۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85026894
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اراده دولت برای پیشرفت صنعتی و کشاورزی کردستان

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۸:۰۳
کد خبر: 85026894
اراده دولت برای پیشرفت صنعتی و کشاورزی کردستان

سنندج- ایرنا-  اجرای طرح‌های  صنعتی و کشاورزی در کردستان نشان از اراده و همت دولت در راستای توسعه و پیشرفت این استان است.

به گزارش ایرنا، یکی از رسالت‌های دولتمردان ایجاد بسترهای لازم برای توسعه در مناطق مختلف کشور است و در ۴۴ سالی که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد دولت های مختلف با اجرای طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای در بخش های گوناگون تلاش کردند تا وضعیت کشور را از لحاظ شاخص های موجود در هر حوزه ارتقا دهند.

کردستان جزو معدود استان‌هایی است که فعالیت های توسعه‌ای در آن به نسبت سایر نقاط کشور دیرتر آغاز و همین منجر به عقب افتادن آن از ریل پیشرفت شد، با این وجود طی سال‌های اخیر روند سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف در آن رشد خوبی پیدا کرده است.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه، منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه-مریوان و توسعه شهرک های صنعتی و راه اندازی واحدهای صنعتی و معدنی که تولیدات آنها نه تنها در داخل کشور بلکه به خارج از کشور هم صادر می شود؛ نمونه بارزی از فعالیت های توسعه ای در این استان است.

همه ساله در مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دولت و دهه فجر پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز و به اتمام رسیده است، افتتاح و یا کلنگ طرح های جدید بر زمین زده می شود.

در این میان بارها طی سال های گذشته شاهد افتتاح چندین مرتبه یک طرح به مناسبت‌های مختلف بودیم و همین اقدام تا حدی منجر به تغییر دیدگاه مردم در ارتباط با بهره‌برداری از پروژه‌ها شده بود که استاندار کردستان از همان ابتدای فعالیتش در این سمت اعلام کرد هیچ طرحی تا زمانی که به طور کامل به اتمام نرسیده باشد، افتتاح نخواهد شد.

به گفته اسماعیل زارعی کوشا در مجموعه دولت سامانه‌ای به نام منتاک طراحی شده است که همه طرح‌های عمرانی و جزییات آن ثبت می‌شود و بعد از تایید، در ردیف پروژه‌های قابل افتتاح قرار می گیرد.

دهه فجر امسال ۳۴۴ پروژه با ۲ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح و ۲۰ طرح نیز با هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان هزینه، کلنگ‌زنی شد.

اراده دولت برای پیشرفت صنعتی و کشاورزی کردستان

افتتاح افزون بر ۳۳۵ میلیارد تومان طرح صنعتی در استان

از مجموع طرح های افتتاح شده در دهه فجر امسال در این استان تعداد ۱۲ طرح آن تولیدی و صنعتی بود که حجم سرمایه گذاری آن ۳۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه اظهار کرد: از مجموع ۱۲ طرح قابل افتتاح در ایام دهه فجر امسال، سه طرح در بانه، ۲ طرح در مریوان، ۲ طرح در دهگلان و در شهرستان های سنندج، سقز، قروه، دیواندره و بیجار نیز هر کدام یک طرح افتتاح شد.

بختیار خلیقی افزود: از سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای این تعداد طرح صنعتی ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان آن وام بانکی در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به سرمایه‌گذاران پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بیشتر طرح های افتتاح شده در دهه فجر امسال طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آغاز شد، گفت: با بهره برداری از این طرح ها ۲۳۵ فرصت شغلی به طور مستقیم برای مردم استان ایجاد شد.

طرح‌های صنعتی افتتاح شده در دهه فجر امسال براساس اعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان شامل طرح تولید کیسه پلاستیکی تک لایه از پلی اتیلن در سنندج، طرح های تولید صفحه و ورق از پلی استایرن انبساطی و تولید تیرچه و خرپا فولادی در مریوان، طرح تولید پروفیل یو پی وی سی در سقز و فاز توسعه طرح تولید کنستانتره آهن در قروه بود.

سه طرح تولید انواع لامپ و ریسه، تولید لوازم خانگی برقی و تولید انواع خودکار معمولی در بانه، طرح تولید فنر مارپیچ نیز در بیجار، طرح های شکل دهی ورق گالوانیزه و تولید محصولات بهداشتی در شهرستان دهگلان، طرح تولید ادوات کشاورزی در دیواندره از دیگر طرح های افتتاح شده در این ایام الله بود.

اراده دولت برای پیشرفت صنعتی و کشاورزی کردستان

بهره‌برداری از افزون بر ۲۰۰ طرح کشاورزی در کردستان

کردستان به دلیل داشتن آب و هوا و خاک مناسب یکی از بهترین استان های کشور برای توسعه کشاورزی به شمار می رود کما اینکه در سال های اخیر هم شاهد رشد بیش از پیش این بخش با افزایش عملکرد محصولات استراتژیکی هم چون گندم هستیم.

اگرچه بیشتر فعالیت های بخش صنعت متکی به سرمایه گذاری های دولتی است چراکه کمتر بخش خصوصی در کشور هست که توان سرمایه گذاری در این حوزه را دارد ولی در بخش کشاورزی بیشتر طرح‌ها توسط کشاورزان و فعالان این بخش با حمایت مسئولان به اجرا درمی آید.

هر سال هم در هفته دولت، دهه فجر و هفته جهاد کشاورزی چندین پروژه کشاورزی در استان افتتاح و یا کلنگ زنی می شود که می توان گفت در این سه مناسبت طی سال جاری افزون بر ۲۰۰ طرح به بهره‌برداری رسید.

در دهه فجر امسال ۱۲۵ پروژه کشاورزی در شهرستان های مختلف استان با سرمایه گذاری ۲۶۸ میلیارد تومان افتتاح شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه با افتتاح طرح های کشاورزی در این ایام الله برای ۲۸۲ نفر اشتغال پایدار و برای ۸۷۱ نفر هم تثبیت شغل شد، گفت: پرواربندی گوساله ۳۵۰ راسی در سنندج، ایستگاه پمپاژ دهکانان در سروآباد و گلخانه صنعتی در دیواندره از جمله طرح های شاخص افتتاح شده در این دهه مبارک بود.

پیمان اسکندری ادامه داد: با افتتاح ایستگاه پمپاژ مجتمع باغات دهکانان ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای تفین، دهکانان و دوزوند سفلی از دیم به آبی تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: افزون بر اشتغالزایی که این طرح به دنبال دارد تاثیر زیادی هم در افزایش درآمد کشاورزان منطقه خواهد داشت.

در راستای استفاده بهینه از منابع آب هم اجرای سیستم های آبیاری نوین در این اراضی مدنظر قرار گرفته است و سازمان جهاد کشاورزی با پرداخت ۷۵ درصد کمک بلاعوض و بنیاد علوی هم ۲۵ درصد آن همه این اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار خواهند شد.

موارد مذکور بخشی از اراده دولت برای توسعه استان کردستان به ویژه در بخش های صنعت، معدن و کشاورزی است و با توجه به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ هم شرکت های دولتی موظف به سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کشور شدند آینده ای روشن پیش روی سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در این استان خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha