دولت سیزدهم در خراسان رضوی ۱۵۰ هزار اشتغال خالص را به ثبت رسانده است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: فضای کسب و کار استان شرایط مناسبی دارد به طوری که طبق آمار پاییز امسال مرکز آمار ایران ۱۵۰ هزار اشتغال خالص در این استان ثبت شده و خراسان رضوی با ۴.۲ درصد به پایین ترین نرخ بیکاری کشور دست یافته، در حالی که بسیاری از اشتغال ها نیز پنهان است.

یعقوبعلی نظری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: اتفاق کم نظیری که در سال جاری در خراسان رضوی محقق شد، رشد اقتصادی به ویژه توفیق در عرصه اشتغال با وجود همه مشکلات اجتماعی و محدودیتها در مصارف انرژی است که در این زمینه به هدف ۷.۲ درصدی در رشد اقتصادی استان نزدیک شده ایم.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی انجام شده در ابتدای سال آینده با ایجاد ظرفیتهای جدید در بخش تولید و افزایش بهره وری در مجموع به ارزش ۲۲۸ هزار میلیارد تومان می توان به هدف مزبور دست یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: قرارگاه پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای اقتصادی بهمن ماه سال گذشته در استان ایجاد شد که یکی از قرارگاه های ذیل آن مربوط به تامین مالی بود که ۲۲۸ هزار میلیارد تومان مزبور تجزیه و سهم بخشهای مختلف از آن مشخص شد.

نظری افزود:به عنوان مثال سهم بخش بانکی ۶۲ هزار میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی ۷۷ هزار میلیارد تومان است که فقط در این ۲ بخش طی ۹ ماهه امسال اعداد مزبور بیش از ۱۰۰ درصد در خراسان رضوی محقق شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مشکلات بنگاه های اقتصادی نیز نسبت به هشت ماه سال گذشته کمتر شده و شرایط ملتهب چند ماه قبل را ندارد، طی ۹ ماهه امسال هزار و ۱۷۳ جواز تاسیس واحد صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان و همچنین ۲۱۱ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان در استان صادر شده است.

نظری اظهار کرد: این توفیقات در شرایطی به دست آمده است که سه ماه ناآرامی در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی حاکم بود و تعداد زائران به ویژه زائران خارجی در استان کاهش یافته و مصرف انرژی صنایع و بخش کشاورزی محدود شده بود.

استاندار خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر یک چهارم از سال با شرایط خاص در مصرف انرژی بخش تولیدی مواجه بودیم؛ همچنین تولید صنایع فولاد در استان نزدیک به یک ماه است که متوقف شده است.

نظری افزود: خراسان رضوی در جذب سرمایه گذاران خارجی نیز از برنامه تعیین شده، جلوتر است به طوری که پیش بینی برای استان در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده و از ۲۲۱ میلیون دلار طرح مصوب سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۱ برای استان تاکنون ۱۷۰ میلیون دلار طرح محقق و سرمایه گذاری برای آنها انجام شده است.

دستاورد دولت سیزدهم/ ثبت ۱۵۰ هزار اشتغال خالص در خراسان رضوی

۷۲ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در حال ساخت است

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن گفت: در مسیر تحقق اهداف نهضت ملی مسکن، تاکنون ۸۷ هزار و ۹۱ قطعه زمین اختصاص یافته است که این تعداد ۳۱ هزار و ۴۵ واحد برای ساخت به صورت ویلایی و ۵۰ هزار و ۱۹۰ واحد برای ساخت در نوع آپارتمانی است و باقی آن در قالبهای دیگر ساخته می شود.

نظری افزود: واگذاری این زمین ها در روستاها و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر استان بوده است که برخی با پرداخت تسهیلات برای ساخت، برخی به صورت خود مالکی و برخی شهرها نیز به دلیل تراکم شهری به صورت آپارتمان سازی خواهد بود.

وی با بیان این که شهرستان های گلبهار، بینالود و مشهد بیشتر زمین های اختصاص داده شده را در اختیار دارند ادامه داد: دریافت کنندگان زمین، ۶ ماه برای شروع ساخت فرصت دارند و پس از آن باید نهایت تا ۲ سال مراحل ساخت را تکمیل کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که زمین های واگذار شده متعلق به راه و شهرسازی، منابع طبیعی، اوقاف، آستان قدس رضوی، اشخاص حقیقی و برخی از دستگاه هاست گفت: تا پایان سال ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به اتمام خواهند رسید که با توجه به تعهد ۴۰۰ هزار واحدی استان خراسان رضوی، ۵۰ درصد آن تحقق می یابد.

نظری افزود: مجموع ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان خراسان رضوی ۲۹۸ هزار و ۱۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۸۹ هزار و ۶۸۹ نفر تاییدیه نخست مندرجات قانونی را دریافت کرده اند و از میان آنها ۱۰۱ هزار و ۴۱ نفر معادل ۳۴ درصد، تایید نهایی شده اند.

وی اضافه کرد: از میان تایید شدگان نهایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر نسبت به واریز وجه اقدام کرده اند و تاکنون عملیات ساخت ۷۲ هزار و ۷۸۳ واحد در خراسان رضوی در قالب واحدهای ویلایی، آپارتمانی و خود مالک آغاز شده است. همچنین مقرر است علاوه بر موارد یاد شده، تا پایان سال جاری زمین برای ساخت ۴۶ هزار واحد تامین شود که از این تعداد ۳۰ هزار واحد برای ساخت در قالب ویلایی و ۱۶ هزار واحد برای ساخت به صورت آپارتمانی است.

استاندار خراسان رضوی گفت: پیشگیری از التهاب، مهمترین رویکرد در طرح نهضت ملی مسکن است از این رو پس از گفت و گو با کارشناسان تلاش شد تا حد امکان نقش مردم در اجرای این طرح افزایش داده شود تا علاوه بر بهره مندی از توان اجرایی مردم، از ظرفیت های مادی آنان نیز برای تحقق اهداف استفاده شود.

نظری افزود: زمین های در اختیار وزارت راه و شهرسازی در داخل یا خارج از حریم شهرها، اراضی منابع طبیعی، زمین های موقوفی، زمین های ملکی، زمین های در اختیار دستگاه های دولتی طی تفاهماتی با آنان به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.

برای خواندن مطالب بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید:

دیدار خبرنگاران ایرنا با استاندار خراسان رضوی

خبرنگاران ایرنا با استاندار خراسان رضوی دیدار کردند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha