انقلاب اسلامی دیوارهای اسارت را درهم شکست

ارومیه - ایرنا - انقلاب اسلامی دیوارهای اسارت و تحقیر را در هم شکسته و هویت واقعی ایرانی را احیا کرد و به آن حیاتی دوباره بخشید.

به گزارش ایرنا، انقلاب اسلامی نه یک حادثه و رویداد بلکه معجزه قرن بود چون در دورانی به سرانجام رسید و رویای مستکبران را ناکام گذاشت که حرف اول و آخر را جهان سلطه می‌زد و کشورهای جهان سوم و مستضعف زیر سلطه ابر قدرت‌ها قرار داشتند.
پیروزی انقلاب یعنی شکسته شدن هیمنه جهان سلطه و عقب رانده شدن آنها از میهن اسلامی بود و این پیروزی برای ملت ایران شیرین و برای جهان سلطه سخت و تلخ بود.

پیروزی انقلاب و به مقصد رسیدن آن مرهون رشادت مردان و زنانی است که نامشان در تاریخ انقلاب ایران جاخوش کرده و تا همیشه خواهند درخشید این دلاور مردان مبارز تحمل ستم‌های زمان را نداشته و با تمام وجود پای در میدان مبارزه نهادند برخی در همان دوران شهد شهادت را نوشیدند و بعضی با تحمل حبس و شکنجه‌های جسمی و روحی و روانی مانده و طلوع خورشید انقلاب و صبح پس از آن را سالیان سال نظاره‌گر شدند و امروز هزاران هزار خاطره از دوران مبارزه دارند.
در این میان انقلاب اسلامی در آذربایجان غربی رنگ و بوی دیگری داشت چند قومیتی بودن، فعالیت منافقین و احزاب منحله و مسایل مختلف دیگر باعث شد انقلاب در آذربایجان غربی جور دیگری باشد چنانکه قبل از ۲۲ بهمن خلق شد.
بنابراین مبارزان انقلابی این سرزمین نیز نه تنها با طاغوت بلکه با جریان‌ها و فتنه‌های مختلف همزمان مبارزه کرده و چه بسا پس از بهمن ۵۷ تا سال‌های اخیر همچنان به مبارزه ادامه دادند.

در میان مبارزان این سرزمین نام بزرگمردی به چشم می‌خورد که در جوانی پای در میدان مبارزه نهاده و در اوج جوانی ظلم ستیزی را تجربه کرده و ‌پیروزی انقلاب را به نظاره نشسته است.

فخرعلی نیکبخت یکی از ده‌ها مبارز ارومیه‌ای در دوران انقلاب اسلامی متولد ۱۳۳۲ ارومیه جوان ۲۲ ساله دوران انقلاب کسی که از پشت میز مدرسه راهی میدان مبارزه شد.

این مبارز انقلابی با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا ساعاتی به ۴۴ سال قبل بازگشته و بار دیگر حکایت دلنشین معجزه بزرگ قرن را روایت کرد.

او در بیان علل وقوع انقلاب اسلامی اینگونه گفت: اگر باز گردیم به دوران تاریک ستمشاهی می‌بینیم رژیم با تمام قدرت می‌خواست به اعتقادات مردم دست درازی کرده و اعتقادات و باورهای دینی مردم را زیر سوال ببرد.
رژیم پهلوی با کشف حجاب، راه اندازی مجالس مشروب خواری و قمار با تبعیت از برنامه‌های رضا شاه کبیر و آتاتورک تلاش می‌کرد مردم از اعتقاداتشان دست بردارند و نسبت به اعتقادات دینی خود سست شوند.

علاوه بر این مردم واقعا با فقر اسف بار مواجه و از معیشت و رفاه محروم بوده و در فقر و فلاکت مانده بودند، ثروت کشور توسط ایادی رژیم ستمشاهی غارت شده و یا به جیب بیگانگانی که رژیم به آنها دلبسته بود روانه می‌شد.

۲ برابر جمعیت لوازم آرایشی وارد کشور می شد

نیکبخت ادامه می‌دهد: ۲ برابر جمعیت کشور لوازم آرایشی وارد می‌شد چنانکه اگر همه جمعیت از پیر و جوان، کودک و بزرگ هم استفاده می‌کردند باز هم زیاد بود.
جوان بودم و در دبیرستان درس می‌خواندم البته در روستای کچه باش ارومیه هم قرآن و نهج البلاغه تدریس می‌کردم، در یکی از کلاس‌هایم گفتم ۲ برابر جمعیت کشور لوازم آرایشی وارد می‌شود و به دنبال این حرف از پاسگاه روستای چنقرالوی پل آمدند و مرا دستگیر کرده و گفتند چرا آمار دروغ می‌دهی؟ رییس پاسگاه از گوشم گرفت و گفت اگر یکبار دیگر این حرف‌ها را بزنی برخورد دیگری باهات خواهیم داشت.

برابر بودجه کشور، سفارت ایران در انگلیس عیاشی می‌کرد

جوان ۲۲ ساله دوران انقلاب ادامه می‌دهد: در یکی از جلسات قرآن «آیت الله شرق» گفت: سفارتخانه ایران در انگلستان به مقدار بودجه کشور صرف عیاشی و جهت تاییدیه رژیم طاغوت توسط روزنامه‌های انگلیسی پول خرج می‌کند.

ملت خسته شده بود

تمامی رفتارهایی که توسط رژیم صورت می گرفت از واردات لوازم آرایشی گرفته تا عیاشی سفارتخانه و اهانت به باورهای اعتقادی مردم، از سوی جامعه شناسان و دانشمندان به اطلاع مردم می‌رسید و به دنبال آن ملت بویژه دانشجویان و دانش آموزان کم کم آگاه شدند و با آگاهی آنان، زندانیان سیاسی هم افزایش یافت و روز به روز دانشگاهیان، اساتید، اصناف و طیف‌های مختلف مردم که می‌خواستند حرف حق بگویند به بهانه‌های مختلف روانه زندان می‌شدند بدنبال آن امام (ره) به عراق و ترکیه تبعید شد.

مردم علیه طاغوت به دسته های مختلف تقسیم شدند

مبارز انقلابی می‌گوید: مردم با مشاهده جنایات و اهانت‌های طاغوت به اعتقادات دینی و تبعید امام راحل آرام آرام علیه طاغوت به پا خواسته و به دسته‌های مختلف تقسیم شدند و مبارزات خود را شروع کردند، شاه در اواخر دوران حکومت ستمشاهی پس از مشاهده مبارزات و بعد از کشتار و جنایات فراوان گفت «من صدای انقلاب شما را شنیدم» ولی مردم باور نکردند و علیه رژیم مسلح شدند و پشت سر امام‌ ایستادند و برای برقراری حکومت مستضعفین مبارزه کردند.

آمریکا و انگلیس می‌خواستند امام را نگه دارند

نیکبخت یادآور می‌شود: با اوج مبارزات، مردم خواهان بازگشت امام‌ راحل به وطن بودند و از طرفی آمریکا و انگلیس می‌خواستند امام را نگه دارند و نگذارند به کشور باز گردد ولی مردم با تمام توان مقاومت کرده و خواهان بازگشت امام(ره) به وطن شدند و شعار دادند «امام حتما بیایید» و این مقاومت مردم باعث شد رژیم از اربابانش نا امید شود.
در روزهای ابتدایی بهمن سال ۵۷ مردم مسلحانه به مبارزه برخاستند حتی پادگان‌ها خالی شد، سربازها از فرماندهان تبعیت نکردند و انزجار مردم باعث شد رژیم نتواند مردم را به عقب براند و در برابر خواست ملت راهی جز تسلیم شدن، نداشت.

مرگ بر شاه شعار سختی بود

مبارز انقلابی ادامه می‌دهد: گفتن شعار «مرگ بر شاه» در آن دوران سخت بود و گفتن آن جرات می‌خواست، یادم هست وقتی در خیابان شهر ارومیه از کنار کابین‌های مخابرات می‌گذشتیم رویشان می‌نوشتیم، مرگ بر شاه و بسرعت مسیر خود را تغییر می‌دادیم.

حکومت، نخست وزیر خود را پی در پی عوض می‌کرد ازهاری، بختیار، شریف امامی و غیره تا با این طریق اعلام کند دولت وزیران را با نظر مردم عوض می کند در حالیکه همان موقع مردم شعار دادند «ما می‌گیم خر نمی‌خوایم، پالان خر عوض میشه».

آن زمان عده‌ایی از مبارزان انقلابی با هدایت مرحوم شیخ حسنی در ارومیه مسلح شده و هنگام تظاهرات و شعار دادن اسلحه‌ها را دست به دست می‌دادند تا از نگاه ارتش و نیروهای نظامی در امان بماند.

مردم معیشت و رفاه نداشتند

نیکبخت، نبود معیشت و رفاه و عدم برخورداری از حداقل‌ها را از جمله دلایل دیگر اعتراض‌ها برشمرد و ادامه داد: مردم از نعمت آموزش بی بهره بودند، بیشتر خانواده‌ها سفره‌هایشان خالی از برنج و مرغ بود، نفت را لیتری برای مصرف می‌خریدند، خیلی از نقاط شهر و همه روستاها برق نداشت تنها یک در صد روستاها برق کشی شده بود، مردم از آب شرب بی بهره بودند و تنها در مرکز شهر آب شرب سالم وجود داشت و بقیه مردم باید از چاه‌ها آب مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند.

تنها دو قشر در جامعه بود مرفه و ضعیف، قشر مرفه قشری کاملا برخوردار بود و رژیم آنها را به عنوان نمونه به جامعه جهانی نشان می‌داد.

به خاطر حضور در کلاس نهج البلاغه شهربانی جلبم کرد

این مبارز ادامه می‌دهد: در ایام مختلف به کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه می‌رفتم ولی زمانیکه در دبیرستان امیری درس می‌خواندم یک روز از شهربانی آمدند و مرا با خود بردند و تهدید کردند نباید به این کلاس‌ها بروم، می ترسیدند لذا بی آنکه خودمان متوجه شویم، همه را شناسایی کرده بودند، می‌دانستند در این کلاس‌ها عده‌ایی دور هم جمع شده و علیه رژیم فعالیت می‌کنند.

لیدرهای راهپیمایی ها را دنبال می کردند

وی یادآور می‌شود: رژیم با مردم عادی کاری نداشت ولی لیدرهای تظاهرات را شناسایی و دنبال می‌کرد من آن زمان انتظامات مراسم بودم معمولا پس از راهپیمایی و یا بیرون آمدن از مسجد در کوچه پس کوچه‌های شهر دنبال‌مان می‌کردند اگر به ما می رسیدند کتک می‌زدند و می‌ترساندند تا شاید دیگر به راهپیمایی نرویم ولی زهی خیال باطل.

ارتش فدای ملت ملت فدای ارتش

این مبارز دوران انقلاب می‌گوید: واهمه مردم از این بود شاه برود اما حکومت شاهنشاهی پا برجا بماند ولی از هفتم و هشتم بهمن وقتی اسلحه خانه‌های شهربانی را خالی کردند ما نیز تعدادی سلاح را به مسجد محمدیه آوردیم.

پس از ورود امام به میهن دیگر وضع تغییر کرده و همه فهمیده بودیم رژیم سرنگون شده و رفتنی است، شب ۲۱ بهمن در مسجد محمدیه مرحوم حاج آقا حسنی صحبت کرد و گفت از تهران خبر می‌رسد ارتش اعلام بی طرفی کرده تا صبح بیدار ماندیم من، شهید نادر علیزاده و فریدون فاسونیه چی، با مسوولیتم رفتیم پادگان ارتش، آنجا افرادی بودند که قبلا با آقای حسنی جلسه گذاشته بودند رفتیم داخل گفتند ارتش اعلام بی طرفی کرده ولی چند نفری هستند که ممکن است فردا در میدان صبحگاه سر و صدا کنند همانجا با دستور آقای حسنی و شورای انقلاب افرادی که قرار بود تیراندازی کنند بازداشت شده و یک نگهبان جلوی محل بازداشت آنها گذاشته شد.
فرمانده لشکر می‌خواست بی طرفی ارتش را مقابل مردم اعلام کند و من به آنها گفتم نیروهای ارتش به صف بیرون آمده و اعلام هبستگی کنند، بدنبال آن در میدان انقلاب (ایالت) نیروهای ارتش بیرون آمده و اعلام بی طرفی و همبستگی با ملت کردند و گفتند ارتش فدای ملت و مردم نیز گفتند ملت فدای ارتش.
۲۲ بهمن رسید و ما پیروزی انقلاب را دیدیم ولی وقایع پس از ۲۲ بهمن ادامه داشت وقایعی که توسط احزاب منحله، منافقین و گروه‌های دیگر شکل گرفت.

ملت ایران همچنان وفادار به انقلاب

نیکبخت افزود: از اول انقلاب تبلیغات مختلفی علیه انقلاب شده چنانکه تا پیش از بوجود آمدن فضای مجازی ۱۶۰ رسانه شنیداری و تصویری برعلیه نظام و انقلاب فعالیت می‌کردند و از طرف دیگر نفوذی‌ها و سست عنصرها هم در دولت نفوذ کرده و مشکلاتی را برای مردم بوجود آوردند اما با گذشت ۴۴ سال از انقلاب مردم همچنان پایبند نظام و انقلاب هستند و گواه روشن براین مدعا حضور پرشور مردم در راهمیمایی ۱۳ آبان و تمامی مناسبت هاست.
دل مردم با انقلاب است و حتی جوانی که دشمن می‌خواهد ذهن او را تسخیر کند با انقلاب است، معترضان به مشکلات معیشتی هم پایبند انقلاب و نظام هستند.
اینکه تصور کنیم نیروهای نظامی و انتظامی از انقلاب مواظبت می‌کنند درست نیست بلکه این مردم هستند که مراقب نظام هستند.

مردمی ترین رهبر را داریم

این مبارز دوران انقلاب گفت: ما مردمی ترین رهبر را داریم رهبری که تمام هم و غمش مردم است بنابراین مسوولان اگر خط رسمی را که رهبر ترسیم کرده را دنبال کنند حرکتی موفقیت آمیز برای سربلندی و پیشرفت کشور خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، انقلاب شکوهمند اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ به رهبری معمار کبیر انقلاب به پیروزی رسید امسال جهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha