به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در سومین شب اکران فیلمهای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در شیراز، تالار حافظ محل نمایش فیلمهای «کت چرمی» و «سرهنگ ثریا» بود.
تالار حافظ با اکران این دو فیلم شب متفاوتی را از نظر تعداد تماشاگر تجربه کرد و ظرفیت صندلیهای این تالار با جمعیت انبوهی از مردم تکمیل شد.
سید رسول موسوی نژادیان معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه اکران فیلمها در شب سوم جشنواره اظهار کرد: همانگونه که طی سه شب گذشته شاهد بودیم شیراز به عنوان بزرگترین میزبان مراکز استانها در جشنواره فجر شرایط بسیار مطلوبی هم از لحاظ تعداد فیلمها و هم از نظر تعداد سالنها داشتهاست.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استقبالی که در تالار حافظ از فیلمهای جشنواره فجر میشود در کشور بینظیر است و خوشبختانه سالن پخش فیلم در تالار حافظ لبریز از جمعیت است.
وی اضافه کرد: با استقبال بینظیری که از اکران فیلمها شده است میتوان گفت امشب یک رکورد را در میزبانی جمعیت علاقمند به جشنواره فیلم فجر داشتهایم و امیدوارم این روند ادامه یابد تا بتوانیم مثل همیشه که شیراز در اجرای برنامههای فرهنگی هنری پیشتاز بوده در جشنواره فیلم فجر هم این شرایط را حفظ کنیم.
نگاهی به نقد و بررسی فیلمها
در شب سوم اکران فیلم، نشست نقد و بررسی فیلم «چرا گریه نمیکنی» به کارگردانی علیرضا معتمدی و «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی نیز ساعت ۲۰ در کافه کتاب تالار حافظ برگزار شد.
فیلم «چرا گریه نمیکنی»
فیلم «چرا گریه نمیکنی» فیلم ایرانی به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیهکنندگی سید رضا محقق، نخستین فیلمی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت. «چرا گریه نمیکنی؟» که ساخته ۱۴۰۱ است؛ ماجرای علی، مردی است که پس از فوت برادرش به پوچی رسیده و نمیتواند برای غم از دست دادن برادرش، گریه کند. همسر و دوستان علی به او راهکارهای مختلفی مانند سفر کردن، مستی، استعمال مواد مخدر، کار کردن و … را پیشنهاد میدهند و علی هم تمام این راهها تجربه میکند تا به نتیجه برسد. این اثر با توجه به ناهنجاریهای بالایی که در روند داستانش وجود دارد، برای مخاطب کمتر از ۱۵ سال نامناسب است. ارزیابی مفصل فیلم به محض اکران، تقدیم مخاطبان خواهد شد. علیرضا معتمدی، باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی، امیرحسین فتحی و علی مصفا در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.
اصغر گروسی منتقد سینما در خصوص این فیلم گفت: بازیگران بسیاری در فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به ایفای نقش پرداخته بودند که البته اکثر بازیگران تک سکانس، دو سکانس و چهار سکانس در مقابل دوربین قرار گرفتند؛ میتوان گفت بار تمام فیلم بر دوش علیرضا معتمدی بود و معتمدی افزون بر اینکه کارگردان، نویسنده و تهیه کننده فیلم بود به ایفای نقش هم در این فیلم پرداخته بود.
وی ادامه داد: معتمدی در تجربههای قبلی خود نیز این موضوع را جا انداخته بود که در ساخت فیلمهایش از یک تم شخصی پیروی میکند و سعی میکند حالتی دیالوگی به فیلمها بدهد، صمیمیت را در فیلمها به وجود بیاورد، فیلمهایش را ایرانیزه کند و خودش هم نقش اول فیلمها را بازی کند.
گروسی بیان کرد: شخصا این فیلم را نمیپذیرم چراکه کاوشی در آن صورت نمیگیرد؛ لحن آقای معتمدی از ابتدای فیلم مخاطب را پس میزند؛ برای مخاطب این پرسش مطرح میشود که چرا آقای معتمدی که نه طناز است، نه بازیگری بلد است و نه بیان درستی دارد مقابل دوربین قرار میگیرد.
وی یادآور شد: آقای معتمدی اصرار عجیبی دارد که در فیلمهایش بازی کند. این فیلم با حاشیههای بسیاری مواجه شد؛ تمام بازیگران، این فیلم تحریم کردند اما تهیه کننده فیلم خود را ناجی سینما معرفی کرد. به طور کلی من اتفاق خاصی در این فیلم ندیدم که در مورد آن صحبت کنم. فیلمی کاملا شخصی و بلند بود که میتوانست در قالب فیلمی کوتاه ساخته شود.
این منتقد ادامه داد: بازی نسنجیده و بیرون زده معتمدی برخی سکانسهای این فیلم را ویران کرده بود؛ اگر آقای معتمدی شهوت جلوی دوربین را از خودش جدا میکرد و این نقش را به بازیگر دیگری میسپرد میتوانستیم شاهد فیلم بسیار خوبی باشیم.
فیلم «کت چرمی»
فیلم «کت چرمی» به کارکردانی حسین میرزامحمدی دومین فیلمی بود که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت. کت چرمی» یک اثر سینمایی با مضمون اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین رفته است. در این فیلم یک کارمند دولت بریده از سیستم با انگیزههای شخصی و انسانی، پروندهای را دنبال میکند و از طرف دیگر یک مامور امنیتی قدرتمند، مثل سایه دنبال اوست و لابد نمادی از اینکه سیستم، کارمند قدیمی را در بنبست رها نمیکند. قصه فیلم کت چرمی از یک چالش بهظاهر کوچک در اداره بهزیستی آغاز و رفتهرفته بزرگ میشود. جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانتهآ پناهیها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدیفر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، سارا حاتمی و با حضور افتخاری رویا تیموریان و سیامک احصایی بازیگران کت چرمی هستند.
گروسی در رابطه با این فیلم نیز گفت: فیلم نامه «کت چرمی» را مسعود هاشمی نژاد یکی از بهترین فیلمنامه نویسان نوشته که وسواس عجیبی در نوشتن دارد و در این کار هم سعی کرده بود فیلم نامه ترو تمیزی بنویسد.
وی اضافه کرد: سینمای ما معتادان را خیلی دوست دارد و من فکر میکنم خانم سارا حاتمی که نقش مکمل را در این فیلم بازی میکرد امسال بتواند در این جشنواره جایزه بگیرد چراکه داوران ما در جشنواره فیلم فجر علاقه بسیاری به اهدای جایزه به بازیگرانی دارند که در نقش معتاد بازی میکنند؛ در واقع آمار بازیگرانی که در نقش معتاد ظاهر شده و سیمرغ گرفتهاند بسیار بالا است.
این منتقد عنوان داشت: این فیلم ساختار خوبی نداشت: در بازیها و سویههای بازیها اتفاق خاصی نیفتاده بود. رنگ فیلم مناسب نبود و رجز زدن فیلم ترتیب منطقی نداشت؛ حتی فیلم در مونتاژ هم دچار مشکل بود. این در حالیست که مونتاژکر و تدوینگر کارگردان دوم فیلم محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه در این فیلم کارگردان تحت تاثیر بازیگران قرار گرفته بود، گفت: البته «کت چرمی» بر اساس نظرخواهیهایی که انجام شده یکی از موفقترین فیلمهای جشنواره بوده و ظرفیت تمام سالنهایی که در تهران به این اکران این فیلم پرداختند تکمیل شده است، این فیلم در شیراز هم با استقبال قابل توجهی مواجه شد.
گروسی با اشاره به اینکه امسال برای دومین سال است که سیمرغ مردمی از جشنواره حذف شده است، گفت: نبود سیمرغ مردمی در جشنواره جای حسرت دارد چراکه سیمرغ مردمی یکی از بهترین و واقعیترین است که دو سال این حذف شده است و امیدواریم سیمرغ مردمی دوباره به جشنواره بازگردد.
مرتضی رضایی کارگردان و منقد سینما نیز در خصوص این فیلم گفت: فیلم را تازه دیدهایم و از نظر من اغلب نظراتی که بلافاصله پس از تماشای فیلم ارائه میشود عمق علمی ندارد چراکه جو سالن بر احساسات مخاطبان تاثیرگذار است. اگر بخواهم از نظر فنی این فیلم را مورد نقد و بررسی قرار دهیم باید بگویم مدل فیلم مدل فیلمهای سفر قهرمان با یک ماهیت اجتماعی به اسم اعتیاد است.
وی ادامه داد: وسواسی که همیشه در کارهای هاشمینژاد وجود دارد در این فیلم مشاهده نمیشود. کار از لحاظ ساختار فیلمنامهای بسیار ولنگار نوشته شده بود؛ قهرمان دست به عکسالعملهایی میزند که ما هیچ وقت مجاب نمیشویم این آدم با این خصوصیات دست به چنین عکسالعملهایی بزند؛ در واقع عکسالعملهای قهرمان مخاطب را قانع نمیکند.
رضایی اضافه کرد: همیشه میگویند فیلمهایی سرگرم کننده است که قهرمان دارد؛ مخاطب با قهرمان همراهی میکند، پابه پای او گریه میکند، میخندد و شاد یا غمگین میشود اما در این فیلم مخاطبان در هنگام تماشای فیلم خسته میشدند؛ در واقع این فیلم نتوانست مخاطبان را بر سر جای خود میخکوب کند.
این تهیه کننده بیان کرد: موسیقی این فیلم پرحجم، زیاد و غیرقابل تحمل بود. به اعتقاد من موسیقی اصلا خوب نبود. به طور کلی فیلم «کت چرمی» فیلم بدی بود اما فیلمهای بد کلاسهای خوبی برای یادگرفتن فیلمسازی است.
در شب سوم اکران فیلمهای چهل و یکمین جشنواره، فیلمهای «عطر آلود»، «جنگل پرتقال» و «چرا گریه نمیکنی» هم در سینما سعدی اکران شد. سالن بنفش هنر شهر آفتاب پذیرای فیلمهای «جنگل پرتقال» و «چرا گریه نمیکنی» بود و فیلمهای «آنها مرا دوست داشتند» و «آه سرد» در سالن نارنجی مجموعه هنرشهر آفتاب اکران شد.
بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در شیراز از روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است و تا ۲۴ بهمن ماه ادامه دارد.
نظر شما