۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85022100
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قانونگذاران آمریکایی برای تحقیقات از دولت بایدن در مورد بالون چینی آماده می‌شوند

تهران-ایرنا- قانونگذاران آمریکایی قصد دارند به دلیل پرواز چند روزه بالون چینی بر فراز آمریکا تا قبل از سرنگون شدن و آنچه که شکست دولت جو بایدن در حراست از امنیت ملی توصیف کرده اند، تحقیقات خود را آغاز کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای هیل افزود: در حالی که تحقیقات از دولت جو بایدن هنوز به طور رسمی آغاز نشده است اما جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به طرح تفحص از دولت به دلیل ورود غیرقانونی یک وسیله تجسسی دشمن خارجی به حریم هوایی آمریکا و پرواز چند روزه آن بر فراز کشور نزدیک شده اند.

این رسانه آمریکایی نوشت: بایدن از قرار روز چهارشنبه (هفته گذشته) تصمیم شلیک به این بالون را اتخاذ کرد اما ارتش در اجرای این دستور تاخیر کرد تا این بالون بر فراز اقیانوس قرار گیرد. این بالون سرانجام روز شنبه این هفته منهدم شد. هنوز معلوم نیست که چرا آمریکا مطمئن بوده که این بالون در چند روز قبل از سرنگونی اش، از نظر امنیتی تهدیدی محسوب نمی‌شد.

به نوشته هیل، این حادثه تنش های موجود بین آمریکا و چین را تشدید کرده و قانونگذاران جمهوریخواه آن را نشانه دیگری از ضعف واشنگتن در مقابل تهدید فزاینده پکن قلمداد می کنند.

مایک راجرز رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصمیم دولت بایدن در مورد بالون جاسوسی برای عبور از حریم هوایی آمریکا ابراز کرده و گفت: دولت بایدن باید پاسخ دهد که چرا اجازه داده بالون چینی بر فراز آمریکا پرواز کند. این که آمریکا نتوانسته در مقابل چین قدرت بازدارندگی داشته باشد نمونه دیگری از ضعف دولت بایدن است.

مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز ابراز نگرانی کرد که دولت، قبل از تبدیل شدن بالون چینی به یک «تهدید امنیت ملی»، تدابیر احتیاطی و مراقبتی لازم را اتخاذ نکرده است.

برخی از قانونگذاران جمهوریخواه همچون جو ویلسون عضو سابق کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، حتی پا را از انجام تحقیقات و درخواست پاسخ از دولت بایدن درباره بالون چینی فراتر گذاشته و استعفای بایدن و کامالا هریس معاون وی را خواستار هستند.

پنتاگون در دوم فوریه، پس از گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده بالون بر فراز مونتانا، محل قرارگیری یکی از سه میدان موشکی هسته‌ای آمریکا، به خبرنگاران درباره این بالون اطلاع داد و این نگرانی‌ها را برانگیخت که چین ممکن است اطلاعات امنیت ملی را به خطر اندازد.

در حالی که دموکرات‌ها تا حد زیادی از پاسخ پنتاگون دفاع کرده‌اند، جان تستر سناتور دموکرات از ایالت مونتانا گفته است که خواهان پاسخ دولت بایدن است. وی اعلام کرد که به عنوان رئیس کمیته فرعی تخصیص بودجه دفاعی، جلسه استماع برگزار خواهد کرد.

ایان جانسون محقق ارشد مرکز مطالعات چین در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: باید قبل از هر تحقیقاتی به این مساله رسیدگی شود. این حادثه یک مساله امنیت ملی است که نباید برای اهداف سیاسی از آن استفاده شود.

وی افزود، دولت بایدن یا باید صبر می کرد یا به بالون شلیک می کرد که در این صورت هم می توانست خطر بالقوه آسیب به مردم و زیرساخت ها را داشته باشد و به خودی خود می توانست رسوایی به بار آورد.

جانسون گفت سوال مهم تر در این شرایط این است که چرا چینی ها بالون های جاسوسی خود را اعزام می کنند و قانونگذاران باید اختلافات سیاسی خود را کنار بگذارند و به این موضوع بپردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha