غریب، تابیدن نوری تازه بر زندگی مسیح کردستان

گرگان - ایرنا - فیلم "غریب" ساخته محمدحسین لطیفی از جمله فیلم‌های تحسین‌شده مخاطبین چهل و یکمین جشنواره فجر است که برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد تا با ساخت این اثر به شهیدی که مردم کردستان او را مسیح استان خود می‌نامند ادای دین کند.

به گزارش ایرنا، شهید بروجردی بعد از پیروزی انقلاب برای مقابله و سرکوب ضدانقلاب با دستور امام (ره) عازم پاوه شد که حضور وی منشا نجات برای کردستان گردید.

وی به طور مستقیم فرماندهی عملیات‌های بسیار سخت را به عهده گرفت و در شرایطی که همه احساس می‌کردند، بخاطر فعالیت گسترده عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب، کردستان گرفتار مناقشات فراوان خواهد شد نقش بسزایی در نجات این استان ایفا کرد.

شهید بروجردی نامی آشنا در ایران به خصوص دوران دفاع مقدس است اما ابعاد وجودی شخصیت این شهید تاکنون شناسانده نشده بود و بر همین اساس لطیفی در فیلم غریب، گام به گام بیننده را با شهید بروجردی آشنا می‌کند و زوایای پنهان وی مانند علاقه به فیلم و شعر را به طور طبیعی از خصلت قهرمانان جنگی دور است برای مخاطب هویدا می‌کند.

یکی از سکانس‌های قابل توجه فیلم غریب خواندن غزلی از وحشی بافقی در تیتراژ پایانی فیلم با صدای بابک حمیدیان (بازیگر نقش شهید بروجردی) است. یا در جای دیگر فیلم، شهید بروجردی نبرد الجزایر و محمد رسول الله را می‌بیند که می‌خواهد آشنایی این شهید با هنر و فیلم و ادبیات را در ذهن مخاطب تثبیت کند.

در کنار همه این‌ها، غریب، محمد بروجردی را در کنار مردم کردستان به تصویر می‌کشد و علاوه بر نمایش ویژگی‌های مبارزاتی و چریکی، زوایای جدیدی از شخصیت وی را به نمایش می‌گذارد.

نویسنده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز گلستان در پایان اکران فیلم غریب در سینما کاپری به ایرنا گفت: حضور تماشاگران در فیلمی که قرار است از «محمد بروجردی» بگوید، چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد که نشان می‌دهد مردم سینمای دفاع مقدس را دوست دارند.

مجتبی طالبی افزود: صحنه‌های فلم غریب خسته کننده نیست و علاوه بر آن، موسیقی فیلم هم اثرگذار است و قاب‌ها درست نشانه گذاری شده‌اند و دوربین در میدان مبارزه خیابانی، سرگردان جلوه های ویژه نیست.

وی افزود: سینمای جنگ ، سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، اگر فلسفه دفاع و انقلاب را نداند یا اسیر جلوه‌های ویژه می‌شود یا دربند دیالوگ‌پردازی گرفتار خواهد شد آنچنان که در بعضی فیلم‌های دفاع مقدس رنگ و بوی آثار ضد جنگ روشنفکری دیده می‌شود.

طالبی افزود: فیلم غریب فهم درست و دقیقی از فلسفه دفاع و حکمت جنگ دارد و محمد بروجردی در مقام یک فرمانده متفکر ظاهر شده و مانند یک معلم درس می دهد که بدانیم چرا انقلاب کردیم و چرا می جنگیم؟

وی بیان کرد: تعلیق‌های این فیلم اگر چه برای مخاطب خاص قابل پیش‌بینی است اما مخاطب عام را درگیر می کند خاصه در نقطه آغاز و پایان فیلم که نزدیک ۴۰ سال است ما محمد بروجردی را در تعلیق نگه داشته ایم و اینک پرده سینما ، افتخار دارد به مخاطب نشان دهد انقلابی واقعی از چه مولفه‌هایی برخوردار است .

فیلم سینمایی "غریب" به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با بازی بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیرسام احمدی، حسام محمودی و سامیه لک ساخته شده است.

محمد حسین لطیفی کارگردان نویسنده، مجری، بازیگر و تهیه کننده متولد ۱۳۴۱ تهران است که در فیلم غریب به سراغ فیلمی در ژانر دفاع مقدس رفته است.

فیلم‌های شماره ۱۰، جنگل پرتقال، چرا گریه نمی کنی؟، هایپاور، هفت بهار نارنج، روایت ناتمام سیما، در آغوش درخت، آنها مرا دوست داشتند، یادگار جنوب، بعد از رفتن، سرهنگ ثریا، پرونده باز است، کاپیتان، هوک، غریب، آه سرد و عطرآلود به عنوان فیلم‌های جشنواره فجر در گرگان اکران شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۷ تا ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری مجتبی امینی شاگاه دیروز به کار خود در گرگان پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha