۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۰۲
کد خبر: 85013647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس مجلس ترکیه: کشورهای غربی باید از توهین به کتب مقدس دست بردارند

تهران- ایرنا- مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه عصر یکشنبه در پی هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد، گفت: کشورهای غربی باید از توهین به کتب مقدس دست بردارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، شنتوپ که در هفدهمین نشست اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) در الجزایر سخن می‌گفت، اظهار کرد: کشورهای غربی باید فورا به این بازی خطرناک و توهین به مقدسات مردم پایان دهند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که راسموس پالودان سیاستمدار راست افراطی دانمارکی - سوئدی دو هفته پیش نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تحت حفاظت پلیس و با مجوز مقامات این کشور سوزاند.

او روز جمعه هم پس از اقامه نماز جمعه در منطقه‌ای در کپنهاگ در مقابل مسجد جامعه اسلامی این شهر بار دیگر به ساحت مقدس قرآن کریم اهانت کرد.

پالودان همچنین اعلام کرد که تا زمانی که سوئد در ائتلاف ناتو قرار نگیرد، کتاب مقدس مسلمانان را هر جمعه خواهد سوزاند.

پس از اینکه اقدام پالودان با محکومیت جهانی روبه‌رو شد، اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد این اقدامات سیاستمدار راست افراطی دانمارکی - سوئدی را محکوم کرد.

هتک حرمت به قرآن اعتراضات شدیدی را در جهان اسلام برانگیخت و ترکیه پالودان را «شارلاتان متنفر از اسلام» خواند و اجازه مقامات سوئدی برای انجام این اقدام تحریک‌آمیز را که به گفته شنتوپ «به وضوح یک جنایت نفرت است» را به شدت محکوم کرد.

رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد: این واقعیت که اقدامات تحریک‌آمیز علیه اسلام که به ارزش‌های مقدس ما توهین می‌کند توسط مقامات سوئدی تحت عنوان آزادی بیان مجاز است، اینکه هلند حمله به مقدسات بخش عظیمی از جهانیان را در کشور خود نادیده می‌گیرد و دانمارک نیز از همین خط پیروی می‌کند، یک واقعیت و موضوع خطیری است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: این اقدامات نشان دهنده ذهنیت نفرت‌انگیز غرب است که به عقاید و باورهای سایر ملت‌ها احترام نمی‌گذارد.

شنتوپ گفت: با وجود همه این اعمال شنیع، ما مسلمانان موظفیم هوشیار، میانه‌رو، معقول و باوقار باشیم. ما نباید اصول احترام به تفاوت‌هایی را که دین و تمدن‌مان به ما آموخته است، امر به معروف و دوری از منکر را کنار بگذاریم.

رئیس مجلس ترکیه یادآور شد: متأسفانه در مواجهه با این اقدامات گستاخانه، عکس‌العمل‌ها و صداهای اعتراض از سوی کشورها و سازمان‌های اسلامی بسیار ضعیف بود.

شنتوپ افزود: با این حال، واکنش جمعی و قوی جهانیان بدون شک به سوئد، دانمارک، هلند یا سایر کشورهایی که اجازه می‌دهند چنین بی‌احترامی‌هایی در کشورشان تکرار شود، گوشزد می‌کند که باید با درایت بیشتری با این مسائل برخورد کنند و آنها را مجبور به جلوگیری از اقدامات منفور مشابهی می‌کند که ممکن است در آینده رخ دهد.

وی تصریح کرد: در اینگونه اتفاقات، علاوه بر اعتراض‌هایی که به‌صورت جداگانه توسط هر کشوری انجام می‌شود، باید در مجامع بین‌المللی که کشورهای اسلامی در آن حضور دارند نیز در بالاترین سطح واکنش نشان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha