۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85026422
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پایان دغدغه ناباروری در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- تکمیل و تجهیز مرکز درمان ناباروری بنت الهدی به عنوان تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی از مطالبه‌های چندین ساله زوج های نابارور استان بود که با عدالت درمانی دولت در حوزه جوانی جمعیت این امر محقق شد.

به گزارش ایرنا، سال ها است که زنگ خطر بحران جمعیتی در کشور به صدا در آمده است و آمارهای مسوولان حکایت از سقوط شدید نرخ باروری در کشور دارد به گونه ای که با ادامه این روند ایران در ۳۰ سال آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد شد.

در واقع با ادامه این روند نیمی از جمعیت کشور سالمند، مدارس خالی از کودکان، دانشگاه بدون دانشجو و خانه‌ها خالی از صفا و صمیمیت برگرفته از قهقهه کودکان خواهد بود که تنها راه تغییر این آینده، جوان نگه داشتن جمعیت با فرزندآوری است اما این راه نیز با چالش هایی مواجه است.

چالش هایی که گرچه بارها از سوی مسوولان وقت به آن اشاره می شد اما رفع آن نیز با تعلل هایی همراه بود تا جایی که این چالش ها همچون سدی در برابر رویای باروری زوج های جوان عمل می کرد و آنها را از باروری باز می داشت.

یکی از این چالش هایی که همواره در برابر زوج های نابارور خراسان شمالی وجود داشته، نبود تجهیزات درمان ناباروری است که این امر زوج های جوان این خطه را در مسیر درمان به کلان های شهرهایی همچون تهران و مشهد می کشاند و هزینه گزافی را نیز بر آنها تحمیل می کرد.

مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی نیز بر این امر اذعان داشتند که به دلیل نبود تجهیزات درمان در استان، سالانه زوج‌های زیادی برای ادامه راه درمان ناباروری خود مجبور به خروج از استان می شوند که گاها متاسفانه چالش‌های این موضوع روند درمان آن‌ها را متوقف می کند.

ساختمان مرکز درمان ناباروری بجنورد در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده بود اما به‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارایه شده در آن مرکز درمانی به روش ابتدایی و "آی یو آی" بود که با توجه به اهمیت امر جوانی جمعیت و رویکرد جهادی دولت در تخصیص اعتبارت، تجهیزات این مرکز درمانی بعد از سال ها بلاتکلیفی خریداری شد تا دیگر زوج های جوان برای فرزندآوری آواره استان های دیگر و متحمل هزینه های گزاف نشوند.

هزینه ۱۰۰ میلیارد ریالی برای خرید تجهیزات

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید: راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد یک اتفاق بزرگ برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی است به گونه ای که این افراد برای انجام آی وی اف نیازی برای مراجعه به سایر استان ها را نخواهند داشت.

دکتر علی عفتی زاده می افزاید: این مرکز پیش از این خدمات ابتدایی و آی یو آی به زوجین نابارور ارایه می داد و مجهز به تجهیزات آی وی اف نبود.

وی ادامه می دهد: با پیگیری های انجام شده تجهیزات آی وی اف این مرکز با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی خریداری شد.

عفتی زاده تصریح می کند: جدای از تجهیزات، جنین شناسی از تخصص های لازم برای راه اندازی مرکز درمان ناباروری برای انجام عمل آی واف بود که با مساعدت وزارت بهداشت این نیروی متخصص جذب شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور می شود: اینک نیز مراحل آزمایشگاهی عمل آی وی اف تنها مرکز درمان ناباروری خراسان شمالی با موفقیت پشت سرگذاشته شده و در مرحله آزمایش انسانی تخمک گذاری با موفقیت انجام شده است.

جدای از تجهیز مرکز درمان ناباروری، پرداخت وام به زوج های نابارور و چتر حمایتی گسترده بیمه سلامت از دیگر اقدامات دولت برای جوانی جمعیت در کشور و خراسان شمالی است که بد نیست این خدمات ماندگار نیز بازخوانی شود.

پایان دغدغه ناباروری در خراسان‌شمالی

معرفی ۳۴۶ زوج نابارور برای دریافت وام

عفتی زاده با اشاره به اجرای سیاست های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت می گوید: در سالجاری۳۴۶ زوج نابارور استان برای دریافت وام ۵۰۰ میلیون ریالی به بانک های عامل خراسان شمالی معرفی شدند.

وی می افزاید: این وام در راستای اجرای دستورالعمل برنامه حمایت مالی زوج های نابارور بوده که توسط وزارت بهداشت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.

وی خاطرنشان می کند: وام ۵۰۰ میلیون ریالی زوج های نابارور به صورت بازپرداخت پنج ساله و با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود که هدف از آن رضایتمندی زوج‌های نابارور و کاهش هزینه‌های درمان آنها است.

عفتی زاده یادآور می شود: در استای حمایت از زوج های نابارور جدای از پرداخت وام به آنها، خدمات درمانی رایگان نیز در مرکز درمان ناباروری بجنورد ارایه می شود و تمام خدمات فوق تخصصی در این مرکز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

پایان دغدغه ناباروری در خراسان‌شمالی

چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر زوج های نابارور

یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توجه به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد بود تا با این اقدام بتواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند که در این مسیر برقراری «بیمه رایگان» افراد فاقد بیمه از مهمترین اقداماتی بود که به اجرا گذاشته شد.

جدای از گسترش چتر بیمه‌ای و پوشش بیمه همگانی که به عنوان نمونه در خراسان شمالی نیز مورد توجه خاصی گرفت، دولت در راستای افزایش جمعیت و فرزند آوری خدمات ویژه ای همچون پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را در دستورکار خود قرار داد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار می گوید: ارایه خدمات ناباروری برای اولین بار از طریق سازمان بیمه سلامت ایران انجام می شود که ضوابط پوشش بیمه ای خدمات درمان ناباروری از طریق شورای عالی بیمه سازمان های بیمه گر و اداره های کل بیمه در سراسر کشور ابلاغ شد و تا ۹۰ درصد هزینه های بر اساس قوانین بیمه ای به بیمه شده ها پرداخت می شود.

محسن رعنایی با اشاره به شناسایی یکهزار و ۴۴۲ زوج نابارور توسط سازمان های بیمه‌گر در استان، یادآور می شود: سهم این نهاد برای ارایه خدمات به این افراد ۹۴۲ نفر است.

وی می افزاید: ۵۰۰ نفر از زوج های نابارور نیز از سایر بیمه های پایه همچون سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح خدمات دریافت می کنند.

پایان دغدغه ناباروری در خراسان‌شمالی

رعنایی تصریح می کند: تمامی زوج های ناباروری که به مراکز درمانی مراجعه می کنند در سامانه های نسخه الکترونیکی توسط پزشکان نشانه دار و از خدمات ناباروری بیمه ای بهره مند می شوند.

رعنایی ادامه می دهد: همچنین زوج هایی که از سایر مراکز درمانی خدمات ناباروی دریافت کرده اند با ارایه مدارک مورد نیاز خدمات بیمه ای دریافت خواهند کرد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

استان خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و هم اکنون طرح سنجش ناباروری در شهرهای بجنورد، شیروان، راز و جرگلان و فاروج در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha