پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال زکات در دبیرخانه شورای مرکزی ثبت شد

قم- ایرنا - مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال زکات اعم از واجب، مستحب و فطریه در دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور ثبت و ضبط شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام محمدطاها مهری روز سه‌شنبه در آیین پایانی جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه‌(س) در قم افزود: جمع‌آوری این حجم از زکات با تلاش‌های مودیان، باغداران، دامداران و کشاورزان در بحث بازار و مال‌التجاره در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها صورت گرفته‌است.

وی بیان داشت: بخش اعظمی از این مبلغ در شوراهای روستا، بخش و مراکز نیکوکاری از طرف مردم برای مردم مصرف شده ولی از آنجایی که ما در دبیرخانه شورای زکات موظف هستیم هرگونه فعل و انفعال مربوط به زکات را ثبت کنیم این کار را انجام داده‌ایم.

مدیرکل اجرایی زکات گفت: اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم به‌رغم هجمه‌هایی که از سوی دشمن به دین و اعتقادهای مردم می‌شود، و شبانه روز تلاش می‌کنند، که بگویند مردم به لحاظ دین و دین‌داری و فرهنگ انفاق و زکات و بخشش، احسان و همدلی و همنوعی نسبت به گذشته ضعیف شدند، ولی آمارها و ارقام‌ها نشان می‌دهد چنین نیست.

وی تاکید کرد: این وظیفه ماست که فرهنگ‌سازی کرده، و زمینه را برای جذب ،جلب ، تمرکز و مدیریت انفاق‌ها و زکات‌های مردم فراهم کنیم.

زکات پیشران توسعه اقتصادی کشور است

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌(ره) کشور نیز با بیان اینکه زکات پیشران توسعه اقتصادی کشور است گفت: فعالیت مستمر شورای زکات در شهرستان‌ها می‌تواند راجع ترویج و جذب زکات اثربخش باشد.

حبیب‌الله آسوده در ادامه خاطرنشان کرد: فرمانداران به روستاها و شهرهایی که زکات می‌دهند، از محل شورای برنامه‌ریزی و توسعه کمک کنند، تا مردم بدانند اگر وظیفه‌ الهی را انجام دادند، نظام اسلامی نیز وظیفه حکومتی را انجام داده‌است.

معاون کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه این نهاد در چهار حوزه اقدام به جمع‌آوری منابع مردمی می‌کند گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۱۲ هزار میلیارد ریال کمک مردمی جمع‌آوری شده‌است.

آسوده همچنین یادآور شد: وظیفه کمیته امداد در حکمرانی خیر و احسان، راهبری و جذب است.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال زکات در دبیرخانه شورای مرکزی ثبت شد
وی گفت: از مجموع کل زکاتی که در دبیرخانه زکات کشور ثبت شده نیز تنها چهارهزار میلیارد ریال آن به کمیته امداد آمده که حدود هزار میلیارد ریال آن به صورت نقدی است.

وی اضافه کرد: مابقی توسط سازمان بهزیستی عمدتا در قالب فطریه، خیریه‌ها و مراکز نیکوکاری و توسط خود مردم جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

آسوده همچنین با تاکید بر اینکه این نهاد از وجوه‌های مردمی به هیچ وجه برای تامین هزینه اجرایی استفاده نمی‌کند گفت: عین انفاقی که می‌شود به دست نیازمند می‌رسد و برای هزینه اجرایی استفاده نشده و نخواهد شد، چرا که از سوی هیات امنای کمیته امداد، منع قانونی، شرعی و عرفی شده‌است.

وی در ادامه بیان داشت: صدقه‌هایی که جمع‌آوری می‌شود نیز امکان پذیر نیست که از یک شهر و استان به شهر و استان دیگر انتقال پیدا کند، چه رسد که خدایی ناکرده به کشور دیگر برود.

وی در ادامه یادآور شد: در مواردی خاص مانند زمین لرزه خوی، کمک‌های مردمی چون با نیت کمک به زلزله زدگان بوده، جمع‌آوری و به محل حادثه فرستاده می‌شود.

معاون کمیته امداد در بخشی از سخنان با اشاره به جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان قم از ارسال ۴۰۵ اثر در قالب‌های مختلف مقاله، انیمیشن، عکس، خوشنویسی، داستان، عکاسی و فیلم کوتاه به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: ۴۰ تَن از شرکت‌کنندگان مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه قم، به عنوان بیست‌وچهارمین استانی است که طی سال جاری جشنواره زکات در آن برگزار می‌شود گفت: جریان سازی و فرهنگ سازی و تجلیل از مودیان و مبلغان یکی از اهداف این جشنواره بوده که تا اوایل اسفندماه در سه استان دیگر نیز برگزار خواهد شد.

۲۵۳ میلیارد ریال زکات در قم جمع‌آوری شد

مدیرکل کمیته امداد امام‌ قم نیز با اشاره به جمع‌آوری ۲۵۳ میلیارد ریال زکات در ۶ ماهه نخست امسال گفت: سعی کرده‌ایم، مساله فرهنگ سازی و شبکه سازی را در سطوح مختلف استانی، شهرستانی، بخش و روستاها فعال کنیم.

محسن مسعودیان‌راد با بیان اینکه در هر یک از روستای استان عامل و رابط زکات داریم افزود: ۹ مرکز تخصصی نیکوکاری زکات را طراحی کرده‌ایم که اقدام‌های جذب درآمدها و بهینه مصرف کردن را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زکات جمع‌آوری شده واجب و ۸۰ درصد نیز زکات مستحبی است گفت: ۷۵ درصد زکات در امور جهیزیه، معیشت، درمان و اشتغال، و حدود ۲۵ درصد هم در امور زیرساختی و عام‌المنفعه روستایی هزینه شد.

مدیرکل کمیته امداد قم با اشاره به این نکته که کلیه هدف‌گذاری که برای توسعه روستای کوه سفید از توابع بخش مرکزی استان با استفاده از درآمدهای حاصل از زکات انجام شده، محقق شده است بیان کرد: بعد از مدت کوتاهی اکثر خدماتی که باید در این روستا انجام می‌شد، انجام پذیرفت، و تلاش داریم تا این الگو را در سایر بخش‌ها و مناطق استان نیز اجرا کنیم‌.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال زکات در دبیرخانه شورای مرکزی ثبت شد
 پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال زکات در دبیرخانه شورای مرکزی ثبت شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha