ان‌بی‌سی‌ نیوز افشا کرد: افزایش اختلاف نمایندگان کنگره آمریکا در قبال روسیه

تهران- ایرنا- تارنمای «ان‌بی‌سی‌ نیوز» در گزارشی اعلام کرد: در حالی که برخی اعضای کنگره آمریکا به دنبال کاهش نگرانی‌های مردم درباره روسیه هستند، ‌بیانیه «مایک ترنر» رئیس کمیته اطلاعات مجلس ایالات متحده و افشاگری او در مورد ماهیت اطلاعات طبقه‌بندی شده با موضوع تهدیدات قریب‌الوقوع مسکو، اختلاف‌های داخلی این کشور در قبال روسیه را بیش از پیش آشکار کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این شبکه تلویزیونی آمریکایی، ‌مایک ترنر رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و نماینده ایالت اوهایو، روز گذشته در برنامه «ملاقات با مطبوعات» گفت که نگران است کاخ سفید "انفعال" خود را در قبال آن چه وی "تهدید روسیه" خواند، ‌پنهان کرده باشد.

وی با هشدار درباره طرح روسیه برای قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در فضا ادعا کرد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با وجود این بحران‌ بین المللی در حال خواب‌ گردی است.

این در حالی است که ترنر، پیش‌تر نیز با انتشار بیانیه ای عمومی اعلام کرد که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اطلاعات جدیدی مربوط به تهدیدات جدی علیه امنیت ملی آمریکا را در اختیار همه اعضای کنگره قرار داده است.

ترنر با تاکید بر این که لازم است دولت آمریکا این موضوع را از حالت طبقه‌بندی و خصوصی خارج کند، از نگرانی خود در قبال پنهان کاری احتمالی دولت بایدن خبر داد.

وی برای اثبات ادعای خود به پیشینه انفعال کاخ سفید در مواجهه با بالون های چینی، که آمریکا آن‌ها را بالون‌های جاسوسی دولت چین، ‌نامیده بود اشاره کرد.

گفتنی است دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا پس از گذشت نزدیک به یک سال از کشف و انهدام اشیاء ناشناخته موسوم به بالون های چینی در آسمان آمریکا، همچنان عملکرد دولت بایدن در این زمینه را زیر سوال برده و از نبود شفافیت کاخ سفید درباره ماهیت و منشا این پرنده های ناشناخته انتقاد می کنند.

بیانیه ترنر و افشاگری متعاقب آن در مورد ماهیت اطلاعات طبقه بندی شده اختلاف نمایندگان آمریکایی در این موضوع را آشکار کرده است. چرا که بسیاری از اعضای کنگره به دنبال کاهش نگرانی‌ها در مورد هرگونه تهدید قریب الوقوع روسیه هستند.

نماینده جیم هیمز، عضو ارشد کمیته اطلاعات، با بیان اینکه اطلاع رسانی عمومی به مردم درباره این تهدیدات ضروری نیست، گفته بود: "مردم نباید وحشت کنند."

مایک جانسون رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز این اظهارات را تکرار و تاکید کرد: "نیازی به هشدار عمومی نبود."

جیک سالیوان، ‌مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با اشاره به این که روز چهارشنبه به یک گروه هشت نفره فراحزبی متشکل از رهبران ارشد مجلس و سنا برای بررسی تهدیدات احتمالی روسیه خبر داده بود، گفت: از علنی کردن این موضوعات توسط ترنر پیش از بررسی در جلسه خصوصی شگفت زده شده است.

گفتنی است اختلاف‌های داخلی در آمریکا بر سر تصویب حمایت مالی از کی‌یف در حالی تشدید شده است که مایک جانسون رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر اعلام کرد که هیچ «برنامه‌ فوری» برای تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری دولت بایدن برای کمک امنیتی به اوکراین، [رژیم] اسرائیل و تایوان وجود ندارد.

وی پیشتر نیز اعلام کرده بود که مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوریخواهان طرح ارائه کمک‌های میلیاردی به اوکراین و دیگر طرف‌ها را حتی در صورت تصویب در سنا، بررسی نخواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha