پرواربندی ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کشت و صنعت مغان آغاز شد

اردبیل-ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز عملیات پرواربندی ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این مجتمع برای تامین گوشت مورد نیاز بازار خبر داد.

قاسم محمدی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اجرای طرح تولید قراردادی گوشت در چهار نقطه کشور گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بعنوان قطب تولید قراردادی گوشت در شمال غرب کشور انتخاب شده و در این راستا برای تولید بیشتر، عملیات پرواربندی ۱۰ هزار راس دام سنگین و ۱۰۰ هزار راس دام سبک در شرکت آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان درخصوص تامین نهاده‌های دامی برای پرواربندی هم گفت: نهاده‌های دامی برای اجرای این طرح با حمایت شرکت پشتیبانی امور دام کشور و از طریق اتحادیه دامداران استان اردبیل تامین شده و دام‌ها پس از پرواربندی تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌شود.

وی یادآورشد: اخیراً برای تنظیم بازار گوشت کشور، حمایت از مصرف کنندگان و کنترل گرانی، تعدادی از دام‌های پرواری سنگین بارگیری و در کشتارگاه‌های تهران ذبح شده و در بازار هدف عرضه شد.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر بازار کشور نیاز مبرم به گوشت گوسفند داشته و به همین منظور فاز اول پرواربندی دام سبک با ۲۰ هزار راس و در فازهای بعدی به ۱۰۰ هزار راس خواهد رسید.

پرواربندی ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین در کشت و صنعت مغان آغاز شد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای احیای اراضی این مجتمع گفت: سه هزار هکتار زمین دیم در مجتمع کشت و صنعت مغان وجود دارد که یک هزار هکتار آن زهدار است و تلاش بر این است اراضی دیم این شرکت به آبی تبدیل شود تا ضمن افزایش تولید، تغییر الگوی کشت هم مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری در سامانه‌های مدرن و مکانیزه آبیاری برای احیای اراضی کشت و صنعت و دامپروری مغان گام‌های مهم و زیربنایی برداشته شده که تحقق و بهره برداری از آنها منجر به تحول اقتصادی بزرگ در شرکت خواهد شد.

محمدی اظهار کرد: با وجود محدودیت منابع که امکان سرمایه گذاری‌های توسعه ای را سلب می‍‌کند اما سرمایه گذاری‌های عمرانی و اقتصادی قابل توجهی در حوزه‌های زراعی، دامی، باغی و صنعتی شرکت صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: احداث جایگاه‌های خشک، مرکز تغذیه، گوساله دانی، سیلوی خندقی، حوضچه‌ و آبگیر ایستگاه پمپاژ، نهالستان و باغ مادری، باغ الگویی متراکم از جمله برنامه های اجرا شده در کشت و صنعت مغان است.

وی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به میزان ۶۵۰ هکتار، تکمیل زنجیره ارزش همچون راه‌اندازی خطوط تولید روغن زرد کره حیوانی، ماست موسیر و همچنین راه اندازی شیشه پرکنی تمام اتوماتیک روغن زیتون از دیگر برنامه‌های اجرا شده در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند.

این مجموعه اقتصادی با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی با توجه به واگذاری به کارکنان و عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در اختیار شرکت کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha