سایه روشن جشنواره فجر از زبان منتقدان خراسان‌شمالی + فیلم

بجنورد- ایرنا- جشنواره فیلم فجر در ۲ سینمای "گلشن" و "عمیق" خراسان شمالی درحال برگزاری است که مردم استقبال مطلوبی داشته اند اما در این بین هنردوستان و منتقدان فیلم دیدگاه و نظرات متفاوتی داشتند.

سینما به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های نشاط‌آفرین اجتماعی در سراسر دنیا، این روزها، حال و هوای دیگری دارد، اکران فیلم ها در سینماهای سراسر کشور و تب و تاب حضور علاقمندان و هنردوستان این عرصه، شور و هیجان را بین آنها به ارمغان آورده است.

مردم سرزمین قومیت ها و فرهنگ ها نیز مستثنی نبوده؛ پس از گذراندن دوران کرونا و مشکلات آن بارقه امید و دورهمی گرمی را برای آنها ایجاد کرده است.

جشنواره فیلم فجر پا به سن چهل و یک گذاشته است اما همچنان مردم به ویژه سرزمین قومیت ها هرساله انتظار برای فرارسیدن این جشنواره و دیدن فیلم های جدید با رویکردهای متفاوت را در دل پرورانده اند اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم باید عنوان کنیم، این جشنواره در تمام سالیان گذشته از تیغ تیز نقدها در امان نمانده است امسال نیز همچون گذشته نظرات و دیدگاه هایی در این خصوص دارند.

سایه روشن جشنواره فجر از زبان منتقدان خراسان‌شمالی + فیلم

جوانان پدیده این جشنواره

دیدن فیلم با داستان های نو برایم جذاب و خوشایند است و به طور یقین این نظر و دیدگاه فقط مختص و ذائقه من نیست چرا که در این سرزمین هنردوستان بسیاری اینگونه می اندیشند اما فیلم‌های جشنواره امسال اغلب توسط تعدادی از جوانان خلاق و با استعداد به عنوان فیلم اول ساخته شده‌اند.

سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران در خراسان شمالی در این خصوص می گوید: یکی از سیاست های سازمان سینمایی در دوره جدید ،کشف و شناسایی هنرمندان جوان و فیلمساز در اقصی نقاط کشور است. از آنجا که سینما وادی کشف و شهود است و برای فعالیت در این حیطه باید علاوه برداشتن علم روز، انگیزه وتوان انجام آن کار را هم داشت، بسترسازی برای ورود جوانان مستعد و خوش ذوق در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است و این خود بارقه امیدی برای کسانی که تازه در این عرصه گام برداشته اند، دارد.

یاشار ابراهیمی تصریح می کند: جایی که باید برای نسل های آینده، فیلمسازِ کاربلد و خلاق تربیت کرد. واقعیت این است که مدتهاست آثار فیلم‌سازان پیشکسوت و قدیمی سینمای ما با همه احترامی که برای آنها قائلیم دیگر چندان مخاطبی ندارند و در گیشه فروش چندانی ندارند و باید فیلمسازان جوان که توانمندی‌های بالایی دارند جایگزین این فیلمسازان شوند.

سایه روشن جشنواره فجر از زبان منتقدان خراسان‌شمالی + فیلم

"غریب" قویترین فیلمنامه

وی در ادامه به فیلم "غریب" اشاره می کند و می گوید: یکی از قوی ترین فیلم های این جشنواره است و باید بازیگر و کارگردان هر چه استعداد دارند، رو کنند چرا که از نقش آفرینی در قالب فردی که زمانی در بین ما بوده است و یک قهرمان است راحت نیست.

این فیلم با هنرمندی  "بابک حمیدیان" در نقش شهید بروجردی و با کارگردانی حسین لطیفی به همه ثابت کرد که می توانند اثری بیادماندنی از خود بجای بگذارند.

جای خالی ژانر کمدی

فیلمساز و کارگردان خراسان شمالی هم  می گوید: جای خالی ژانر کمدی در جشنواره امسال به وضوح دیده می شد، تولیداتی همچون "اخراجی ها" با کارگردانی مسعود ده نمکی در جذب مخاطب و حضور پررنگ تر آنها کمک شایانی می کرد چرا که در این شرایط بد اقتصادی مردم نیازمند تفریح و شادی را با یکدیگر خواستارند.

سعید دهقانپور بیان می کند: علاوه بر این فیلمسازان، امسال به تولیدات برای تمامی گروه سنی را مدنظر قرار نداده بودند و باید از این فرصت استفاده می کردند کماکان که بیشترین مخاطبان این جشنواره کودکان و نوجوانان بودند اما برای آنها فیلم مناسبی تولید نشده بود.

وی می افزاید: فیلم و تولیدات اثر گذار می تواند بر فرهنگ و سبک زندگی افراد جامعه تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بگذارد، کشور پهناورمان ظرفیت های بسیاری برای تولید فیلم از قهرمانان این سرزمین دارد و و فیلمسازان با تولید آثاری از زندگینامه قهرمانان و افسانه های کشور این را به خوبی می توانند القا کنند و به نسل جدید معرفی کنند.

استقبالی مطلوب

یکی از علاقه مندان هنر هفتم در خراسان شمالی این رویداد را برای استان اتفاقی خوشایند و بزرگی دانست و معتقد است که با توجه به شرایط کنونی استقبال از آثار بسیار خوب بود.

از نگاه این هنردوست همیشه ارتباط برقرار کردن با آثار هنری یکی از مراحل آموزش و ایجاد انگیزه برای هنرمندان بوده و هست و از این روی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تجربه سینماگران و هنرمندان استان در مواجه با آثار جشنواره فجر موجب دانش افزایی، ایجاد انگیزه تغییر چشم انداز و آشنا شدن آن ها با تکنیک های جدید به طور مستقیم می شود.

مریم رضایی می افزاید: اگر بخواهیم این رویداد هنری تاثیر مثبتی در روند فیلم سازی استان بگذارد باید در حاشیه این جشنواره و پخش فیلم ها، جلساتی برای گفت و گو میان اهالی سینما و فیلم و مخاطبان در استان پیرامون فیلم های اکران شده شکل بگیرد.

وی رایزنی برای حضور فیلم سازان و منتقدان در دل جشنواره را در جریان فیلم سازی بسیار کمک کننده استان عنوان کرد و می گوید: بهره مندی از ظرفیت های موجود در استان نیز برای شکل گیری این محافل بسیار کمک کننده خواهد بود.

سایه روشن جشنواره فجر از زبان منتقدان خراسان‌شمالی + فیلم

اکران ۲۱ فیلم

۲۱ فیلم از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روزانه در ساعات ۱۸، ۲۰ و ۲۲ در سینماهای «گلشن» و «عمیق» بجنورد مرکز استان اکران شد و علاقه‌مندان از تاریخ ۱۷ تا ۲۴ بهمن ماه امسال این آثار را تماشا می کنند.

جشنواره فیلم فجر یک جشنواره سینمایی در ایران است که از سال ۱۳۶۱ در میانه بهمن هر سال در تهران توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و تا به امروز ۴۰ دوره از این مراسم برگزار شده که آخرین آن در بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد.

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر "مجتبی امینی" است. تهیه‌کننده جوان سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر به واسطه تهیه‌کنندگی سریال گاندو و برنامه سینمایی هفت در میان اهالی سینما شناخته شده است.

امینی که سابقه اجرایی جشنواره چلچراغ را دارد، از معدود دبیران جشنواره فیلم فجر در همه ادوار است که دارای عنوان دولتی نیست. پیش از او محمد خزاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره فجر نیز یکی از دبیرانی بود که بیرون از دایره مدیران دولتی برای دبیری انتخاب شده بود.

طراح پوستر چهل و یکمین دوره جشنواره، استاد "مسعود نجابتی" و شعار جشنواره فجر ۱۴۰۱ «اخلاق، امید، آگاهی» است که روی پوستر این دوره هم نقش بسته و کلمه «فجر» به چشم می‌آید.

خراسان شمالی از ۱۷ تا ۲۴ بهمن ماه برای هشتمین دوره پیاپی میزبان این رویداد هنری خواهد بود.

در استان خراسان شمالی ۹ سالن سینمایی و ۱۲ سالن نمایشی دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha