بگومگوی سران صهیونیست درباره سخنان بلینکن

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۰۶
کد خبر: 85016059
بگومگوی سران صهیونیست درباره سخنان بلینکن

تهران – ایرنا - سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی باعث جنجال و بگومگوی سران رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از «سما نیوز»، «اوریت استرک» وزیر شهرک سازی رژیم صهیونیستی از حزب تندروی «صهیونیسم دینی» به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی "درس دموکراسی" داده است، حمله کرد.

استرک در توییت خود نوشت: «بلینکن عزیز، می‌دانم که شما تصمیم گرفته‌اید به نخست‌وزیر ما درس دموکراسی بدهید، بسیار خوب، ولی دموکراسی قبل از هر چیز وظیفه کابینه است که مسیر خود را بر اساس رای ساکنان و بدون مداخله خارجی تعیین کند.»

وی در اشاره به تظاهرات گسترده علیه کابینه نتانیاهو در هفته های اخیر در سرزمین های اشغالی افزود: تظاهرات هر چقدر هم دارای مشروعیت باشد، اما معادل صندوق رای نیست.

«یائیر لاپید» رئیس جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در انتقاد به سخنان این عضو کابینه این رژیم توییت کرد: «وقتش رسیده که نتانیاهو با همه ضعف هایی که دارد، حداقل استرک را در جایگاه واقعی خودش قرار دهد. مداخله خارجی که تو حرفش را می زنی یعنی کمک های آمریکا، از جمله ۳۸ میلیارد دلار پول، تامین مالی سامانه «گنبد آهنین»، دادن بالگردهای آپاچی و اف-۳۵».

لاپید پیش از این و پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا نیز گفته بود: ما باید هر کاری که لازم است، برای حفظ روابط با آمریکا انجام دهیم.

به زعم وی، روابط ویژه آمریکا و رژیم اسرائیل در درجه اول بر اساس "ارزش های مشترک، اصول دموکراتیک و حفظ نهادهای دموکراتیک است و آنها باید تمام تلاش خود را برای حفظ این روابط انجام دهند".

بلینکن نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با نتانیاهو، به تفصیل درباره طرح اصلاحات قضایی که کابینه نتانیاهو به دنبال تصویب آن است، سخن گفت؛ طرحی که مخالفان آن را «کودتا» توصیف کردند و تظاهرات گسترده ای علیه آن در شهرهای مختلف در سرزمین های اشغالی از جمله تل آویو برگزار شده است.

وی خطاب به نتانیاهو مدعی وجود دموکراسی و حقوق بشر و آزادی در آمریکا و رژیم صهیونیستی شد و گفت: «آنچه مشارکت ما را قوی نگه می دارد، منافع و ارزش‌های مشترک، به ویژه حمایت از نهادها و ارزش‌های دموکراتیک، حمایت از حقوق بشر و اقلیت‌ها، حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات و تقویت جامعه مدنی است.»

وزیر خارجه آمریکا از نتانیاهو خواست تا از اقدامات یکجانبه در چارچوب طرح مورد نظر خود خودداری کند.

بلینکن گفت که ایالات متحده به گفت وگوها با مقامات و سران رژیم اسرائیل با هدف به ادعای خود حفاظت و تقویت ستون های دموکراسی که آمریکا به آن متعهد است، ادامه خواهد داد.

به نوشته سما نیوز، اظهارات بلینکن، مهمترین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد طرح مورد نظر نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی است که به ادعای وی، با هدف بازگرداندن تعادل بین قوای سه گانه باید انجام شود.

هدف این طرح جنجالی، ایجاد سیطره کابینه بر کمیسیون انتخاب قضات و تحدید اختیارات دیوان عالی به عنوان بالاترین مرجع قضایی در رژیم صهیونیستی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha