۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85028610
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روستاهای بخش مرکزی گنبدکاووس در مسیر برندسازی هستند

گنبدکاووس- ایرنا- بخشدار مرکزی گنبدکاووس توانمندسازی جوامع روستایی را از جمله مهمترین اهداف نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تاکنون ظرفیت‌های ۹ روستای این بخش برای تبدیل شدن به برند شناسایی شده است.

مرتضی احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ۱۱۰ روستای گلستان هدف توسعه اقتصادی قرار دارند که با توجه به ظرفیت‌های بالای استان به برکت وجود قومیت‌های متنوع انتظار می‌رود تعداد این روستاها افزایش یابد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ و مطالعات میدانی تاکنون ۹ روستای «ارازمحمد آخوند، قوچمراد، بی‌بی شیروان، سارلی علیا، پتکه، ایگدر سفلی، چای قوشان بزرگ، آق آباد و جلاین تپه» واقع در بخش مرکز گنبدکاووس مناسب برندسازی شناخته شدند.

بخشدار مرکز گنبدکاووس ادامه داد: این روستاها بر اساس مزیت‌های موجود شناسایی شده و ظرفیت‌ تولید و بازارهای فروش محصولات با همکاری سایر حوزه‌ها با اولویت اشتغال آفرینی درآمدزا برای ساکنان آنها فراهم می‌شود.

احمدی با بیان اینکه فعالیت‌های زیرساختی در بخش راهسازی، آبرسانی، برق و گاز به عنوان یک تکلیف توسط دولتمردان همواره در حال انجام است، گفت: نیاز جامعه امروز رونق فعالیت اقتصادی در روستاها با تکیه بر ظرفیت‌های موجود است لذا تلاش داریم خیلی از روستاها را به عطاآباد دیگری (یکی از روستاهای شهرستان آق‌قلا استان گلستان و مطرح در تولید مبل) تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: با بررسی مزیت‌های روستاهای هدف به این نتیجه رسیدیم که با فعالیت برادران اودک روستای "ارازمحمد آخوند" در تولید لباس بچه‌گانه ظرفیت خوبی دارد لذا اولویت خود را برای همکاری با این کارآفرینان با هدف توسعه اشتغال برای تمام اهالی روستا در این رشته قرار دادیم و آماده هرگونه همکاری برای توسعه فعالیت این تولیدی هستیم.

بخشدار مرکزی گنبدکاووس گفت: با همراهی دهیاران، جوامع محلی و معتمدان تاکنون ظرفیت تولید روسری ترکمن در روستای "سارلی علیا" و پارچه‌بافی در روستای "پتکه"، پرورش آلوئه ورا در روستای "جلاین تپه"، صنایع چوبی در روستای "آق آباد"، حصیربافی و فرش بافی در روستاهای "قوچ مراد و بی‌بی شیروان" و تولید شلوار سنتی در روستای "حاجی قوشان بزرگ" شناسایی شده است.

احمدی افزود: در روستای حاجی قوشان بزرگ یکی از بانوان ترکمن با همکاری بیش از ۱۵ چرخکار شلوار سنتی را تولید و در پنج استان کشور به فروش می‌رساند و ظرفیت سایر روستاها هم در حال بررسی است و امیدواریم حداقل ۳۰ روستای توانمند دیگر را بتوانیم به لیست برندسازی خود اضافه کنیم.

وی گفت: مهمترین وظیفه بخشداری را هدایتگری روستاها در مسیر توانمندسازی با تمرکز بر گسترش فعالیت‌های محدود در حال اجرا، با همکاری مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش به افراد بیشتر و جذب تسهیلات از طریق نهادهایی مانند بنیاد برکت است.

بخشدار مرکزی از دهیاران خواست هر مزیتی که در روستایشان وجود دارد و می‌تواند به افزایش درآمد سرانه خانوار روستایی کمک کند را برای پیگیری معرفی کنند.

بخش مرکزی گنبدکاووس با جمعیت حدود ۱۷۰ هزار نفر با ۱۳۲ روستای دارای دهیاری، ۱۰ روستای دارای شورای روستا و افزون بر ۳۰ نقطه جمعیتی به عنوان بزرگترین بخش شناخته شده در استان گلستان در شهرستان گنبدکاووس واقع است.

تلخ و شیرین زندگی دستفروش گنبدی که به صادرکننده پوشاک تبدیل شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha