نقش جواد عزتی در «کت چرمی» سنخیتی با «زخم کاری» ندارد/ او فراتر از یک بازیگر است

تهران- ایرنا -تهیه کننده «کت چرمی» گفت:‌ جواد عزتی هیچ شباهتی با شخصیت فیلم «مرد بازنده» ندارند و هر دو متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد؛ او حتی هیچ سنخیتی با نقش مالک در سریال «زخم کاری» هم ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست مطبوعاتیِ فیلم سینمایی کت چرمی روز یکشنبه - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱- در سانس دوم از پنجمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه و جامعه منتقدان در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) با حضور حسین میرزامحمدی کارگردان، کامران حجازی تهیه‌کننده، سارا حاتمی بازیگر، مسعود هاشمی نژاد نویسنده، آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری برگزار شد.

عیسی هیچ شباهتی به مالک و مرد بازنده ندارد

کامران حجازی تهیه کننده فیلم درباره شباهت جواد عزتی در این فیلم با کاراکتر مرد بازنده گفت: به نظرم هیچ شباهتی ندارند و متفاوت هستند. شاید فضای قصه شبیه باشد ولی آقای عزتی بسیار متفاوت است؛ آنجا نقش مرد ۶۰ ساله را دارد و اینجا ۴۵ ساله است. او همچنین هیچ سنخیتی با نقش مالک در سریال زخم کاری هم ندارد.

حجازی درباره اینکه این فیلم رپورتاژی برای بهزیستی شده بود، گفت: دغدغه ما آسیب های اجتماعی و مردم است. ما از بهزیستی کمک نخواستیم و آنها هم کمک نکردند، ولی هر موضوعی درباره جایی یا نهادی ساخته می شود دلیل نیست که آنها کمک کرده باشند.

حجازی در ادامه درباره نقش عیسی فرهمند که ایفاگر نقش فردی مبارز در این فیلم سینمایی است، عنوان کرد: من در پروژه مرد بازنده هم تلاش کردم در فیلمم چشم بیداری وجود داشته باشد که در نهایت ماجرا حل شود. من به فساد سیستماتیک اعتقاد ندارم. ما قصه را مطرح کردیم قهرمان مسأله را حل کرده و به سمت روشنی رفته است.

تهیه کننده درباره استفاده از جمله «با معرفی» برای سارا حاتمی در تیتراژ فیلم‌ با توجه به حضورش در سریال «زخم کاری» بیان کرد: چون این اولین کار سینمایی او بود در تیتراژ از عنوان با معرفی استفاده شد.

روند اخذ پروانه از وزارت فرهنگ

وی در پاسخ به سوالی درباره کم و کیف خوانش فیلمنامه توسط قوه قضاییه بیان کرد: روند بازنویسی فیلمنامه و اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۶ ماه زمان برد. ارشاد و شورای پروانه ساخت اگر فیلمنامه چالشی داشته باشد به ما اعلام می کند و ما با آنها وارد مذاکره می شویم. درباره این فیلم اتفاقی نیفتاد و شاید لزومی ندیدند و ما هم با قوه قضاییه وارد گفتگو نشدیم.

تهیه کننده درباره اینکه چالشی برای دریافت پروانه ساخت داشته است یا خیر گفت: روند پروانه ساخت ما طولانی شد، چون موضوعات این چنینی دست‌خوش تغییرات می شود و شاید در چنین مواردی فیلمنامه اولیه را نتوان ساخت. روندی که طی کردیم، اما اینگونه نبود که از چیزی که می‌خواستیم صرف نظر کنیم. یک تعامل دو طرفه بین ما و شورای پروانه ساخت وجود داشت. اینکه بگوییم فیلمی برای دریافت پروانه ساخت چالش ندارد شاید درست نباشد اما مهم تعاملی است که بین گروه ما و شورا شکل گرفت و در نهایت فیلم ساخته شد.

تهیه کننده درباره حضور نیافتن برخی بازیگران در نشست های خبری تصریح کرد: اتفاقی اخیرا رخ داده که خوشایند نیست باید تلاش کنیم باعث انشقاق نشویم؛ ما تیم پربازیگری داشتیم و علاوه بر این همه ما به دموکراسی معتقدیم. علاوه بر اینها بازیگران ما سر پروژه های دیگری هم بوده‌اند و با همه این احوالات بوده است که بازیگران تصمیم گرفته اند که بیایند یا نیایند. بازیگران پروژه ما و همه کارها به سینما کمک کرده اند آنها باعث شدند ما فیلم بسازیم و به نظرم بین مردم و بازیگران خط کشی نکنیم.

در زمان پرداخت کت چرمی فیلم خورشید ساخته نشده بود/ جواد عزتی برای من فراتر از یک بازیگر است

حسین میرزامحمدی کارگردان نیز در سخنانی درباره دلیل ساخت این فیلم اظهار داشت: سال ۹۹ من فیلم کوتاهی داشتم که موضوع آن به پسربچه های بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌پرداخت و در ادامه مستند خارج از محدوده را ساختم و رگه های کت چرمی از آنجا شکل گرفت. من با نویسنده سه فیلم کوتاه دیگر هم کار کردیم و ماحصل آنها به این کار بدل شد.

وی افزود: من در فیلم کوتاه هم که کار می‌کردم روایتگری و قصه‌گویی برایم مهم بود و تلاش داشتم تصویر را در درام مورد نظرم شکل دهم. نمی شود گفت مابه ازا ندارد و همه تحقیقات ما را در برمی گیرد.

وی درباره انتخاب جواد عزتی و اینکه چقدر نقش او از فیلم خورشید (مجید مجیدی) الهام گرفته شده است، توضیح داد: زمانی که ما به چنین فیلمی پرداختیم یعنی سال ۹۹ فیلم خورشید ساخته نشده بود و جواد عزتی گزینه اول ما بود.

کارگردان درباره انتخاب بازیگران تصریح کرد: ما جلسات مختلفی با تهیه کننده و نویسنده برای بازیگران داشتیم. وقتی مشغول نگارش فیلمنامه بودیم ناخودآگاه برخی بازیگران را تصور کردیم و اکثر نقش‌ها را با همان انتخاب اول سراغشان رفتیم. جواد عزتی هم برای من فراتر از یک بازیگر است و مثل برادر کنار من بود خیلی در این مسیر کمک کرد.

مهدویان سینما را می شناسد

کارگردان درباره شباهت قهرمان فیلم با قهرمان فیلم های مسعود کیمیایی توضیح داد: کیمیایی بسیار استاد محترمی است، ولی من از او وام‌داری نکردم، قهرمان ما با قهرمان‌هایی که آقای کیمیایی می سازند، فاصله دارد.

وی درباره نقش محمدحسین مهدویان در این فیلم سینمایی عنوان کرد: روحیه‌ای در پروژه ما وجود دارد که هرکسی که به تیم ما اضافه شد، برای ما آورده ای داشت. مهدویان شاید زبان روایت‌گری و تصویری‌اش با فیلم من متفاوت باشد، اما به شدت نکته های درستی را در زمان فیلمبرداری و در مرحله تدوین به ما گفت. و من حتما می خواستم از کمکش استفاده کنم و در پست پروداکشن ایده های خوبی داد.

کارگردان در ادامه درباره انتخاب سارا حاتمی و نقش او در «زخم کاری» بیان کرد: من براساس سریال «زخم کاری» خانم حاتمی را انتخاب نکردم؛ از حدود ۱۴۰ نفر تست گرفتم و همینطور در مراحل مختلفی غربالگری کردم.

عیسی قهرمان بزن بهادری نیست

مسعود هاشمی‌نژاد نویسنده در توضیحاتی از فیلم بیان کرد: تصمیم داشتیم قصه‌ای اجتماعی را برپایه عکس‌العمل‌ها بسازیم. عقیده من این است که فیلم درباره اندوه عیسی و مسایل اجتماعی است. باند مواد مخدر در فیلم بال ‌هایی است که فیلم ما را کامل می‌کند وگرنه فیلم بیشتر درباره اندوه عیسی برای از دست دادن دخترش است. او قهرمان بزن بهادری نیست مثل خیلی از کلیشه‌ها بلکه قهرمانی مثل خیلی از افراد جامعه است که عمل قهرمانانه انجام می‌دهد.

هاشمی‌نژاد درباره الگوی سفر قهرمان در این فیلم اظهار کرد: قهرمان نوآر قهرمانی است که یا به دنبال عدالت است یا انتقام و در مسیر او موانعی هم وجود دارد که جزو ویژگی های ژانری چنین فیلم هایی است؛ بنابراین داستان های فرعی فیلم هم جزو قواعد ژانر بود.

نویسنده درباره محافظه کاری داستان فیلم و شباهت آن با آثار مهدویان گفت: اینکه شباهتی با فیلم و آثار مهدویان دیده شود برای ما مسرت بخش است. او ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز (یک و دو) را ساخته است که در تاریخ سینما ماندگار است. با این حال به نظرم از حیث شباهت، کار ما با کارهای او متفاوت است. در مرد بازنده درام سیاسی است و اینجا سفر درونی و درون مایه اجتماعی است.

نویسنده درباره استفاده از برخی از کلیشه‌ها گفت: ما پرهیز کردیم که روی برخی نکات مانور دهیم. هدف ما از برخی اتفاقات برانگیختن احساسات نبود و این حتی می تواند به نوعی ضدکلیشه هم باشد.

اولین تجربه بازیگری من سریال زخم‌کاری بود

سارا حاتمی بازیگر فیلم درباره همکاری با این فیلم عنوان کرد: اولین تجربه بازیگری من سریال زخم کاری بود و این دومین تجربه کاری من است. ما در پیش تولید تمرین های مختلفی داشتیم تا باورپذیر نقش شکل بگیرد؛ به کمپ های ترک اعتیاد می رفتیم، پرس و جو کردیم و تحقیقات مختلفی داشتیم. آقای عزتی برای رسیدن به نقش خیلی به من کمک کرد.

تمرکز فیلم در روایت بود

آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی هم درباره همکاری خود در این پروژه عنوان کرد: فیلمنامه را خواندم و به تدریج با کارگردان و کارهای او آشنا شدم. برای من چالش جالبی بودم، چون تا به حال فیلمی که به این اندازه روایت‌گر باشد کار نکرده بودم. تمرکز فیلم در روایت بود و خیلی سخت است که هم روایت کنید، هم زیبا باشید و هم لحن بصری داشته باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha