۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85015228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وسوسه هسته ای؛ طعمه خطرناک ناتو برای جلب توجه سئول

تهران- ایرنا- ینس استولنبرگ دبیرکل ناتو روز سه شنبه در ادامه سفر خود به شرق آسیا و پس از پایان سفرش به کره جنوبی، صبح امروز (سه شنبه) وارد توکیو شد، اما هدف وی برای انجام این سفر چندان خوشایند به نظر نمی رسد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلوبال تایمز، استولنبرگ در جریان سفر خود به کره جنوبی عمدتا پیرامون موضوعات مربوط به جدیدترین تحولات در کره شمالی باب سخن را گشود.

بر اساس این گزارش، سفر دبیر کل ناتو به کره جنوبی از اهمیت افزایش همکاری میان دو طرف حکایت دارد.

وی همچنین اشاره کرد که ناتو و کره جنوبی می توانند اطلاعاتی را در پاسخ به تردیدهای ناشی از برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بر ضرورت بازدارندگی هسته ای سخن گفت.

دبیر کل ناتو تصریح کرد: چین، روسیه و کره شمالی به سلاح های هسته ای دسترسی دارند اما در زمره متحدان ناتو به شمار نمی آیند و این مساله دنیا را به جای خطرناکی تبدیل کرده است.

وسوسه هسته ای؛ طعمه خطرناک ناتو برای جلب توجه سئول

بر اساس این گزارش، استولتنبرگ از تهدید هسته ای چین، روسیه و کره شمالی به عنوان دستاویزی برای تقویت همکاری با کره جنوبی استفاده می کند. به بعارت دیگر هدف ناتو بسیار روشن است و این هدف توسعه همکاری با کره جنوبی. در واقع به اشتراک گذاشتن اطلاعات هسته ای تنها بهانه است که ناتو می خواهد از آن طریق به شمال شرق آسیا نزدیکتر شده و نفوذ خود را افزایش دهد.

به باور برخی از تحلیلگران، مهمترین دلیل نزدیک شدن ناتو به کره جنوبی، گسترش نفوذ این سازمان در منطقه هند-اقیانوسیه برای مهار چین است.

اگرچه ناتو مدعی است که موقعیتش به عنوان یک اتحاد دفاعی منطقه ای همچنان به قوت خود باقی است، اما این سازمان از سال گذشته میلادی تحرکاتی را با هدف توسعه روابط با کشورهای اسیا-اقیانوسیه مانند ژاپن و کره جنوبی آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، بن بست ایجاد شده در حل و فصل مشکلات شبه جزیره کره و ناتو از جمله بقایای جنگ سرد در منطقه اوراسیا به شمار می آید. اکنون شبه جزیره کره از جمله قربانیان جنگ سرد به شمار می آید، اما ناتو از ذینفعان است.

ناتو پس از پایان یافتن جنگ سرد به نوعی ضرورت و مشروعیت موجودیت خود را از دست داد اما با سوءاستفاده از فضای پرتنش و پرالتهاب ناشی از وقوع بحران و درگیری های جدید در جهان جان سالم به در برد.

وسوسه هسته ای؛ طعمه خطرناک ناتو برای جلب توجه سئول

بر اساس این گزارش، ناتو در حال حاضر چشم اندازهای های جدیدی را در شبه جزیره کره برای خود متصور شده است و دقیقا مانند کفتاری است است که به زخم های عفونی دیگر حیوانات خیره شده است و مترصد فرصت است.

به باور کارشناسان، دبیرکل ناتو در سفری که به سئول کرده و نخستین گام از سفرش به دو کشور کره جنوبی و ژاپن به شمار می آید بدنبال تقویت و تحکیم روابط با متحدان آمریکایی در جنگ اوکراین و افزایش رقابت با چین بود.

تحلیلگران همچنین می گویند سفر دبیرکل ناتو به کره جنوبی و ژاپن مقدمه ای برای ایجاد ایجاد نسخه آسیایی ناتو و تقابل و جنگ در منطقه آسیا-پاسیفیک به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha