پزشکان افغانستانی آموزشهای پیشگیری و درمان دیابت را در مشهد فرا گرفتند

مشهد- ایرنا- کارگاه آموزشی پیشگیری و درمان بیماری دیابت برای جمعی از پزشکان متخصص کشور افغانستان به مدت ۲ روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: این اقدام با هدف ارتقای سلامت جمعیت کشور افغانستان برای ۱۲ نفر از پزشکان متخصص و پیراپزشکان مرکز دیابت خاتم الانبیا(ص) کشور افغانستان برگزار شد.

دکتر سید جواد حسینی افزود: در این کارگاه آموزشی موضوعاتی همچون تغذیه و فعالیت بدنی در دیابت، تشخیص و درمان دیابت بارداری، اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از دیابت، تشخیص آزمایشگاهی دیابت و روش‌های نمونه‌گیری، مراقبت از پای دیابتی، درمان‌های خوراکی و درمان‌های تزریقی ارائه شد که با استقبال تیم پزشکی اعزامی از افغانستان همراه بود.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر است که هزینه‌های بسیاری را به جامعه و سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند، افزود: نیمی از هزینه‌های صرف شده در زمینه بیماری دیابت مربوط به عوارض این بیماری و حدود یک چهارم آن مربوط به هزینه‌های دارویی است.

 پزشکان افغانستانی آموزشهای پیشگیری و درمان دیابت را در مشهد فرا گرفتند

دکتر حسینی با اشاره به پیشرفت نظام سلامت و کنترل بیماریهای واگیر و غیرواگیر در ایران گفت: برگزاری این کارگاه فرصت مغتنمی برای انتقال تجربیات حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به متخصصان و کادر سلامت کشور افغانستان است .

وی با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، عنوان کرد: با خود مراقبتی و ارتقای سواد سلامت جامعه می‌توان از ابتلا به دیابت جلوگیری نمود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران دیابتی در صورت عدم مراقبت دچار عوارض جدی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی، نابینایی و قطع عضو می شوند.

وی ادامه داد: اصلاح سبک زندگی، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مناسب، دوری از استرس و عدم استعمال دخانیات و الکل از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به دیابت به شمار می‌رود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha