زمستان بهاری دهستان بی بی حکیمه در گچساران

۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 85018683
فرزانه شریفی
زمستان بهاری دهستان بی بی حکیمه در گچساران

یاسوج - ایرنا - بهمن ماه تازه به نیمه راه نرسیده و بسیاری از مناطق کشورمان به ویژه شهرستان های شمالی کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است اما این روزها زیباترین جلوه های بهار در دهستان بی بی حکیمه گچساران خودنمایی می کند.

این روزها طبیعت منطقه دهستان گرمسیری بی بی حکیمه به ویژه مناطقی چون باباکلان، بن پیر و کوه گل لباس یک دست سبز به تن کرده و رویش گل های وحشی رنگارنگ خبر از بهار زودرس در این دیار می دهد.

دهستان بی بی حکیمه با ۳۵۰ متر از سطح دریا کم ارتفاع ترین نقطه کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و در حالی که هم اکنون دمای بسیاری از نقاط این استان زیر صفر است این منطقه هوایی کاملا بهاری دارد.

اینک در میانه های بهمن پر برف و باران امسال خروش رودخانه زهره در دل دهستان بی بی حکیمه، وجود چشمه های پرآب،آبشارهای فصلی،تپه ماهورهای سرسبز مصداقی از بهاری ذل انگیز در اوج سرمای کشور است.

وجود بقعه متبرکه بی بی حکیمه خواهر امام رضا (ع)، چشمه آب گرم، چشمه گوگردی و سکونت مردمانی از تبار لر و ترک که سال ها همدل در کنار یکدیگر زندگی می کنند بر زیبایی های این منطقه افزوده است.

زمستان بهاری دهستان بی بی حکیمه در گچساران

کوه سفید در شمال آبادی بی‌بی حکیمه، کوه حُوش در جنوب شرقی و کوه «قیر دره سی» در شمال آبادی بابا کلان (مرکز دهستان) قرار دارند.

دهستان بی بی حکیمه مستعد گردشگری عشایر

دهیار باباکلان مرکز دهستان بی بی حکیمه با اشاره به حضور سکونت ترکبیی روستانشینی و عشایرنشینی در این منطقه گفت: در کنار زیبایی های طبیعی مشاهده زندگی ساده اقشار عشایر می تواند باعث لذت بخش تر شدن سفر گردشگرانی باشد که این سرزمین را مقصد سفرهای زمستانی خود قرار داده اند.

گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،آرامش با نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان،غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

پوشیدن لباس های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ،شنیدن موسیقی های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با صرف هزینه های گزاف در این نقطه از کشورمان است.

یاسر زمانی با یادآوری وجود بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) در این منطقه تاکید کرد: گردشگری مذهبی از دیگر علت هایی است که افراد زیادی را در آبان تا اردیبهشت به این منطقه می کشاند.

آستان نورانی حضرت بی بی حکیمه خاتون (س) کانون معرفت از سرتاسر کشور به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.

زمستان بهاری دهستان بی بی حکیمه در گچساران

این مکان مقدس در فضایی تقریبا دایره‌ای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده، به گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.

طول ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از ۱۰ متر و مساحت فضای حرم افزون بر ۴۲۰ متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌شود دارای ۱۲ پله منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.

در نزدیکی آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«باب‌المراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.

آستان مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستان های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

سالانه افزون بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند.

روستای باباکلان مرکز دهستان بی بی حکیمه با سه هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha