۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85028634
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد مشترک دموکرات‌ها و جمهوریخواهان از عملکرد کاخ سفید؛ نبود شفافیت

تهران-ایرنا- دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکایی عملکرد دولت جو بایدن درباره سرنگونی دو شی ناشناخته در روزهای اخیر را زیر سوال بردند و از نبود شفافیت کاخ سفید درباره ماهیت و منشا این پرنده های ناشناخته انتقاد کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: دموکرات‌ها و جمهوریخواهان روز یکشنبه را صرف سوال از دولت بایدن در مورد انهدام دو شیء هوایی ناشناس در روز اخیر کردند.

طرح سوال از دولت توسط اعضای دو حزب اصلی آمریکا به دنبال دستور جو بایدن در هفته گذشته به ارتش برای سرنگونی بالون چینی انجام شد.

به دنبال سرنگونی این بالون، مقام های پنتاگون فاش کردند که دست کم سه بار در طول دولت های قبلی آمریکا و یک بار در اوایل دولت بایدن، اشیاء پرنده مشابهی را در حریم هوایی آمریکا رویت کرده اند.

این افشاگری ابهاماتی را درباره مخفی کاری دولت فدرال آمریکا در اطلاع رسانی زود هنگام به افکار عمومی برانگیخت. این موضوع حتی باعث شد برخی از هم حزبی های بایدن نیز بیان کنند که خواستار شفافیت بیشتر دولت هستند.

جیم هیمز عضو ارشد دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از آماده نبودن دولت بایدن برای ارائه اطلاعات درباره حوادث اخیر مربوط به پرواز اشیاء ناشناخته ابراز نگرانی کرد.

جان تستر سناتور دموکرات از ایالت مونتانا نیز از دولت بایدن به دلیل خودداری از سرنگونی اولین بالون مشکوک چینی حین عبور آن از مونتانا در اوایل ماه جاری میلادی انتقاد کرد و گفت کشور به راهبردی مشخص برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی مشابه در آینده نیاز دارد.

چارلز شومر رهبر دموکرات اکثریت سنا که همراه با جیم هیمز جزو هشت قانونگذار کنگره هستند که اطلاعات محرمانه را دریافت می‌کنند با بیان این که با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره حوادث اخیر صحبت کرده است، در برنامه «این هفته» شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت دولت بر این باور است که آنچه در روزهای جمعه و شنبه این هفته سرنگون شد نیز بالون بودند اما به نسبت بالون چینی رویت شده بر فراز آمریکا کوچک تر بودند.

شومر اظهار داشت که قطعات بازیابی شده از بالون چینی، احتمالا به آمریکا کمک می کند تا درمورد چین و نظارت و فناوری آن اطلاعات بیشتری کسب کند.

رهبر اکثریت سنای آمریکا روز یکشنبه در این مصاحبه چین را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت چینی ها پس از این حادثه تحقیر شدند.

شومر گفت: من فکر می کنم که چینی ها تحقیر شدند و در حال دروغگویی گیر افتادند. این یک گام به عقب برای آنها است.

وی همچنین گفت بالون ها فقط در ایالات متحده به پرواز در نیامده اند و ما شاهد بودیم که بر فراز آمریکای جنوبی نیز پرواز کرده اند.

به نوشته هیل، جمهوریخواهان نیز از عملکرد دولت بایدن انتقاد کرده اند. آنها می گویند دولت باعث شد بالون های چینی چند روز بر فراز آمریکا به پرواز در آیند و در مسیری حرکت کنند که به گفته مقام های دفاعی اماکن حساس نظامی بوده اند.

مایک ترنر رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه اظهار داشت:عملکرد دولت بایدن به ویژه به دلیل خودداری از ارائه اطلاعات به کنگره درباره اشیا پرنده جدید و اطلاعاتی که تاکنون درباره بالون چینی بدست آورده است، آزاردهنده است.

در همین حال، مایکل مک کال رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که بالون چینی با پرواز بر فراز سایت های حساس ایالات متحده «خسارات زیادی وارد کرده است».

به گزارش ایرنا، رویت اشیاء ناشناخته پرنده در آمریکا و پنهانکاری دولت این کشور در ارائه اطلاعات درباره آنها نگرانی های امنیتی را برانگیخته است. روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی به تازگی گزارش داد که با وجود گزارش پنتاگون درباره وجود و رویت چنین اشیاء پرنده ای، دولت فدرال برخی پرسش ها درباره آن را بی پاسخ گذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha