عزم دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های خطه خورشید از زبان استاندار+فیلم

مشهد- ایرنا- خراسان رضوی با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، به عنوان دومین استان پرجمعیت‌ کشور، با توجه به وجود بارگاه منور رضوی و میزبانی از میلیون‌ها زائر و گردشگر، جایگاهی خاص در نظرگاه دولت سیزدهم دارد که این شرایط برنامه‌ریزی‌ ویژه برای ارتقای وضعیت خطه خورشید را ضروری کرده است.

به گزارش ایرنا، اراده دولت سیزدهم برای جبران عقب‌ماندگی‌های خراسان رضوی و رساندن این استان به توسعه در حوزه ساخت مسکن، تکمیل زیرساختها، ایجاد اشتغال و در نهایت رایزنی برای جذب اعتبارات بیشتر به منظور توسعه محلی، بخشی و منطقه ای، در یکسال گذشته نتایج چشمگیری داشته و به توقیفات ارزشمندی دست یافته است.

خراسان رضوی در یک سال گذشته متاثر از فشارهای اقتصادی و همچنین تغییر حاکمیت در کشور افغانستان فراز و نشیب های تجاری و اقتصادی زیادی را پشت سر گذاشته است، اما تدابیر دولت به ویژه شخص رئیس جمهور برای بهبود روابط با همسایگان، روند تبادلات تجاری و ترانزیتی از مرزهای استان با کشورهای افغانستان و ترکمنستان را در شرایط بهتری قرار داد و موفقیت هایی از جمله ازسرگیری فعالیت بازارچه باجگیران و دستیابی به نرخ بیکاری ۴.۹ درصد به عنوان پایین ترین نرخ بیکاری کشور را در پی داشت.

آنچه خراسان رضوی را در شرایط اقتصادی حفظ کرده است، وجود مضجع پاک ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) است که میمنت آن از هر حیث بر معیشت مردم این سرزمین سایه گسترده است و از محل حضور پرشمار زائران در مشهدالرضا، وضعیت معاش و اشتغال بسیاری از مردم این منطقه در شرایط ویژه ای قرار گرفته است، اما لازم است که زیرساختهای این استان نیز متناسب با حجم بالای زائران به نحوی تامین شود که رفاه حال آنان را به دنبال داشته باشد.

این استان سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر مرقد مطهر حضرت رضا (ع) است اما زیرساخت‌ها و امکانات موجود در استان، جوابگوی نیازها برای پذیرش این حجم از مهمانان نیست و این وضعیت اختصاص سهم بیشتری از بودجه‌های ملی به‌ویژه اعتبارات عمرانی به خراسان رضوی را ضروری کرده است.

هدفگذاری برای پذیرش ۵۰ میلیون زائر

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی روز دوشنبه در دیدار با رییس و خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این استان، گفت: تعیین بودجه های استانی براساس شاخص های مختلفی انجام می گیرد که تنها مبتنی بر شمار جمعیت استان نیست و برخی از شاخص های عقب ماندگی در استانها نیز ملاک تعیین بودجه قرار می گیرد.

یعقوبعلی نظری بیان کرد: استان خراسان رضوی در برخی شاخص ها از میانگین های کشوری عقب تر و البته در برخی شاخص‌ها نیز از میانگین کشوری جلوتر است.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: اعتبارات عمرانی امسال خراسان رضوی فرق زیادی با سال گذشته ندارد اما در رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش داریم سهم بیشتری از اعتبارات عمرانی را برای جبران عقب ماندگی های استان در حوزه هایی مانند فضای آموزشی، اماکن اقامتی و فضای ورزشی جذب کنیم.

نظری، وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) برای خراسان رضوی را یک مزیت استثنایی ذکر و بیان کرد: این مزیت در همه بخش ها و عرصه ها شامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل بهره برداری است به ویژه از این منبع می توان در راستای توسعه اقتصادی خراسان رضوی بهره گرفت.

وی ادامه داد: هم اینک بسیاری از زائران عراقی به منظور زیارت بارگاه منور رضوی به خراسان رضوی سفر کرده و در کنار آن از خدمات مراکز پزشکی شهر مشهد نیز بهره می برند و در این راستا خراسان رضوی رسیدن به عدد پذیرش ۵۰ میلیون زائر در سال را هدف‌گذاری کرده است.

وی اضافه کرد: در این راستا باید ابتدا وسایل حمل و نقل آسان و ارزان برای زائران در حوزه های شهری، جاده ای، ریلی و هوایی در استان فراهم شود، یکی از این موارد راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران است که همه مسوولان بر تسریع در اجرای آن اتفاق نظر دارند تا امکان آمدن به مشهد برای همه مردم در اقصی نقاط کشور آسان شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: تسریع در راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران و ایجاد شهر فرودگاهی امام رضا(ع) در مشهد از مصوبات شورای عالی زیارت است که در زمان وزیر سابق راه و شهرسازی، مصوب شده بود.

نقص زیرساختها در برابر حجم بالای زائران

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: مشهد به لحاظ زیرساختهای پذیرایی از زائران در بخشهای اماکن اقامتی، خدمات و حمل و نقل با مشکل مواجه است و در ایامی مانند دهه پایانی ماه صفر، مشهد دچار کمبود مراکز اقامتی شده و به اجبار استفاده از اماکن اقامتی موقت را در پیش می گیرد.

نظری با تاکید بر اینکه باید حداقل موضوع اقامت زائر و حمل و نقل آن در داخل شهر مشهد تسهیل شود، افزود: ظرفیت ۱۲۰ هزار تخت در مشهد برای پذیرایی از زائران باید به یک میلیون تخت برسد، همچنین زائر هر زمان که در هر نقطه از شهر اراده کرد تا در حرم رضوی حضور پیدا کند باید این طی مسافت در مدت ۱۵ دقیقه انجام شود.

وی به محدودیت های زیرساختی خراسان رضوی از جمله در تامین آب اشاره و بیان کرد: مشهد در تیرماه سال آینده با تنش آبی مواجه است و در این زمینه سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تا ۱۴۰۴ طراحی شده و از جمله استفاده از آب سد "شوریجه" تا ساماندهی آبهای کوه های هزارمسجد و سدهای در حال بهره برداری در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار خراسان رضوی گفت: تامین گاز و برق خراسان رضوی از دیگر چالش های زیرساختی است که در تلاش هستیم طرحهای مبتنی بر تکمیل این زیرساختها را با تکیه بر منابع غیردولتی اجرا کنیم.

نظری در باره اختصاص ردیف مستقلی برای زیارت در بودجه ۱۴۰۲ افزود: با رایزنی های انجام گرفته، در تلاش هستیم مدیریت زائر و هزینه های مترتب بر آن به نحوی انجام گیرد تا مشهد بتواند پذیرایی مناسب و درخور شان زائران از آنان داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت بودجه های ملی برای استانها ادامه داد: بودجه ملی هر استان در قالب طرحهای ملی آن در نظر گرفته می شود، پارسال دستگاه های اجرایی خراسان رضوی برای گرفتن سهم خود از بودجه ملی به منظور تکمیل اجرای طرحها در استان تلاش زیادی نکردند اما امسال این امر به عنوان یک شاخص برای ارزیابی دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا تهیه فهرست طرحها و تایید آن توسط وزارتخانه های مرتبط و درخواست اعتبار از محل ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

او اضافه کرد: طرحهای خراسان رضوی به صورت عمده از محل بودجه های ملی تامین اعتبار می شود و مدیران دستگاه های اجرایی امسال در بخشهایی مانند راه سازی و راه آهن تلاش بیشتری برای جذب این بودجه به منظور تکمیل اجرای طرحها داشته اند.

ثبت ۱۵۰ هزار اشتغال خالص

استاندار خراسان رضوی گفت: فضای کسب و کار استان شرایط مناسبی دارد به طوری که طبق آمار مرکز آمار ایران در پاییز امسال ۱۵۰ هزار اشتغال خالص در این استان ثبت شده و خراسان رضوی با ۴.۲ درصد به پایین ترین نرخ بیکاری کشور دست یافته، در حالی که بسیاری از اشتغال ها نیز پنهان است.

یعقوبعلی نظری افزود: اتفاق کم نظیری که در سال جاری در خراسان رضوی محقق شد، رشد اقتصادی به ویژه توفیق در عرصه اشتغال با وجود همه مشکلات اجتماعی و محدودیت ها در مصرف انرژی است که در این زمینه به هدف ۷.۲ درصدی در رشد اقتصادی استان نزدیک شده ایم.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی انجام شده در ابتدای سال آینده با ایجاد ظرفیتهای جدید در بخش تولید و افزایش بهره وری، در مجموع به ارزش ۲۲۸ هزار میلیارد تومان می توان به هدف مزبور دست یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: قرارگاه پشتیبانی و حمایت از فعالیت های اقتصادی بهمن ماه سال گذشته در استان ایجاد شد که یکی از قرارگاه های ذیل آن مربوط به تامین مالی بود که ۲۲۸ هزار میلیارد تومان مزبور تجزیه و سهم بخش های مختلف از آن مشخص شد.

نظری افزود: به عنوان مثال سهم بخش بانکی ۶۲ هزار میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی ۷۷ هزار میلیارد تومان است که فقط در این ۲ بخش طی ۹ ماهه امسال اعداد مزبور بیش از ۱۰۰ درصد در خراسان رضوی محقق شده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مشکلات بنگاه های اقتصادی نیز نسبت به هشت ماه سال گذشته کمتر شده و شرایط ملتهب چند ماه قبل را ندارد، در ۹ ماهه امسال هزار و ۱۷۳ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان و همچنین ۲۱۱ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری هزار و ۳۶۳ میلیارد تومان در استان صادر شده است.

نظری اظهار کرد: این توفیقات در شرایطی به دست آمده است که سه ماه ناآرامی در کشور و نیز استان خراسان رضوی حاکم بود و تعداد زائران به ویژه زائران خارجی در استان کاهش یافته و از سویی مصرف انرژی صنایع و بخش کشاورزی نیز محدود شده بود.

استاندار خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر یک چهارم از سال با شرایط خاص در مصرف انرژی بخش تولیدی مواجه بودیم؛ همچنین تولید صنایع فولاد در استان نزدیک به یک ماه است که متوقف شده است.

نظری افزود: خراسان رضوی در جذب سرمایه گذاران خارجی نیز از برنامه تعیین شده، جلوتر است به طوری که پیش بینی صورت گرفته برای استان در ۹ ماهه امسال بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده و از ۲۲۱ میلیون دلار طرح مصوب سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۱ برای استان تاکنون ۱۷۰ میلیون دلار طرح محقق و سرمایه گذاری برای آنها انجام شده است.

عزم دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های خطه خورشید از زبان استاندار+فیلم

آغاز ساخت ۷۲ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن

استاندار خراسان رضوی در خصوص روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: در مسیر تحقق اهداف نهضت ملی مسکن، تاکنون ۸۷ هزار و ۹۱ قطعه زمین اختصاص یافته است که این تعداد ۳۱ هزار و ۴۵ واحد برای ساخت به صورت ویلایی و ۵۰ هزار و ۱۹۰ واحد برای ساخت در نوع آپارتمانی است و باقی آن در قالبهای دیگر ساخته می شود.

نظری افزود: واگذاری این زمین ها در روستاها و شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر استان بوده است که برخی با پرداخت تسهیلات برای ساخت، برخی به صورت خودمالکی و برخی شهرها نیز به دلیل تراکم شهری به صورت آپارتمان سازی خواهد بود.

وی با بیان این که شهرستان های گلبهار، بینالود و مشهد بیشترین زمین های اختصاص داده شده را در اختیار دارند، ادامه داد: دریافت کنندگان زمین، ۶ ماه برای شروع ساخت فرصت دارند و پس از آن باید نهایت تا ۲ سال مراحل ساخت را تکمیل کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه زمین های واگذار شده متعلق به راه و شهرسازی، منابع طبیعی، اوقاف، آستان قدس رضوی، اشخاص حقیقی و برخی از دستگاه هاست، گفت: تا پایان سال ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به اتمام خواهد رسید که با توجه به تعهد ۴۰۰ هزار واحدی استان خراسان رضوی، ۵۰ درصد آن تحقق می یابد.

نظری افزود: آمار ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان خراسان رضوی ۲۹۸ هزار و ۱۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۸۹ هزار و ۶۸۹ نفر تاییدیه نخست مندرجات قانونی را دریافت کرده اند و از میان آنها ۱۰۱ هزار و ۴۱ نفر معادل ۳۴ درصد، تایید نهایی شده اند.

وی اضافه کرد: از میان تایید شدگان نهایی ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر نسبت به واریز وجه اقدام کرده اند و تاکنون عملیات ساخت ۷۲ هزار و ۷۸۳ واحد در خراسان رضوی در قالب واحدهای ویلایی، آپارتمانی و خودمالک آغاز شده است.

وی افزود: همچنین مقرر است علاوه بر موارد یاد شده، تا پایان سال جاری زمین مورد نیاز برای ساخت ۴۶ هزار واحد تامین شود که از این تعداد ۳۰ هزار واحد برای ساخت در قالب ویلایی و ۱۶ هزار واحد برای ساخت به صورت آپارتمانی است.

استاندار خراسان رضوی گفت: پیشگیری از التهاب، مهمترین رویکرد طرح نهضت ملی مسکن است از این رو پس از گفت و گو با کارشناسان تلاش شد تا حد امکان نقش مردم در اجرای این طرح افزایش داده شود تا علاوه بر بهره مندی از توان اجرایی مردم، از ظرفیت های مادی آنان نیز برای تحقق اهداف استفاده شود.

نظری افزود: زمین های در اختیار وزارت راه و شهرسازی در داخل یا خارج از حریم شهرها، اراضی منابع طبیعی، زمین های موقوفه، زمین های ملکی، زمین های در اختیار دستگاه های دولتی طی تفاهماتی با آنان به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است.

میزبانی از یک میلیون افغانستانی و توسعه تجارت با همسایگان

استاندار خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح شناسایی اتباع بیگانه از سوی وزارت کشور، تعدادی از اتباع به دستگاه اجرایی مربوطه در استان مراجعه و وضعیت خود را اعلام کرده اند، در نهایت برآوردها حاکی از اقامت یک میلیون نفر از اتباع افغانستانی در خراسان رضوی است.

نظری اظهار داشت: نگاه نظام اسلامی به اتباع افغانستانی که به کشور و به این استان پناه آورده اند، مهمان نوازانه است، وضعیتی که در کشور همسایه و مسلمان افغانستان پیش آمد موجب شد تعدادی از این اتباع به جمهوری اسلامی پناه آوردند.

وی تصریح کرد: طبیعی است که با وجود محدودیت های زیرساختی در خراسان رضوی مشکلاتی به لحاظ حضور اتباع افغانستانی در استان ایجاد شود اما ساماندهی این اتباع از زوایای مختلف در دستور کار قرار گرفته است، در این راستا پیگیری ساماندهی اتباع در بخش های مختلف اعم از اقامت، اشتغال و آموزش بعد از تکمیل همه مراحل سرشماری به سرانجام خواهد رسید.

استاندار در خصوص تبادلات تجاری خراسان رضوی با کشور افغانستان پس از تحولات سیاسی یکسال اخیر آن کشور گفت: اوائل امسال تجارت با افغانستان رشد منفی ۳۷ درصد داشت اما اکنون روند تجارت مثبت شده است.

نظری افزود: افغانستان از وضعیت التهابی اولیه خارج شده و فعالیت تجار ایرانی و افغانستانی در پی رفت و برگشت های مسوولان ۲ کشور و تصمیمات اتخاذ شده، متعادل شده است، البته در مرز دوغارون اقدامات خدماتی و زیرساختی مناسبی در خصوص تسهیل تردد مرزی انجام گرفته و فرماندار تایباد نیز مسوول مستقیم ساماندهی در این بخش شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر افغانستان که حمل کالای ترانزیتی از جنوب کشور به آن انجام می گیرد، کالای زیادی نیز به قصد ترکمنستان در این مسیر ترانزیت می شود.

وی اظهار داشت: پس از سفرهای مقامات بلند پایه ۲ کشور ایران و ترکمنستان و کاهش همه گیری کرونا، زمینه برای تبادلات تجاری بین دو کشور، همچنین با تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی رونق گرفت.

استاندار خراسان رضوی یکی از مهمترین توفیقات امسال در حوزه تجارت مرزی را ازسرگیری فعالیت بازارچه مرزی باجگیران در قوچان ذکر و بیان کرد: هم اکنون وضعیت تجاری در چهار مسیر تجاری از طریق مرز دوغارون با افغانستان؛ مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان رو به بهبودی است.

عزم دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های خطه خورشید از زبان استاندار+فیلم

طرح تحول روستایی برای بیش از ۲ هزار روستا

نظری با اشاره به طرح تحول روستایی در خراسان رضوی با هدف رفع عقب ماندگی‌های برنامه‌ توسعه و عمران روستاهای استان گفت: در قالب این طرح ۱۵ شاخص برای ۲ هزار و ۵۹۶ روستا در خراسان رضوی در دست پیگیری است.

وی اظهار داشت: در همین راستا طرح تحول حاشیه شهر مشهد نیز با مشارکت دستگاه های اجرایی به ویژه در ابعاد اجتماعی در چهار گروه پیگیری می شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در گروه نخست، دستگاه های خدمات رسان حاکمیتی مکلف به هزینه‌کرد ۳۰ درصد از اعتبارات خود در حاشیه شهر مشهد شده اند که آغاز اجرای طرح فاضلاب شهر رضویه به عنوان شهر پیرامونی مشهد در قالب همین طرح است.

نظری افزود: شهرداری مشهد نیز از دیگر دستگاه های اجرایی مکلف در طرح تحول حاشیه شهر مشهد است که اقدامات این نهاد در حاشیه شهر کاملا مشخص و عملیاتی است که از جمله آن می توان به طرح ساماندهی "کال اسماعیل آباد" و "تعریض پل همت آباد" اشاره کرد که چندی قبل انجام گرفت.

وی بیان کرد: سازمان بازآفرینی شهری و نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و البته خیران نیز در طرح تحول حاشیه شهر برنامه های مختلفی دارند که در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha