۱۰۰ میلیارد تومان طرح در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بهره‌برداری شد

بندرعباس - ایرنا - در پنجمین روز از دهه مبارک فجر ۱۰۰ میلیارد تومان طرح با حضور استاندار هرمزگان در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دوستی استاندار هرمزگان روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های درمانی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس گفت: مردم این استان بیشتر به خاطر نبود تجهیزات پزشکی به سایر استان‌ها سفر می‌کنند که برای این تجهیزات تمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: این استان از نظر شاخص‌های سلامت رتبه خوبی در کشور ندارد و با این وجود توانسته کار خوبی برای تامین یکسری تجهیزات مورد نیاز پزشکی انجام دهد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: هرمزگان مساله و مشکل خاصی از بابت ساختمان و فضای فیزیکی برای درمان ندارد بلکه اصل مساله تجهیزات است که از سال گذشته تمرکز برای تامین این نیازها آغاز شده است.

وی اضافه کرد: بخشی از تجهیزات با کمک و همراهی خوب خیران تامین شده و تامین می‌شود و بخش دیگر هم با استفاده از اعتبارات دولتی درحال تامین است و امروز افزون‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید در بیمارستان شهید محمدی به بهره‌برداری می‌رسد.

دوستی اذعان کرد: همچین بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزون‌بر نیمی از استان‌های کشور چنین تجهیزاتی ندارند و هرمزگان که از نظر شاخص‌های درمانی و سلامت رتبه خوبی در کشور ندارد توانسته کار خلاقانه و نویی انجام دهد و تجهیزی را سریع‌تر از سایر استان‌ها وارد کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این آیین اظهار کرد: ۳۰ عنوان طرح شامل ۴۰ دستگاه تشخیصی و درمانی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان امروز در بیمارستان شهید محمدی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که همه آن‌ها دستگاه‌های تشخیصی و درمانی هستند.

دکتر غلامعلی جاودان افزود: می‌توان دستگاه‌های تخصصی در زمینه بیماری‌های کلیوی، چشم و تصویر برداری از جمله اسپکت سی تی اشاره کرد که در مرکز پزشکی هسته‌ای این بیمارستان به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: همچنین چهار دستگاه دیزل ژنراتور امروز فعال شد تا در زمان قطع شدن برق شهر، بیمارستان شهید محمدی به خصوص اتاق‌های عمل و بستری آن مشکلی نداشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد:‌ در خصوص ام آر آی بیمارستان شهید محمدی هم باید به اطلاع مردم برسانیم که این تجهیزات به صورت دولتی تأمین شده است و دستگاه‌ها در مجموعه بیمارستان وجود دارد.

جاودان اضافه کرد:‌ ازآنجاکه نماینده شرکت تولید کننده باید برای نصب حضور یابد منتظر هستیم تا در اولین فرصت هستیم نسبت به نصب این تجهیزات اقدام کنیم، همه شهرستان‌های هرمزگان دارای سی تی اسکن بوده و در چند شهرستان هم دستگاه‌ها تعمیر شده‌اند و در مرحله نصب قرار دارند.

وی گفت: همچنین امروز یک دستگاه سونوگرافی بسیار پیشرفته که بوسیله خَیر به بیمارستان شهید محمدی اهدا شده بود و دستگاه دیگر که ارزش مالی این‌ها افزون بر سه میلیارد تومان می‌شود به بهره‌برداری رسید.

خوشحالم که برای مردم استان کاری کردم

خیر تأمین کننده یک دستگاه سونوگرافی و ۲ دستگاه نوار قلب به بیمارستان شهید محمدی که امروز با حضور استاندار هرمزگان و در پنجمین روز از دهه فجر به بهره‌برداری رسید بیان کرد: تلاش کردیم بهترین و به روزترین دستگاه‌های موجود در جهان را برای هرمزگان تهیه کنیم تا بخشی از نیازهای استان را رفع کند.

محمد امیرزاده ادامه داد: امید می‌رود مردم با تأمین این دستگاه‌ها با مشکلات کمتری روبرو شده و خدمات بهتری دریافت کنند و خوشحالم که توانستم برای مردم استان و شهر خودم کاری انجام دهم.

«دستگاه اسپکت سی تی نوعی دستگاه تشخیصی و از زیر مجموعه دستگاه‌های پزشکی هسته‎ای و روشی غیرتهاجمی است که به منظور تشحیص طیف وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسته به نوع اسکن درخواستی، رادیودارو (داروی رادیواکتیو) از راه تزریق وریدی وارد بدن می‎شود»

این رادیوداروها در بدن تجمع یافته و پس از فرایندی با بافت بدن، انرژی آن ها به شکل اشعه گاما از بدن خارج می‌شود، پرتوهای گاما توسط دوربین گاما دریافت شده و پس از طی مراحلی به صورت تصویر بازسازی می‌شوند.

یکی از تفاوت های تصویربردای با اشعه ایکس (مثل گرافی ساده یا سی تی اسکن) و اشعه گاما این است که در تصویر برداری با اشعه ایکس، این اشعه از دستگاه ساطع می شود، از بدن بیمار عبور می کند و اطلاعاتی توسط دستگاه ثبت می شود. ولی در تصویربرداری به کمک اشعه گاما، منبع اشعه دارو است، بنابراین تا زمانی که نیمه عمر دارو طی شود، از بدن بیمار اشعه ساطع می شود.

اسپکت- سی تی برای تشخیص بیماری هایی از قبیل گرفتگی های عروق کرونری قلب، بیماری های استخوانی خوش‌خیم و بدخیم، آمبولی ریه، اختلالات غدد تیروئید و پاراتیروئید، خونریزی دستگاه گوارش، اختلال عملکرد کلیه ها، انسداد مجاری ادراری و عروق کلیوی، عفونت و التهاب، اختلالات مغزی، انسداد مجاری اشکی، بدخیمی هایی مثل تومورهای نورواندوکرین، تیروئید و غیره مفید است.

اخبار مرتبط