نقطه آرمانی در مناظره دانشجویی رسیدن به جامعه گفت وگو محور است

کرج - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی استان البرز با ییان اینکه نقطه آرمانی در مسابقات مناظره دانشجویی رسیدن به جامعه گفت وگو محور است، گفت: اگر بخواهیم جامعه ای پویا و رو به جلو داشته باشیم باید به ضرورت گفت وگو توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمدرضا فیروزی روز سه شنبه در مراسم آغاز یازدهمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی که به میزبانی دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب شهدای زیادی داده‌ایم و این ایام تلنگری است که مسیر طی شده این سال‌ها را مرور کنیم.

وی اظهار کرد: در جامعه کنونی در حد زیادی به گفت و گو نیاز داریم ولی متأسفانه هنوز گفت و گو در مراودات ما نقش پررنگی ندارد ضمن اینکه گفت‌وگو این ظرفیت را دارد که کدورت‌ها را به دوستی تبدیل کند، تعارضات اجتماعی را کاهش دهد و در تلطیف کنش‌های ارتباطی موثر باشد.

فیروزی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته در سال‌های اخیر بر روی مناظره سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این در حالی است که مناظره در باورهای دینی و ملی ما ریشه دارد و قبل از همه در سیره ائمه ما بوده که مناظرات امام رضا(ع) از معروف‌ترین آنها است.

رییس جهاد دانشگاهی البرز شعار اصلی مسابقات مناظره دانشجویی را فراهم کردن فضا و فرصتی برای یادگیری عنوان کرد و افزود : در برگزاری مناظرات باید قائل به الزاماتی باشیم.

فیروزی یکی از این الزامات را هنر خوب شنیدن عنوان کرد و گفت: یکی از معضلات ما در جامعه این است که خوب نمی‌شنویم بنابراین باید خوب شنیدن بالاخص از طرف مخالف را برای درک طرف مقابل، گفت و گو و ایجاد ارتباط بهتر تمرین کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحمل آرای مخالف هم در مناظره از الزامات اصلی است، اظهار کرد: در هر مناظره‌ای طرف مخالف و موافق باید به رعایت ادب و اخلاق و تحمل نظرات یکدیگر توجه ویژه داشته باشند.

رییس جهاد دانشگاهی استان البرز نقدپذیری و مستدل و منطقی سخن گفتن را هم از دیگر الزامات یک مناظره استاندارد عنوان کرد و گفت: رعایت این نکات مهم در داوری مسابقات اثرگذار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha