۶۲ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به موادمخدر همدان اختصاص یافت

همدان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: ۶۲ میلیارد تومان اعتبار در سفر رییس جمهور به همدان (مرداد امسال) به حوزه های مرتبط با مواد مخدر و اعتیاد اختصاص یافت که این اعتبار در طول سه سال باید جذب شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمزه عبدکوند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۴۶ هزار معتاد در مراکز خصوصی و دولتی این استان هم اینک تحت درمان هستند افزود: ۱۵۵ مرکز درمانی، ۲ مرکز ماده ۱۶ ، ۴۷ مرکز ماده ۱۵، یک اردوگاه کار درمانی و ۱۴ مرکز مجری تبصره ۲ در استان همدان برای درمان معتادان فعال هستند.

وی اظهار داشت: دهه فجر امسال در راستای اقدامات پیشگیرانه و آموزش، خانه "یاران زندگی" با عنوان "خانه فرهنگی و نمایشگاه دائمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی" در کانون دانش آموزی مهدیه راه اندازی شد.

عبدکوند ادامه داد: این محل با اعتبار یک میلیارد تومان بازسازی، تعمیر و تجهیز شد تا گروه های هدف تحت آموزش، آگاهی بخشی و موضوعات پیشگیرانه قرار بگیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: با توجه به اهمیت و گستردگی کار و اثر بخشی فعالیت ها، طبق اسناد بالا دستی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به شورایی مدیریت می شود.

عبدکوند افزود: ۲۵ دستگاه به ویژه فرهنگی عضو شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند که با تقسیم کار مشخص و با برنامه در حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می کنند.

وی رویکرد و اولویت ستاد را پیشگیری و فرهنگی دانست و گفت: بنابراین همه اقدامات با هدف پیشگیری در قالب ۴۰ راهبرد، ۴۸ برنامه و ۹۱ عنوان فعالیت در راستای مقابله، کاهش تقاضا، حمایت و توانمند سازی بهبود یافتگان در محیط های آموزشی، مدارس، نظامی، کارگری، اداری، مراکز عمومی با تمرکز بر مناطق آلوده با بهره گیری از رسانه و فضای مجازی در دست اجرا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان ادامه داد: در راستای اشتغالزایی یک هزار و ۲۸۰ معتاد برای دریافت تسهیلات خود اشتغالی ۱۵۰ میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد از طریق بهزیستی به بانک های عامل معرفی شدند که ۳۰۰ نفر تسهیلات دریافت کردند.

عبدکوند آموزش بیش از ۲ هزار نفر با هدف بازگشت سالم به کانون خانواده، ایجاد اشتغال و به کارگیری ۴۵۰ نفر از معتادان بهبود یافته در موسسات و کارگاه ها را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سالجاری عنوان کرد.

وی گفت: در زمینه موادمخدر همگرایی بین مسئولان وجود دارد که این وفاق و همدلی باید در بین مردم نیز شکل بگیرد که در این راستا می طلبد "شعار هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد" با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی به خصوص ۱۴ مجموعه فرهنگی شهرداری استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: طرحی در راستای جلب مشارکت های مردمی با عنوان "طرح مجمع خیرین یاری گران زندگی" تهیه شده و با دعوت از افراد فعال فرهنگی دنبال مردمی کردن مقابله با اعتیاد هستیم.

عبدکوند اضافه کرد: طرح یاریگران زندگی در یک هزار و ۵۰۰ آموزشگاه در حال اجرا است که ۷۰ درصد دانش آموزان، مدیران، مشاوران و والدین دانش آموزان زیر پوشش این طرح هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: به دنبال اجرای طرح پاکسازی مناطق آلوده ۲ هزار معتاد متجاهر امسال در همدان ساماندهی شدند.

عبدکوند بیان کرد: پنج هزار و ۹۳۳ تهیه و توزیع کننده مواد مخدر و خرده فروش ۱۰ ماهه امسال در استان همدان دستگیر شدند

وی انهدام ۳۹ باند تهیه و توزیع مواد مخدر، اجرای ۹ هزار و ۹۱۱ عملیات در قالب یک هزار و ۲۳۵ طرح و کشف پنج تن و ۸۹۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر را از توفیقات کمیته مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: میانگین نرخ اعتیاد در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۵.۷ درصد و همدان ۲.۴ درصد است در عین حال نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان کشور ۳،۵۸ درصد و در استان همدان ۱.۴۲ درصد، در دانشگاه های کشور ۴.۸ و همدان ۱.۸ درصد، کارگاه ها و واحدهای تولیدی کشور ۲۳ و همدان ۱۲ درصد است.

عبدکوند افزود: درصد بالایی از معتادان شاغل بودند و ۷۰ درصد آنها مهمترین علت گرایش به مصرف مواد مخدر را "دوست ناباب" عنوان کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha