۲ میلیون و ۸۱۰ هزار نهال آماده کاشت در جنگل و مراتع گلستان است
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر ضرورت همراهی همگانی برای افزایش پوشش سبز استان گفت: ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار اصله از گونه‌های جنگلی و مرتعی در نهالستان‌های دولتی گلستان تولید شده و آماده کاشت است.

حمید سلامتی روز یکشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: از این تعداد، یک میلیون ۶۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در قرق، ۴۰۰ هزار نهال جنگلی در" تاویر" علی‌آبادکتول، ۲۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در"قپان" کلاله و ۱۰ هزار نهال جنگلی در "سوسرا" آزادشهر تولید شد.

وی ادامه داد: نهال‌های مرتعی تولید شده هم ۳۲۰ هزار اصله در "چپرقویمه" گنبدکاووس، ۲۲۰ هزار اصله در نهالستان امام علی ( ع) شهرستان مرزی مراوه‌تپه و ۶۰ هزار اصله در"انبارالوم" شهرستان آق قلا است.

به گفته وی تاکنون ۲۲۰ هزار اصله گونه‌های جنگلی تولید شده در نهالستان‌های تاویرعلی‌آباد کتول و سوسرا آزادشهر، در مناطق جانمایی شده توسط کارشناسان این اداره کل غرس شده است.

وی ادامه داد: طرح نهالکاری (غنی سازی) در سطح ۱۰۰ هکتار با کاشت ۳۵ هزار نهال، واکاری ۳۰۰ هکتار با ۱۰۰ هزار اصله و نهالکاری در ۱۰ کیلومتر از حاشیه جاده اصلی استان با ۶ هزار نهال از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است.

به گفته وی گونه‌های قابل استفاده در طرح‌های احیا و غنی‌سازی و واکاری شامل بلوط، داغداغان، افرا، سرو نقره‌ای، ون، سرو زربین وپسته وحشی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: علاوه براین، خرید ۳۵۰ هزار اصله برای ایجاد فضای سبز و زراعت چوب و توزیع آن میان متقاضیان واجد شرایط و پیگیری دریافت حدود ۸۰ هزار نهال زراعت چوب با همکاری صنایع سلولزی استان در دستورکار امسال این اداره کل است.

۲ میلیون و ۸۱۰ هزار نهال آماده کاشت در جنگل و مراتع گلستان است

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح نهالکاری سال جاری در گلستان در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد اصله در کشور پیگیری می‌شود که تاکنون کمیته رسانه برای پوشش و فرهنگ سازی آن عملیاتی شده و تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرای از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و دفتر امور روستایی استانداری در استان امضا کرده است.

هرساله کار غرس نهال در فصل زمستان انجام می شود و ۱۵ تا ۲۱ اسفند هم به عنوان هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری و گرامی داشته می‌شود.

گلستان با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانهای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است و اقتصاد ساکنان آن با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی است.

چهار میلیون اصله نهال در گلستان تولید شد

طرح زراعت چوب در ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی گلستان تهیه شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha