۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85015254
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تالاب های کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شدند

۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 85015254
تالاب های کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شدند

یاسوج - ایرنا -معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تالاب های برم الوان و مور زرد زیلایی در این استان به امکانات حفاظتی مجهز شدند.

جمشید عبدی پور روز سه شنبه درحاشیه برپایی دوره آموزشی برای معلمان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز تالاب اظهار داشت: نصب تابلوی معرفی و خرید دوربین های چشمی برای حفاظت از این تالاب ها در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای هر تالاب یک دوربین خریداری می شود ابراز داشت: با نصب این تجهیزات امکان حفاظت این تالاب ها در برابر سودجویان تعرض به گونه های جانوری و گیاهی فراهم شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برم الوان و دریاچه مور زرد زیلایی این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مستندات مورد نیاز ثبت این تالاب ها در کنوانسیون رامسر پس از انجام مطالعات کارشناسی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده و قرار است درباره ثبت بین المللی آنان تصمیم گیری شود.

کنوانسیون رامسر یک معاهده بین المللی است که دوم فوریه سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید، این کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که در ابتدا با حضور نمایندگان ۱۸ کشور شکل گرفت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو آن هستند.

وی ابراز داشت: در صورت ثبت این مناطق در کنوانسیون رامسر امکان اختصاص اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها و صیانت از این گنجینه های طبیعی در استان فراهم می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پیشگیری از آلودگی منابع آب تالاب ها، حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی و همچنین فراهم شدن زیرساخت های گردشگری به ویژه پرنده نگری از مزایای این اقدام است.

دریاچه برم الوان ۱۵ هکتار مساحت دارد و حداقل عمق آب این تالاب ۱۲ متر و حداکثر عمق آن ۳۰ متر است.

دریاچه برم الوان در ۴۰ کیلومتری شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی، دهستان سرآسیاب یوسفی و ۸۰کیلومتری شمال غربی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

دریاچهٔ مور زرد زیلایی نیز در ارتفاع ۲ هزار و۱۸۰ متر از سطح دریا، بیش از ۳۵ هکتار مساحت دارد و حداکثر و متوسط عمق آب این دریاچه به ترتیب ۱۴ و هشت متر است.

این دریاچه در جنوب لردگان، ‌نزدیک مرز استان خوزستان و در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج واقع شده است.

ضرورت توجه به فرهنگ سازی

عبدی پور در کارگاه آموزش آشنایی با چالش های محیط زیست با حضور فرهنگیان شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست باید برای کودکان به باور تبدیل شود افزود: این باور زندگی کودکان را در بزرگسالی به سمت پاسداری و حفاظت از میراث طبیعی به ویژه جنگل ها سوق می‌دهد.

وی تصریح کرد: کودکان سرمایه‌های آینده جامعه هستند از این رو مسئولیت‌پذیر کردن آنان نسبت به مساله مهم محیط زیست می تواند گام نخست برای سلامت این سرمایه خدادادی و به دنبال آن رفاه مردم و توسعه پایدار باشد.

عبدی پور با اشاره به شمار زیاد معلمان در مقایسه با محیط بانان و اینکه معلمان با انسان سر و کار دارند و ماموران صیانت از مناطق حفاظت شده با حیات وحش تاکید کرد: فرهنگیان می توانند زمینه تغییر رفتار با محیط زیست را در دانش آموزان فراهم کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه آتش سوزی ها،خشکسالی ، بیماری ها ، تخریب و تصرف، شکار و صید بی رویه ، قاچاق حیات وحش ، آلودگی آب، هوا و خاک از تهدیدهای محیط زیست و مناطق حفاظت شده استان است از معلمان خواست تا یاریگر محیط زیست برای حفظ طبیعت زیبای زاگرس باشند.

تالاب های کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شدند

عبدی پور با یادآوری وجود منطقه حفاظت شده خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار در شهرستان کهگیلویه به عنوان ثروتی ارزشمند تاکید کرد: سه پاسگاه و ۱۲ نیروی انسانی کار حفاظت از این منطقه را به عهده دارند این در شرایطی است که هر پاسگاه باید حداقل هشت نیروی محیط بان داشته باشد که کم بودن این نیروها رسالت معلمان برای حفاظت از محیط زیست را بیشتر کرده است.

وی با اشاره به راه اندازی نخستین خانه محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه ابرازامیدواری کرد: این مرکز بتواند زمینه هم افزایی دستگاه های اجرایی و شهروندان را برای حفاظت از محیط زیست فراهم کند.

در این آئین ۳۰۰ نفر از معلمان شهرستان کهگیلویه با چالش محیط زیست و راهکارهای به حداقل رساندن این خطرات آشنا شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha