۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 85014046
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"جنین"، غزه ای در دل صهیونیست ها

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 85014046
"جنین"، غزه ای در دل صهیونیست ها

دمشق – ایرنا – در سال های اخیر هر موقع صحبت درخصوص مقاومت در فلسطین بوده نام غزه همواره بر سر زبان ها بوده، اما در بیش از یکسال اخیر نام "جنین" و پس از آن "نابلس" که در کرانه باختری و در دل سرزمین های اشغالی واقع شده به یکباره به کانون مقاومت ضدصهیونیستی و در عین حال به کابوس صهیونیست ها تبدیل شده اند.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، در روزها و ماههای اخیر در جریان تحولات فلسطین به غیر از "غزه" همواره نام "جنین" به طور ویژه مطرح می شود که این شهر را در نوک پیکان مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس قرار داده است.

آخرین خبر مهمی که درباره جنین منتشر شده مربوط به پنجشنبه گذشته می باشد که ارتش رژیم صهیونیستی در این روز با هماهنگی و همراهی نیروهای شاباک (سازمان امنیت داخلی این رژیم) در اقدامی جنایتکارانه با یورش به جنین ۱۰ فلسطینی را شهید و ۱۹ نفر دیگر را زخمی کرد.

به دنبال این جنایت و در پاسخ به آن بامداد جمعه گذشته رزمندگان مقاومت در دو مرحله اقدام به عملیات راکتی علیه مواضع صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی کردند و شامگاه جمعه نیز عملیات شهادت طلبانه یک جوان فلسطینی علیه صهیونیست ها انجام شد که در اثر این عملیات شهادت طلبانه، ۸ صهیونیست اشغالگر که گفته شده یک مقام امنیتی نیز در بین آنها می باشد به هلاکت رسیدند و ۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

باید گفت که شرایط کرانه باختری از ابتدای سال ۲۰۲۲ کاملا فرق کرده و از ابتدای این سال حجم عملیات‌های مسلحانه علیه صهیونیست های اشغالگر به شدت افزایش یافته است؛ به طوریکه سال ۲۰۲۲ را می‌توان یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها دانست؛ این شرایط به سال ۲۰۲۳ نیز کشیده شده است، به طوریکه از ابتدای سال میلادی جدید تاکنون که یک ماه از آن گذشته، ۳۴ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که آماری بی سابقه است. حال در این شرایط هجوم وحشیانه به جنین رخ می‌دهد؛ یورشی که بی تردید موجب بحرانی‌تر شدن کرانه باختری و چه بسا مناطق اشغالی ۱۹۴۸ برای صهیونیست‌ها خواهد شد.

جنین شهر مقاومت

شهر جنین که با نام اردوگاه آوارگان جنین نیز شناخته می‌شود در شمال کرانه باختری قرار دارد. این شهر نقطه به هم پیوستن راه‌های ارتباطی منتهی به حیفا، ناصره، نابلس و قدس به‌شمار می‌رود.

جنین در شمال کرانه باختری واقع شده و ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و از نظر جغرافیایی در نوک پیکان مثلث شمال کرانه باختری قرار گرفته است.

این شهر تا قدس اشغالی ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و از شرق با منطقه اغوار اردن و از جهت شمال با منطقه مرج بن عامر مرز مشترک دارد.

مساحت جنین ۲۱۰۰۰ متر مربع است که پس از شهرهای الخلیل، نابلس، طولکرم و یطا پنجمین شهر بزرگ کرانه باختری محسوب می شود.

در دوره قیمومیت انگلیس (قبل از اشغال صهیونیست ها)، شیخ "عزالدین قسام" اولین گروه مسلح برای مبارزه با استعمار را در شهر جنین و روستاهای اطراف آن به راه انداخت که آغازی برای مقاومت مسلحانه فلسطینی‌ها شد و از این رو شاخه نظامی حماس نیز به نام "عزالدین قسام" متبرک می باشد.

نام جنین دوباره با آغاز اشغالگری صهیونیست ها یعنی سال ۱۹۴۸ با مقاومت عجین شد و تنها پیروزی فلسطینی‌ها و اعراب در خلال جنگ در این شهر رقم خورد. در خلال پنج روز نبرد سهمگین از ۳۱ می تا چهار ژوئن که بین نیروهای ارتش عراق و فلسطینیان با ارتش رژیم صهیونیستی در این شهر در گرفت، در نهایت اعراب توانستند مانع اشغال شهر توسط صهیونیست ها شوند؛ بعدها نیز کنترل شهر به اردن واگذار شد.

"جنین"، غزه ای در دل صهیونیست ها

اردوگاه جنین

اردوگاه جنین نیز در ضلع غربی شهر جنین به عنوان دومین اردوگاه بزرگ کرانه باختری در سال ۱۹۵۳ ساخته شد و با مساحت ۴۷.۳ هکتاری، حدود ۲۷ هزار جمعیت دارد. عمده جمعیت این اردوگاه در اصل کسانی هستند که در سال ۱۹۴۸ از منطقه "الکرمل" در اطراف "حیفا" به این منطقه کوچ کرده و در آن ساکن شده‌اند.

این اردوگاه با تراکم جمعیتی بسیار بالا، مملوء از سلاح است؛ بسیاری از جوانان فلسطینی را در سطح اردوگاه می‌توان مشاهده کرد که به شکل علنی سلاح در دست دارند. از سوی دیگر در نتیجه فشار رژیم صهیونیستی، جنین به نسبت دیگر شهرهای کرانه باختری رشد نداشته و توسعه نیافته است. باید گفت که در کرانه باختری هیچ نقطه‌ای همچون جنین مستعد عملیات نظامی مسلحانه علیه صهیونیست‌ها نیست به طوریکه با نگاهی به تصاویر اردوگاه، تابلوها و تصاویر شهدا در کوچه و معابر جلب توجه می‌کند.

همچنین گروههای مقاومت از حماس و جهاد اسلامی و جنبش فتح تا دیگر گروههای مسلح فلسطینی در این اردوگاه حامیان و اعضای جوان زیادی دارند که در یک سال اخیر نیز گروه مسلح جدیدی به نام "گردان جنین" راه‌اندازی شده است. نام این گروه تقریبا در تمامی حملات صهیونیست‌ها به جنین شنیده می‌شود.

همه این مسائل موجب شده تا به عقیده ناظران، این اردوگاه به بزرگترین تهدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری تبدیل شود، به طوریکه هر لحظه می‌توان انتظار وقوع درگیری گسترده در آن‌جا را داشت. البته نباید نام نابلس را نیز در کرانه باختری از قلم انداخت و این شهر نیز پس از جنین به کانون دوم مقاومت ضدصهیونیستی در این منطقه تبدیل شده است.

در سال ۲۰۰۲ بود که نام اردوگاه جنین بار دیگر در ماجرای عملیات تهاجمی نظامیان ارتش صهیونیستی در کرانه باختری و در سطح منطقه و جهان طنین‌انداز شد و برای اولین بار پس از سال ۱۹۴۸ چهره مقاومت این اردوگاه در برابر اشغالگران قد علم کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در بجبوحه انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) یک جوان فلسطینی به نام "عبدالباسط عوده" از شهر "طولکرم" در عید پسح خود را در هتل "بارک" در شهر "نتانیا" منفجر کرد و در این عملیات شهادت‌طلبانه ۳۰ صهیونیست به هلاکت رسیده و ۱۴۶ نفر دیگر زخمی شدند. پس از این عملیات رژیم صهیونیستی با تمام قوا عملیاتی موسوم به "دیوار دفاعی" را از ۲۹ مارس تا ۱۰ می ۲۰۰۲ در شهرهای کرانه باختری آغاز کرد. یکی از عمده‌ترین مناطق هدف، اردوگاه جنین بود.

از این رو از تاریخ سوم تا ۱۸ آوریل ۲۰۰۲ هزاران نظامی صهیونیست ابتدا اردوگاه جنین را محاصره کرده و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های آن را مسدود کردند و سپس با تانک، نفربر، بالگرد و بولدزر به این اردوگاه یورش برده و در طی ۱۵ روز درگیری ۵۲ فلسطینی به شهادت رسید و ۲۳ نظامی صهیونیست نیز به هلاکت رسیدند. در این تاریخ تقریبا یک سوم منازل و زیرساخت‌ها جنین ویران شد.

اعدام‌های میدانی و کشتار غیرنظامیان و دفن آن‌ها در معابر و تخریب خانه‌ها با بولدزر و همچنین ممانعت از اعزام بیماران و مجروحین به بیمارستان‌های خارج اردوگاه مسایلی است که برخی عکاسان و خبرنگاران از داخل اردوگاه جنین در آن دوران در رسانه‌ها روایت کرده‌اند.

جنین امروز

شرایط امروز اردوگاه جنین ادامه دهند راه شهدای گذشته این اردوگاه است و جوانان آن با درس گرفتن از راه شهدای اردوگاه جنین به دنبال حماسه سازی در تاریخ فلسطین می باشند.

"اسامه الحروب" از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در اردوگاه جنین می گوید که جوانان امروز اردوگاه جنین، فرزندان شهدا و مجروحانی هستند که در درگیری‌های سال ۲۰۰۲ با رژیم صهیونیستی شرکت داشتند. بسیاری از آن‌ها یک یا چند تن از اعضای خانواده‌شان در زندان‌های رژیم غاصب به سر می‌برند.

یک نقطه عطف دیگر در مبارزات مسلحانه جنین، به فرار شش اسیر فلسطینی از زندان "جلبوع" در سپتامبر ۲۰۲۱ به این اردوگاه باز می‌گردد. پس از فرار این زندانیان که ضربه مهلکی به صهیونیست‌ها بود، گروههای مقاومت مسلح در جنین اعلام کردند که آماده حمایت از اسرای فراری هستند. همان زمان گروههای فلسطینی حاضر در اردوگاه از جمله شاخه نظامی جنبش فتح، حماس و جهاد اسلامی، "اتاق عملیات مشترک" تشکیل دادند.

رژیم صهیونیستی مایوس و در کابوس

اتفاقات پنجشنبه گذشته در جنین و روز جمعه در قدس اشغالی نشان داد که نه تنها قرار نیست کرانه باختری دیگر روی آرامش را ببیند، بلکه شرایط برای صهیونیست‌ها سخت‌تر خواهد شد. هرچند برخی محافل معتقدند که کابینه راست‌گرای افراطی نتانیاهو در این روزها برای نجات خود از فروپاشی و خلاصی از اعتراضات شدیدی که در خیابان‌های تل آویو علیه آن در جریان است، نیاز به بحران سازی از نوع یورش به جنین دارد، اما موضوع مقاومت مسلحانه و دامن زدن به آن موضوعی است که شاید بتواند نتانیاهو را در کوتاه مدت از انتقاد مخالفان مصون بدارد، اما در نهایت ثمره چنین کابینه‌ای جز درگیری و شعله‌ور تر شدن حملات مسلحانه فلسطینی‌ها نیست. به خصوص در شرایطی که انتقادات زیادی در محافل بین المللی و غربی علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه او وجود دارد.

در این راستا رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از مقامات ارتش و سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نوشته‌اند که آن‌ها نگران تنش فزاینده در کرانه باختری طی ماههای پیش رو هستند.

در همین حال "هرتزی هالیوی" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل که به تازگی جای "آویو کوخاوی" را گرفته، در ۲۹ دی ماه طی بازدید میدانی از کرانه باختری گفت که فرماندهان ارتش در فرماندهی منطقه مرکزی (کرانه باختری) و اداره اطلاعات نظامی و همچنین سازمان امنیت داخلی (شاباک) ارزیابی خوش‌بینانه‌ای در خصوص وضعیت مناطق فلسطینی‌نشین ندارند.

نکته قابل توجه اینکه به گفته افسران اطلاعاتی صهیونیستی، عمده عملیات‌های مسلحانه فلسطینیان به صورت فردی انجام می‌شود و پشت آن گروه یا سازمان فلسطینی قرار ندارد و فقط تعداد کمی از عملیات‌ها را گروههای فلسطینی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند که این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مقاومت مسلحانه جایگاه خود را در میان فلسطینی‌ها تثبیت کرده است.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرده که، شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) پیش‌بینی کرده که موج جدید درگیری‌ها از مسجدالاقصی و به خصوص در ماه مبارک رمضان (دو ماه دیگر) آغاز خواهد شد. بنابراین با توجه به حادثه اردوگاه جنین بی تردید در ماه رمضان امسال به مراتب شدیدتر و گسترده‌تر از سال‌های گذشته، شاهد خیزش فلسطینی‌ها خواهیم بود.

شرایط امنیتی این روزهای سرزمین های اشغالی آنقدر وخیم شده که پلیس رژیم صهیونیستی بالاترین سطح آماده‌باش در سراسر اراضی اشغالی اعلام کرده و ارتش این رژیم نیز شمار بسیار زیادی از نظامیان خود را به کرانه باختری گسیل داشته است.

با مسلح شدن جوانان و گروه های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری و تاکید آنها بر ادامه راه شهدای قدس، نشان می دهد که شرایط برای سقوط و اضمحلال رژیم صهیونیستی و در مقابل، پیروزی مقاومت روز به روز فراهم تر می شود و با یاری خدا در آینده نه چندان دور باید منتظر خبرهای خوش از سرزمین فلسطین باشیم.

"جنین"، غزه ای در دل صهیونیست ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha