۲۰۶ هزار خانوار در خراسان رضوی تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند

مشهد- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۲۰۶ هزار خانوار در خراسان رضوی تحت حمایت این نهاد هستند که ۱۱ درصد خانوارهای استان را تشکیل می دهند.

رضا سلم آبادی روز سه شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا در مشهد به مناسبت دهه فجر افزود: ۱۸۵ هزار خانوار از این تعداد تحت حمایت و معیشت بگیر و بقیه غیرمعیشت بگیر و دریافت کننده کمکهای موردی هستند.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در مجموع ۳۹۱ هزار نفر در استان شامل افراد معیشت بگیر و دریافت کنندگان تک یا چند خدمت را تحت حمایت دارد که ۶ درصد نفرات جمعیتی استان هستند.

کمیته امداد، ۲۲ روز بعد از انقلاب اسلامی متولد شد

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان این که کمیته امداد ۲۲ روز بعد از انقلاب اسلامی و در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ متولد شد افزود: این نهاد، دومین مجموعه متولد شده بعد از انقلاب اسلامی است.

سلم آبادی افزود: حمایتها و کمکهای این نهاد انقلابی از محرومان و نیازمندان در ابتدای دهه ۶۰ با اهداف تامین معیشت پیش رفت و در بخشهای مختلف کمکهای مردمی، دولتی و کمکهای امام راحل(ره) تامین می‌شد و پس از آن به مرور در بخش تامین مسکن، اشتغال و سایر ابعاد حمایت از محرومان و نیازمندان وارد شد.

وی اضافه کرد: در گذر زمان جمع آوری کمکها و مشارکتهای مردمی از صندوقهای کوچک و بزرگ در منازل، مغازه‌ها و اماکن عمومی و خیابانها به شیوه های نوین و مجازی ارتقا پیدا کرد و به همین نسبت جامعیت حمایتها بیشتر و همراه با تنوع بیشتری شد.

پیشرو در اجرای مصوبات سفر امسال ریاست جمهوری به خراسان رضوی

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت:این نهاد در تحقق و اجرای مصوبات سفر امسال ریاست جمهوری به این استان جزء دستگاههای برتر و موفق است و بیش از ۷۰ درصد مصوبات را محقق کرده است.

سلم آبادی افزود: از محل مصوبات این سفر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه اشتغال برای ایجاد ۱۶ هزار و ۶۰۰ شغل تخصیص یافت که طی ۱۰ ماه امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ تعداد از این شمار ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه تامین جهیزیه، پنج هزار سری طی ۲ سال تهیه شد که امسال از محل اعتبارات این بخش تا کنون هزار و ۵۰۰ سری تامین شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری را تعهد ۲ هزار و ۱۰۰ مورد گازکشی به منازل مددجویان و محرومان اعلام کرد که حدود ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان منابع در این بخش پرداخت و اجرا شده است.

سلم آبادی افزود: در حوزه تامین مسکن در قالب مصوبه دولت تعداد سه هزار سهمیه برای معرفی از سوی این نهاد به بنیاد مسکن تعیین شد که تا کنون ۲ هزار و ۱۰۰ نفر را معرفی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین در نهضت ملی مسکن سهمیه مددجویان این نهاد پنج هزار مسکن است که نیمی از این شمار برای امسال است که تا کنون هزار و ۷۵۰ مورد آن تایید و در حال ساخت است.

پبشرفت چشمگیر در ساخت و اعطای مسکن

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان این که هزینه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه خانوار دارد گفت: امسال ساخت و تحویل چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی را در دستور کار داریم که به ازای هر واحد ۶۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت و در این قالب در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

سلم آبادی افزود: علاوه بر این به ازای هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه به مددجویان و نیازمندان اعطا می شود که به این ترتیب امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت می گیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب برای ساخت و تحویل تعداد چهار هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی امسال در مجموع ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار باید هزینه شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به این که در صورتی که متراژ هر واحد افزون بر ۴۳ متر مربع باشد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز به هر مددجوی متقاضای ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می کند ادامه داد: همچنین امسال در قالب نهضت ملی مسکن تا کنون ۲۲ هزار مددجو ثبت نام کرده اند که هزار و ۲۰۰ متقاضی دارای شرایط هستند و زمین به آنها تخصیص یافته است.

سلم آبادی افزود: در زمینه تعمیر مسکن نیز به هر خانوار ۱۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون وام داده می شود و در زمینه ساخت فضاهای جانبی شامل سرویس بهداشتی و حمام نیز به همین میزان و قالب از مددجویان حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امسال تعهد داریم که انشعاب گاز را به ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی متصل کنیم که بابت هر انشعاب ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض می‌شود.

او اظهار کرد: با حمایتهای انجام شده طی ۱۰ سال اخیر ۲۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان و نیازمندان فاقد مسکن در این استان ساخته شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اشتغال در خودکفایی و توانمندسازی مددجویان و محرومان گفت:خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم نیز تداوم و تقویت این مقوله است و در همین راستا امسال با افزایش چشمگیر نسبت به گذشته حدود هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان منابع اشتغال در چهار قالب بند ب تبصره ۱۶ ، تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور، صندوق امداد ولایت و منابع مالی کمیته امداد در نظر گرفته شده است.

سلم آبادی افزود: امسال از محل پرداخت و اعطای تسهیلات، ایجاد ۳۳ هزار و ۸۰۰ اشتغال در دستور کار است که ۲۹ درصد مشاغل خرد استان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: از این تعداد اشتغال هدف‌گذاری شده ۲۳ هزار و ۸۰۰ شغل، ایجادی است و ۱۰ هزار شغل در بخش توسعه یا نگهداشت طرحهای گذشته اشتغال مد نظر و پیگیری است.

او با بیان این که سقف وام اشتغال این نهاد به نیازمندان و مددجویان واجد شرایط ۱۵۰ میلیون تومان است گفت: با این حال در برخی مشاغل تولیدی تا ۳۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات اعطا می‌شود.

پشت نوبتی جهیزیه در خراسان رضوی نداریم

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی یکی از چالشهای گذشته این نهاد را در گذشته پشت نوبتی جهیزیه دانست و گفت: با حمایت های دولت این مساله برطرف شده است.

سلم آبادی افزود: امسال از ابتدا تا کنون بیش از چهار هزار سری جهیزیه به ارزش هر سری ۳۰ میلیون تومان تامین و توزیع شده است که معادل بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال هزار سری جهیزیه دیگر به متقاضیان دارای شرایط تحویل می‌شود که در مجموع، اعتبار هزینه شده در این بخش به ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به حمایت و کمک مردم در حمایت از ایتام در استان گفت: گفت: هم اکنون ۱۶۷ حامی از ایرانیان مقیم خارج از کشور از فرزندان ایتام و محرومان تحت پوشش این نهاد در استان حمایت مالی می کنند و ۷۹۸ فرزند یتیم و محروم (طرح محسنین) در استان را تحت پوشش خود دارند.

سلم آبادی افزود: این حامیان طی ۹ ماه گذشته از سال جاری مبلغ هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به فرزندان ایتام و محسنین کمک کرده‌اند که ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان این کمک‌ها نقدی و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آن غیر نقدی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طی ۹ ماه ابتدای سال جاری از طریق پایگاه‌های اطراف حرم، مساجد، نمازهای جمعه و دیدارهای چهره به چهره ۲۷ هزار و ۷۵۹ حامی ثبت‌نام کرده‌اند که مردم مشهد و زائران امام رضا (ع) از استان‌های مختلف را شامل می شوند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان این که در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار فرزند یتیم و نیازمند استان تحت پوشش ۱۸۹ هزار حامی قرار دارند گفت: حدود ۵۰۰ فرزند یتیم و محسنین که در گذشته از این خدمات کمیته امداد بهره می بردند هم اکنون خود حامی کودکانی با شرایط مشابه گذشته خود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha