گام‌های محکم دولت برای تحول در استان بوشهر با اعتبار ۳۱۲ هزار میلیارد تومان

بوشهر- ایرنا- گام‌های دولت برای تحول در استان بوشهر با اعتبار ۳۱۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری از اراده‌ای قوی برای خروج این استان برخوردار از محرومیت‌ها، حکایت دارد؛ این در حالی است که حجم حمایت‌های دولت سیزدهم طی سال گذشته نیز قابل قیاس با قبل از آن نیست.

به گزارش ایرنا، استان بوشهر با وسعت ۲۷ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مربع ۱.۴۲ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و از شمال به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خلیج فارس محدود است.

این استان براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۱۰ شهرستان، ۲۷ بخش، ۴۰ شهر، ۵۲ دهستان و ۹۱۰ آبادی است و براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن جمعیت آن یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر برآورد شده که ۱.۶۳ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

استان بوشهر ۷۰ درصد منابع گاز، ۲۵ درصد منابع نفت، نیمی از تولیدات پتروشیمی و افزون بر پنج میلیارد تن ذخایر معدنی را در خود جای داده و مبدا صادرات ۹۵ درصد از نفت کشور است که نقشی تاثیرگذار در اقتصاد کشور دارد.

در کنار این ظرفیت‌ها وجود ۶ میلیون اصله نخل و با تولید ۱۷۴ هزار تن خرما ۱۴ درصد از سهم کل تولید خرمای کشور را به خود اختصاص داده و بعنوان سومین استان تولید کننده این میوه شیرین گرمسیری است.

رشد شاخص‌های اقتصادی در استان بوشهر طی یک سال اول دولت سیزدهم، روایتگر موفقیتی است که در سایه تعامل، هم‌دلی و تلاش های جهادی مدیران حوزه اقتصادی این استان و سیاست دولت در توزیع عادلانه امکانات در سطح کشور متناسب با آمایش سرزمینی و برگشت بخشی از منابع حاصل از تولید به همان استان حکایت دارد.

بررسی شاخص‌های توسعه یافتگی استان بوشهر طی یک سال فعالیت دولت سیزدهم، نشان می دهد که این استان به شکل معناداری در گذر از محرومیت‌های تحمیل شده به سوی روند توسعه‌یافتگی است.

این در حالی است که بر اساس شاخص ‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از مهمترین معیارهای اساسی توسعه پایدار در هر نقطه‌ای از کشور، کاهش نابرابری در استفاده از منابع، امکانات و تسهیلات در کنار توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای با استفاده از مجموعه ای از شاخص های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی است.

با وجود این که استان بوشهر ۱.۶۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده اما تولید ناخالصی این استان مقام اول کشور را دارا است.

تولید ناخالص داخلی سال گذشته استان بوشهر ۵ هزار و ۲۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که با ۷۵ درصد افزایش نسبت به سال آخر دولت دوازدهم، ۶ درصد کل تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است این در حالی است که سرانه تولید ناخالص داخلی استان بوشهر با احتساب نفت در سال گذشته ۴۳۶ میلیون ریال اعلام شده که امسال این سرانه با ۷۴ درصد افزایش بالاترین سرانه در کل کشور بوده است.

انقلابی در رفع مشکل کم‌آبی استان بوشهر

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تامین ۹۰ درصد آب مورد نیاز استان از خارج از استان و خط کوثر و چشمه ساسان کازرون گفت: امروز تلاش شده این وابستگی از طریق احداث آب شیرین‌کن‌ها برطرف شود در همین ارتباط ۱۰۳ هزار مترمکعب آبشیرین کن در استان شروع شده بود که با اجرای پروژه‌های در دست اجرا تا پایان سال این رقم به ۱۲۵ هزار مترمکعب می‌رسد.

محمدی زاده افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده همزمان با سفر رئیس جمهور ۲ واحد آب‌شیرین‌کن شامل آب‌شیرین‌کن ۶هزار و ۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه و آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی مپنا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: همزمان با دهه فجر خط لوله انتقال آب از آب‌شیرین‌کن مپنا به شهر بوشهر اجرا شده و تلاش شده به دور از هر گونه تبلیغاتی جیره‌بندی آب در محله‌های بوشهر کاهش و بوشهر بعنوان مرکز استان از جیره بندی خارج شود.

استاندار بوشهر آب‌شیرین‌کن ۷۰ هزار مترمکعبی انرژی اتمی را از دیگر پروژه‌های مهم این استان عنوان کرد و گفت: آغاز عملیات اجرایی آب‌شیرین‌کن ۶هزار و ۵۰۰ مترمکعبی شهر بنک و پنج هزار مترمکعبی عسلویه شروع و بهره برداری از آب‌شیرین‌کن یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب اخند از جمله دیگر برنامه های این استان است.

بهره برداری از خط لوله سیراف - جم بعد از ۱۴ سال

به گفته محمدی زاده ۱۴ سال پیش قرار بود از طریق آب‌شیرین‌کن سیراف و خط لوله سیراف - جم مشکل آب شرب شهرستان جم حل شود اما این پروژه همچنان معطل مانده بود تا اینکه در سفر سال گذشته هیات دولت به استان بوشهر رئیس جمهور دستور پی‌گیری و به سرانجام رساندن آن داده شد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط وزارتخانه‌های نفت و نیرو در کنار همت مسئولان استان بسیج شدند و امروز این پروژه ۱۴ ساله قرار است همزمان با سفر رئیس جمهور به استان مورد بهره‌برداری قرار گیرد که ۱۰ هزار مترمکعب آب از خط کوثر به شهر جم منتقل می‌شود.

محمدی زاده اظهار کرد: هرچند در روند عملیات اجرایی آب‌شیرین‌کن سیراف - جم عقب هستیم اما براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا ۲ ماه آینده بخش‌هایی از این واحد وارد مدار بهره‌برداری و ظرفیت انتقال آب به شهرستان جم افزایش یابد.

استاندار بوشهر گفت: با توجه به وضع نامناسب و کاهش کیفیت آب شهرستان جم به دلیل برداشت بی رویه از چاه‌ها، بهره‌برداری از خط لوله سیراف - جم ضروری است.

روند اجرای سدها در استان سرعت گرفته است

محمدی زاده با اشاره به آبگیری سد خائیز و سرعت بخشی در روند اجرای عملیات سد باهوش ادامه داد: در زمان حاضر عملیات آبگیری سد باغان انجام و چهار میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده و انتظار می‌رود با بارندگی‌هایی که تا پایان سال پیش بینی‌ شده این ظرفیت افزایش یابد.

وی با اشاره به آبگیری رسمی سد اخند همزمان با سفر رئیس جمهور گفت: اوائل انقلاب اخند روستایی کوچک با تعدادی خانه از سنگ و گج بود و تنها دارایی مردم دام‌های آنها بود و امروز بعد از ۴۴ سال آن روستای کوچک به یک منطقه بزرگ، آباد، خانه‌های شیک با مصالح جدید و ایمن شکل گرفته و یک سد آبگیری و یک آب‌شیرین‌کن در آن افتتاح شده است.

محمدی زاده اظهار کرد: روند اجرای سدهای مهم در دست اقدام استان از جمله دشت پلنگ و دالکی سرعت گرفته و افزون بر آنها تکمیل مطالعات ۶ سد باقیمانده و اجرای پروژه‌های آبخیزداری امروز بعنوان یکی از کار ویژه‌های استان به شمار می‌رود.

تکمیل زیرساخت‌های صنعت پرورش میگو

وی در خصوص صنعت پرورش میگو در استان بوشهر گفت: با کمک متخصصان، سرمایه گذاران و دامپزشکان استان و مدیریت صورت گرفته بهره وری در مزارع پرورش میگو از ۲۶ به ۳۸ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته محمدی زاده سال آینده با تکمیل چرخه ارزش میگو شامل تولید لارو، غذای با کیفیت، افزایش بهره وری و فرآوری و سردخانه‌ها و افزوده شدن یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی جدید آماده سازی شده، میزان تولید میگوی پرورشی در استان به ۴۰ هزار تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت تامین خوارک آبزیان در استان بوشهر افزود: تا سال گذشته ۱۲ تا ۱۳ هزار تن غذای میگو در استان تامین می‌شد این در حالی است که نیاز استان با توجه به ظرفیت‌های موجود ۸۰ هزار تن است.

استاندار بوشهر ادامه داد: با راه اندازی سه واحد تامین خوراک میگو در دهه فجر در استان بوشهر ظرفیت موجود استان به ۳۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

دستور رئیس جمهور در خصوص واگذاری ۱۵۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو

به گفته محمدی زاده براساس دستور رئیس جمهور یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین باید برای پرورش میگو به جوانان این استان واگذار شود که در این راستا تاکنون ۷۰۰ هکتار در منطقه دیلم در هفته دولت واگذار شده و همچنین ۶۰۰ هکتار جدید در شیف غربی به ۶۲ تعاونی برتر که صاحب امتیاز بودند واگذار می‌شود.

وی اظهار کرد: نکته مهم این است که به جای واگذاری قطعه‌های بزرگ به سرمایه‌گذاران؛ قطعه‌های کوچک به جوانان آن هم جوانانی که در روستاهای اطراف حوضچه‌های پرورش میگو هستند، فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی و ایثارگران طبق فراخوان و امتیازبندی واگذار می‌شود.

محمدی زاده تاکید کرد: به مردم استان بوشهر اطمینان می‌دهم در این ۲ واگذاری حتی یک هکتار زمین بدون فرایند واگذاری با دستور مستقیم و غیر مستقیم هیچ شخصی واگذار نشده و همه کارها براساس فراخوان و امتیاز بندی در حال انجام است و تلاش شده کسانی که مستحق هستند مورد توجه قرار گیرند.

افزایش ظرفیت پرورش ماهی از ۳۵۰۰ به ۱۱ هزار تن

وی با اشاره به اهمیت پرورش ماهی در قفس گفت: در مهر ۱۴۰۰ ظرفیت تولید قفس‌های پرورش ماهی در دریا حدود سه هزار و ۵۰۰ تن بود اما امروز این قفس‌ها به ۱۱ هزار تن رسیده و باید طی سه سال آینده به ۶۰ هزار تن افزایش یابد.

به گفته محمدی زاده امروز شرایط ذخایر آبزیان در دریا مناسب نیست و اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس فرصتی است تا دریا نفسی بکشد و ذخایر بازسازی و تقویت شود.

گام‌های محکم دولت برای تحول در استان بوشهر با اعتبار ۳۱۲ هزار میلیارد تومانی

وی پرورش ماهی در ساحل روستاهای ساحلی را از جمله کارویژه‌های استان برای سال آینده عنوان کرد و گفت: روستاهای زیادی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که بیشتر صیاد هستند و به دلیل کمبود ذخایر دریا صید آنها اقتصادی نیست به همین دلیل به دنبال ایجاد شرایطی برای پرورش ماهی در ساحل هستیم.

افزایش تخت‌های بیماستانی به ۲۱۰۰ تخت

استاندار بوشهر گفت: در زمان حاضر این استان یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی دارد که این رقم نسبت به میانگین کشوری پائین‌تر و براساس برنامه ریزی انجام شده باید به ۲ هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی افزایش یابد.

وی با تاکید بر حمایت از مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور ۲ واحد بیمارستانی در شهر جدید عالی شهر که از سوی دولت احداث شده و یک واحد بیمارستانی در شهر کاکی که با همت بخش خصوصی و خیرین اجرایی شده افتتاح می‌شود.

محمدی زاده ادامه داد: همچنین یک مرکز درمانی که زمین آن از سوی دولت تامین و با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده نیز در مرحله بهره برداری قرار دارد و به این صورت ۴۰ مطب پزشک، درمانگاه و اتاق عمل به ظرفیت درمانی استان افزوده می‌شود.

استاندار بوشهر با درخواست از بخش خصوصی برای ساخت مراکز درمانی، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده یک واحد بیمارستانی که از سوی سپاه در دست ساخت است تا سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: همچنین با تامین منابع مالی مورد نیاز روند اجرایی بیمارستان جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س) و بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان سرعت گرفته و سفت کاری آنها در مرحله نهایی است و امید می‌رود سال آینده به مرحله نازک کاری و تکمیل برسند.

به گفته محمدی زاده افزون بر این احداث درمانگاه بیماری‌های خاص مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان بوشهر که معطل مانده بود نیز با دستور رئیس جمهور منابع آن در سفر سال گذشته تامین و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

بهره‌برداری و اجرای ۵۱۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر

استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت تامین مسکن مناسب و ایمن برای مردم گفت: تا قبل از انقلاب ما هیچ مسکن ایمنی در استان بوشهر نداشتیم و عده زیادی از مردم در کپر و در واحدهای بسیار ضعیف و غیرایمن زندگی می‌کردند و امروز به برکت انقلاب اسلامی وضعیت عمران و آبادی بهبود یافته است.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی و آغاز عملیات اجرایی حداقل سه هزار واحد مسکونی در استان بوشهر همزمان با سفر رئیس جمهور تنها بخشی از اقدامات انقلاب اسلامی برای تامین مسکن مناسب مردم است.

به گفته محمدی زاده از شمار ۳۳۰ واحدواحد مسکونی شهری، ۲۴۲ واحد در شهر برازجان و ۸۴ واحد در خورموج واقع شده و یک هزار و ۷۴۰ واحد نیز مسکن روستایی است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود با احداث واحدهای مسکونی ایمن و مناسب، زمینه ماندگاری مردم در روستاها فراهم شود، گفت: امروز افتخار می‌کنیم و به جوانانمان می‌گوئیم که به آنها زمین می‌دهیم و خانه‌ها را تا مرحله سفت کاری پیش می‌بریم و تحویل می‌دهیم.

ایجاد صنایع پائین‌دستی گامی برای اشتغال و تولید

استاندار بوشهر اضافه کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از تولیدات پتروشیمی کشور در استان بوشهر تامین می‌شود اما زنجیره ارزش صنایع پائین دستی در این استان شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه امروز صنایع پائین دستی پتروشیمی از جمله ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این استان به شمار می‌رود گفت: در زمان حاضر ۲۱ واحد پتروشیمی در حال تولید و ۱۸ واحد در دست ساخت است.

محمدی زاده افزود: در همین ارتباط یکی از صنایع پتروشیمی به نام شهرک نایبند در نزدیکی فرودگاه عسلویه با حمایت و پشتیبانی هولدینگ خلیج فارس شروع شده و بنا است که در این شهرک کود و سم تولید شود و در کنار این شهرک عملیات اجرایی ۲ شهرک دیگر در دشتستان و شهرک صنعتی شمال استان آغاز و به دنبال آن در منطقه دشتی و دیر هم صنایع پائین دستی پتروشیمی اایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر صنایع پائین دستی در استان شکل بگیرد و به مرحله تولید برسند فرصت خوبی برای اشتغال، تولید و ارزش افزوده در استان ایجاد می‌شود.

آهک از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر

به گفته محمدی زاده استان بوشهر از آهکی با خلوص حدود ۹۹ درصد برخوردار هستیم و استان در این بخش ظرفیت بی‌نظیری دارد و صنایع وابسته به آهک در این استان در حال شکل‌گیری است و برنامه‌ریزی برای افتتاح کارخانه آهک هیدراته دشتی و کربنات کلسیم از جمله برنامه‌های استان است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و موجب ایجاد فرصت‌های شغلی خوبی برای منطقه می شود.

محمدی زاده با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید آهک جاشک دیر، گفت: از آهک می‌شود کاغذ و بسیاری از محصولات دیگر تولید و پایه محصولات دیگری مانند سیمان و سایر محصولات دیگر است.

وی افزود: ایجاد زنجیره تولید آهک در استان از جمله دیگر برنامه‌های استان در این بخش است.

فعال شدن تعاونی مرزنشینان پس از ۱۲ سال

محمدی زاده فعال شدن تعاونی‌های مرزنشین در استان بوشهر پس از ۱۲ سال را از مهمترین اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در این استان در راستای تامین معیشت مردم مرزنشینان عنوان کرد و گفت: این تعاونی‌ها برای تامین هزینه‌های خود از اموال و منابع خود می‌فروختند و در مسیر نابودی کامل بودند.

وی اظهار کرد: امروز به دلیل افزایش قیمت‌ها شرایط اقتصادی مردم خوب نیست و یکی از راهکارهای مهم استان برای رفع این مشکل فعال‌سازی تعاونی مرزنشینان بود و در زمان حاضر چهار هزار تن برنج وارد استان شده و در حال توزیع است.

استاندار بوشهر گفت: امروز تعاونی‌های مرزنشین استان به حدود ۴۸۴هزار نفر عضوی که دارد کالاهای خود را که شامل برنج، روغن و شکر است با ۳۰ درصد تخفیف می‌فروشد و این اقدام موجب تنظیم بازار می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز به دنبال توسعه واردات کالا از سوی تعاونی مرزنشینان و فعال شدن تعاونی‌های تعطیل هستیم.

استاندار بوشهر فعال شدن روزبازارها با هدف رفاه حال مردم و تامین کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب از جمله دیگر اقداماتی است که در یکسال گذشته در این استان انجام شده است و از ۴۰ شهردار استان خواست که نسبت به فعالیت روزبازارها اقدام کنند تا تولیدکننده بدون واسطه کالا را تامین و مصرف کننده نیز کالای مورد نیاز خود را بدون واسطه تهیه کند.

وی از شهردارانی که در خصوص راه اندازی روزبازارها اقدام کرده‌اند قدردانی و از کسانی که هنوز در این خصوص گامی برنداشته‌اند خواست تا هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

محمدی زاده با اشاره به نزدیک شدن به آخر سال بر ضرورت راه اندازی نمایشگاه‌های بهاره برای عرضه کالاهای مورد نیاز مردم تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تلاش شده قیمت میوه در بوشهر تعدیل و از حالت انحصاری خارج شود گفت: میدان مرکزی میوه و تره بار مرکز استان نیز به صورت مستقیم از تولید کنندگان خرید و به مغازه‌های سطح شهر می‌فروشد.

استاندار بوشهر با اشاره به نبود بنکداران بزرگ برای ذخیره غذایی استان افزود: یکی از مشکلات استان نبود انبارهای بزرگ برای ذخیره مواد غذایی است و بنکداران باید با واسطه خرید ‌کنند که از بنکداران استان و کسانی که ظرفیت مالی دارند می‌خواهم که با ایجاد ظرفیت انبار برای نگهداری مواد غذایی و با خرید مستقیم از کارخانه‌ها به کاهش قیمت مواد غذایی و حذف واسطه‌ها کمک کنند.

افتتاح و اجرای ۳۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌ همزمان با سفر رئیس جمهور به استان بوشهر

به گفته محمدی زاده براساس تقویم سفرهای استانی هیات دولت ششمین استان مقصد در دور دوم سفرهای هیات دولت استان بوشهر بوده اما با توجه به پروژه‌های مهم استان این سفر به زودی انجام می شود هرچند این استان خود را برای حضور رئیس دولت سیزدهم آماده کرده است..

وی ادامه داد: هفت میلیارد دلار معادل ۲۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش پروژه‌هایی است که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی زاده گفت: این پروژه‌ها از قبل شروع شده و با پی‌گیری وزیران مربوطه، دولت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی امروز آماده افتتاح هستند.

وی اظهار کرد: همچنین ۳۲ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی است که در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی از سوی دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری و قابل افتتاح و اجرایی شدن هستند.

به گفته محمدی زاده سرجمع مجموع پروژه‌های افتتاح و اجرایی استان در دهه فجر و سفر رئیس جمهور ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است که سرمایه‌گذاری، افتتاح و اجرای این رقم ریالی پروژه در تاریخ بوشهر و کشور بی‌نظیر است.

وی تاکید کرد: همه این طرح‌ها مربوط به دولت نیست بلکه بخشی از آنها در سال‌های گذشته شروع شده و با پی‌گیری‌ها امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر گفت: یکی از پروژه‌های مهمی که به لحاظ دانش و سرمایه‌گذاری مهم است تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دشتستان آماده افتتاح است.

وی در خصوص اهمیت سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت اضافه کرد: سفرهای استانی دولت ضمن اینکه به روند تکمیل طرح‌های در دست اجرا شتاب می‌بخشد زمان اجرای پروژه‌ها را نیز کوتاه می‌کند.

محمدی زاده گفت: مصوبه‌های سفر مبنای کار برای سال‌های آینده هستند.

وی ادامه داد: جلسه‌های مختلفی در نهاد ریاست جمهوری با حضور وزیران، معاون اول رئیس جمهور در خصوص طرح‌ها و مصوبه‌های سفر دوم در چند بخش عمرانی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و تامین منابع بانکی برای پرداخت تسهیلات برگزار و در حال احصا و جمع بندی هستیم.

به گفته استاندار بوشهر بعد از جمع بندی این جلسه ها امید می‌رود مصوبه‌هایی که پایه پی‌گیری طرح‌ها و پروژه‌ها برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ باشد حاصل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha