمک به بهداشت و درمان کشور است و نه تنها شهرداری بلکه سایر سازمان‌ها و نهادها باید چنین اقدامی را برای کارکنان خود انجام دهند.

رئیس زاده اضافه کرد: چنین اقداماتی در اقتصاد سلامت نیز مهم است زیرا هر هزینه در زمینه هپاتیت در واقع سرمایه گذاری است که امیدواریم نه تنها در حوزه سلامت کارکنان بلکه در حوزه بهداشت و سلامت شهروندان نیز شهرداری تهران پیش قدم باشد.

 تهیه دو هزار و ۷۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا برای کارگران شهرداری

همچنین امیر نورمحمدی مدیرعامل شرکت شهر سالم نیز دراین برنامه از تهیه دو هزار و ۷۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا برای کارگران شهرداری خبر داد و گفت: شرکت شهر سالم از سال ۷۳ با ۵ مرکز درمانی شروع به فعالیت کرد و امروز با ۱۹ مرکز درمانی در حال خدمت رسانی به پرسنل و بازنشستگان شهرداری است.

وی افزود: ۴۰ درصد از خدمات شرکت شهر سالم برای کارکنان شهرداری و ۶۰ درصد خدمات نیز به شهروندان ارائه می شود.

مدیرعامل شهر سالم با بیان اینکه این مجموعه متولی بهداشت و درمان پرسنل و کارکنان شهرداری تهران است ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری نگاه سلامت محور وجود دارد که از جمله آن بحث پایش سلامت کارکنان بوده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، پایش سلامت ۴۱ هزار و ۵۴۲ نفر از کارکنان اعم از کارمندان و کارگران انجام شد که از این تعداد ۲۷۱۷۷ نفر از کارمندان شهرداری و ۱۴۳۶۵ نفر در حوزه کارگری بوده اند و در نهایت نیز ۳۷۷۰ نفر برای ارجاعات تخصصی به مراکز درمانی ارجاع داده و تحت درمان قرار گرفتند. این ارزیابی و پایش شامل دو حوزه جسمی و روانی کارکنان و کارگران شهرداری تهران بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مشاغل پرخطر در شهرداری تهران، خدمات انجام شده توسط پاکبانان است، با حمایت وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران تامین واکسن های مورد نیاز انجام و طرح آغاز شد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با بیان اینکه واکسن هپاتیت در سه دوز به کارگران تزریق می شود، گفت: با تعامل با وزارت بهداشت ۲۷۰۰ واکسن آنفلوانزا برای کارگران و کارکنان شهرداری تامین شده است.

تهران فقیرترین شهر از نظر سرانه بهداشتی

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز دراین برنامه گفت: انتظار داریم ایجاد یک باغ شهر سلامت در پایتخت در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

 مهدی پیرهادی افزود: در هزاره سوم، امنیت و سلامت یکی از مهمترین مولفه های سنجش و زیست پذیر بودن شهر است.

وی افزود: هرچند بر اساس قانون اساسی وزارت بهداشت متصدی اصلی سلامت است اما یکی از اصلی ترین دستگاه‌ها که می‌تواند به این وزارت کمک کند، شهرداری تهران است.

پیرهادی ادامه داد: شهرداری تهران هم بازوی اجرایی و هم بازوی تصمیم گیری دارد و به عنوان نهاد عمومی ارایه خدمات، در اسناد بالا دستی از آن یاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت شهر سالم در حوزه سلامت، گفت: در تامین سلامت و دسترسی عادلانه به خدمات، مجموعه شهر سالم درمانگاه‌های متعددی در شهر تهران ایجاد کرده و به مجموعه علوم‌پزشکی در شهر تهران کمک‌ می‌کند.

پیرهادی در ادامه با اشاره به جلسه با روسای دانشگاه‌ها در شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد: در این جلسه اعلام آمادگی شد که برخی خدمات از جمله تغییر کاربری ها به کاربری بهداشت و سلامت، در راستای توسعه سلامت و بهداشت، انجام شود.

وی با بیان اینکه شهرداری به جهت سیاستگذاری و مشارکت در استقرار سرانه سلامت و عدالت در شهر در سیاستهای شهری تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران مرکز سلامت روان را در برخی مناطق از جمله منطقه ۲ ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به مصوبات شورای شهر در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بخشی از مصوبات شهر عاری از دخانیات، شهر دوستدار کودکان، شهر دوستدار سالمندان برای توسعه تقویت موضوع سلامت تصویب شده است.

وی با اشاره به مصوبه ارایه خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی به کارکنان شهرداری و سازمان ها و شرکت های تابعه، تاکید کرد که شهرداری باید در این خصوص اقدام کند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha