علی رفیعی وردنجانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دوباره تجربه پارسال در جشنواره فیلم فجر اصفهان تکرار شد، افزود: اگر بخواهیم جشنواره فیلم فجر اصفهان را توضیح بدهیم، فقط فیلم "پرونده باز است" که میتواند فیلم خوبی باشد.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم جشنواره فجر، یک جشنواره ملی و میهنی باشد باید تمام استانها به یک اندازه پوشش داده شوند؛ نه اینکه فقط این موضوع برای تهران صدق کند و من به عنوان منتقد مجبور شوم برای تماشای فیلمی به تهران بروم و راجع به آن بنویسم.
از نگاه رفیعی وردنجانی فیلم کیومرث پوراحمد برگرفته از پرونده ای جنایی و پرحاشیه در سالهای دهه ۸۰ است و یک نوجوان ۱۵ ساله در محور اصلی فیلم قرار دارد که مرتکب قتل شده و در انتظار حکم دادگاه است. این فیلم از جمله فیلم هایی است که در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در حال اکران است.
اولین اکران این فیلم در سینما ساحل اصفهان و سینما پردیس سپاهان در اولین روز جشنواره بوده و در روز ۲۲ بهمن ماه نیز در سینما فلسطین در جدول پخش قرار دارد.
چرا نباید از سینما و فیلم حرف بزنیم؟!
در ادامه گفت و گوی این منتقد سینما با ایرنا، وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر به عنوان یک تقویم سینمایی در ایران باید از طرف هنرمندان و هنرجویان و کسانی که دست اندرکار هستند مورد توجه قرار بگیرد، گفت: امسال متاسفانه پوشش خبری و تب و تاب جشنواره خیلی کمتر بود، ماهیت رسانهها باید بی طرف باشد و بدون موضع گیری خاصی به انتشار مطالب بپردازند، درست است که یک رسانه باید موضع گیری خودش را اعلام کند اما نه به این شکل که به دلیل اتفاقات سیاسی، راجع به فیلم و سینما صحبت نکنیم.
هایپاور؛ از فیلم های خوب جشنواره فیلم فجر امسال
از نگاه رفیعی وردنجانی که بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر چهلم را "منصور" می داند، امسال فیلم "هایپاور" از فیلم های خوب این رویداد هنری و فرهنگی است.
"هایپاور" فیلمی است به کارگردانی هادی محمد پور که پیشتر در حوزه فیلم کوتاه کار کرده است و حالا در تجربه نخستین فیلمسازی ، هایپاور که فیلمی جنگی ست را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان زندگی شهید منصور ستاری است و به پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت میپردازد. پیشتر نیز فیلم "منصور" ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی و نهم فجر حضور داشت به زندگی شهید منصور ستاری پرداخته بود .
رفیعی وردنجانی در رابطه با این فیلم گفت: مهمترین نکته "هایپاور" پرداختن به موضوعات کارگردانی به عنوان نسخه بومی و شخصیتی مثل شهید بابایی و ستاری است . موضوعی که کارگردانی را در لبه تیغ قرار میدهد ولی وقتی ما به بطن یک قصه یا یک درام میرسیم به این توجه میکنیم که چه مقدار از فیلم ،مستند و چه مقدار از آن میتواند حرف کارگردان باشد.
این منتقد سینما در اصفهان افزود: اگر بخواهیم "منصور" را با "هایپاور" مقایسه کنم . هایپاور چند قدم جلوتر از فیلم منصور باید باشد . بازیگران آن "علیرام نورایی" و "اتابک نادری" هستند و این جذابیت فیلم را برای جشنواره بیشتر میکند .
نویسنده کتاب در "جستجوی سینما" با اشاره به اینکه حضور فیلمهایی چون هایپاور که حرف پایگاه نیروی هوایی را میزنند، فرهنگ سینمای ایران را بیشتر به جهان نشان میدهند، افزود: نقطه قوت فیلم هایپاور در حوزه کارگردانی است . یکی از نقاط قوت فیلم هایی مثل هایپاور که حماسی ساخته و در ژانر مستند آن هم در پایگاه عجیبی مثل "پایگاه هشتم شکاری اصفهان" کار می شوند، محیطی دارند که در سینمای ایران کمتر دیده شده است.
چرا گریه نمی کنی مورد استقبال مخاطبان می شود
رفیعی وردنجانی در ادامه گفت و گو با ایرنا، فیلم "چرا گریه نمی کنی؟" ساخته علیرضا معتمدی را فیلم مورد استقبال مخاطبان دانست وگفت: معتمدی سال گذشته هم فیلمی به اسم "رضا" ساخت که دومین فیلم او هم یعنی "چرا گریه نمی کنی؟" هر دو در راستای هم و خیلی شخصی هستند.
وی افزود: ما نمیتوانیم "چرا گریه نمی کنی؟" را به عنوان یک اثر جهانی در جشنواره ای که تقویم انقلاب فرهنگی ایران است به شمار بیاوریم. در مستند "ایران، یک انقلاب سینمایی" اثر ناصر تکمیل همایون می بینید که جشنواره فیلم فجر مهم ترین اتفاق فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران است.
رفیعی ادامه داد: در این مستند صحبتهای مخملباف، حاتمی کیا به این موضوع اشاره میکنند که چرا فیلم هایی مثل "چرا گریه نمیکنی؟" نمیتوانند جایی در جشنواره فیلم فجر داشته باشند و چرا فیلم هایی مثل "سرهنگ ثریا" یا حتی "هایپاور" باید بیشتر بها داده بشوند و در جشنتواره دیده بشوند.
نویسنده کتاب "احتکار احساسات" ، یادآور شد: از نگاه من با توجه به اجتماع مردمی که به تماشای فیلم های فجر میآیند، فیلم "چرا گریه نمیکنی؟" مورد استقبال تماشا گران قرار می گیرد و فیلم هایی مثل "سرهنگ ثریا" که بیشتر باید به آنها پرداخته و دیده شوند، شاید نتوانند آن طور که در حقشان است مورد توجه قرار بگیرند.
"سرهنگ ثریا" اولین فیلم سینمایی "لیلی عاج" و داستان مادری است که فرزندش توسط گروه مجاهدین خلق به پادگان اشرف رفته و میکوشد تا فرزندش را از دست آنها آزاد کند.
"عطرآلود" ملودرامی که دیده می شود
به اعتقاد وی فیلم "عطر آلود" مقدم دوست نیز در جشنواره امسال مورد توجه خواهد بود، فیلم "عطر آلود" سومین اثر سینمایی "هادی مقدم دوست" و یک ملودرام عاشقانه با بازی مصطفی زمانی ، هدی زین العابدین و کورش تهامی است.
رفیعی وردنجانی همچنین فیلم "استاد" به تهیه کنندگی " بهروز افخمی" را از فیلمهایی دانست که باید در این جشنواره بیشتر به آن پرداخت.
وی در این رابطه افزود: استاد نه فقط به این دلیل که بهروز افخمی یا هر کس دیگری تهیه کننده آن است بلکه چون "سید عماد حسینی" آن را ساخته باید مورد توجه باشد.
"استاد" اولین اولین تجربه کارگردانی عماد حسینی و در ژانر اجتماعی است و حسن معجونی، سجاد بابایی و هدیه حسینی نژاد از جمله نقش آفرینان آن هستند.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۴۳ بهمن امسال همزمان با تهران در ۳۱ استان کشور برگزار می شود.
نظر شما