۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴
کد خبر: 85011881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان و روسیه بر مدار گسترش روابط؛ «زرداری» در راه مسکو

تهران- ایرنا - مناسبات اسلام‌آباد و مسکو طی سال‌های اخیر به رغم سنگ اندازی غرب به ویژه آمریکا رشد قابل توجهی داشته و پس از بازدید اخیر نماینده ویژه پوتین از اسلام‌آباد، وزیر امور خارجه پاکستان با دستور تقویت مناسبات دوجانبه و همفکری برای منطقه به روسیه می‌رود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه از «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی خود برای سفر رسمی به مسکو دعوت و این بازدید فردا صورت می‌گیرد.

دعوت لاوروف از زرداری درحالی انجام می‌شود که نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان طی روزهای اخیر با سفر به اسلام‌آباد با مقامات پاکستانی پیرامون همکاری‌های دوجانبه به ویژه بررسی تحولات منطقه‌ای دیدار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بلاول زرداری فردا (یکشنبه) بنا بر دعوت رسمی وزیر امور خارجه روسیه سفر ۲ روزه به این کشور خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: وزرای خارجه پاکستان و روسیه در مذاکرات رسمی خود طیف وسیعی از روابط دوجانبه را مورد بحث قرار خواهند کرد. آنان در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور نیز تبادل نظر می‌کنند.

اواخر اردیبهشت ماه امسال وزیر امور خارجه پاکستان که کشورش به دلیل رویکرد بی‌طرفی در جنگ اوکراین و همزمان تحکیم روابط با مسکو مورد خشم اروپا و آمریکا قرار گرفته است، در جریان سفر خود به آمریکا، از رویکرد نخست وزیر سابق پاکستان در قبال روسیه به عنوان سیاست اصولی کشورش دفاع کرد.

سفر نخست وزیر وقت پاکستان به روسیه به رغم مخالفت صریح آمریکا، غیبت مستمر اسلام‌آباد از جلسات ضدروسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و افزایش چشمگیر همکاری‌های دوجانبه دفاعی و نظامی نمونه‌ای از تلاش دو کشور برای توسعه این مناسبات به شمار می‌رود.

دعوت لاوروف از زرداری همتای پاکستانی خود درحالی انجام می‌شود که واشنگتن به شدت مخالف توسعه روابط این ۲ کشور است، رویکردی که روسیه آن را شرم‌آور می‌داند و پاکستان نیز با بی اعتنایی به ملاحظات ایالات متحده، مصمم به گسترش همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

مناسبات پاکستان و روسیه طی سالیان اخیر علی رغم کارشکنی غرب و سنگ اندازی آمریکا رشد قابل توجهی داشته و این دو کشور به تحکیم همکاری‌های مشترک در شرایط مختلف از جمله تغییر دولت‌ها ادامه داده‌اند و ارتباط سران روسیه و پاکستان پس از تشکیل دولت جدید در اسلام‌آباد از مصادیق آن است.

هفدهم فروردین سال گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به پاکستان سفر کرد. این دومین سفر رسمی لاوروف به اسلام‌آباد در قامت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پس از ۹ سال محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha