۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85033088
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

درخشش نور مبعث بر دیار گنجینه فرهنگ‌ها

۲۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85033088
سعید وحیدی
درخشش نور مبعث بر دیار گنجینه فرهنگ‌ها

بجنورد- ایرنا- همزمان با سالروز مبعث آخرین فرستاده الهی، حضرت محمد مصطفی (ص) مردم گنجینه فرهنگ ها به سبک خود این روز سراسر رحمت را گرامی می دارند و با تبریک به یکدیگر، بزرگترین عید مسلمان جهان را جشن می گیرند.

به گزارش ایرنا، بار دیگر عید بزرگ مبعث فرا رسید و بوی سپند در کوچه و پس کوچه های دیار گنجینه فرهنگ ها پیچید.

جوانان و نوجوانان از خرده فرهنگ های ترک، کرد، ترکمن و تات با کمک همدیگر از مردم در ایستگاه های صلواتی پذیرایی می کنند و همگی در حال برپایی جشن رهایی بشریت از جهالت و حرکت به سوی سعادتمندی هستند.

تکایا و مساجد نیز حال و هوای دیگری دارد و اهالی گنیجنه فرهنگ ها آیین های مدیحه سرایی و جشن و سرور را به مناسبت عید مبعث در جای جای خراسان شمالی از مرکز استان گرفته تا مناطق مرزی که سمبلی از وحدت است، برپا کرده اند تا به سبک خود عشق به پیامبر مهربانی ها را به نمایش گذارند.

درخشش نور مبعث بر دیار گنجینه فرهنگ‌ها

این عرض ارادت را نباید محدود به مرکز استان دانست بلکه کافی است سری به اهالی مرزنشین خراسان شمالی نیز بزنیم تا ببینیم آنها با چه شوق و عشقی در مساجد این عید را به یکدیگر تبریک و کام خود را با شیرینی های محلی شیرین می کنند.

آذین بندی و چراغانی شهرها

به مناسبت عید مبعث، شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم حال و هوای خاصی به خود گرفته و مردم ولایتمدار این خطه با چراغانی و آذین بندی خیابان ها و معابر شهری و پخش نقل و نبات و شیرینی، عشق و ارادت خود را به خاندان نبوت نشان می دهند.

مردم این شهرها با آذین بندی شهر و نصب پارچه نوشته هایی با مضامین بعثت و نصب چراغ‌های رنگارنگ در میادین ورودی شهر شوری برپا کرده اند.

همچنین در مساجد و تکایا و حسینه های شهرستان های خراسان شمالی در روز های جمعه و شنبه، آیین های مدیحه سرایی برپا شده است.

عطر عید مبعث در کوچه پس کوچه های شهر و روستاهای خراسان شمالی پیچیده است و همگان در شادی به سر می برند.

درخشش نور مبعث بر دیار گنجینه فرهنگ‌ها

۱۰ بقعه متبرکه میزبان جشن‌های عید

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی می گوید: جشن‌ها و آیین‌های ویژه‌ای همزمان با ۲۷ رجب سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) در ۱۰ بقعه متبرکه و شاخص استان برگزار می شود.

حجت الاسلام علی اکبر صفری می افزاید: مراسم جشن عید مبعث با حضور ۱۰ مبلغ در ۱۰ بقعه شاخص خراسان شمالی در قالب سخنرانی و مسابقات فرهنگی، نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی و آذین بندی بقاع متبرکه با هدف تبیین اهداف این روز بزرگ اجرا می‌شود.

وی ادامه می دهد: سخنرانی بصیرتی و معرفت افزایی، پخش کلیپ های مرتبط در ۱۰ بقعه شاخص، مسابقه کتابخوانی و ارایه محتوای مرتبط با عید مبعث در کانال بقاع متبرکه استان نیز اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی خاطرنشان می کند: در حاشیه این جشن بزرگ علاوه بر توزیع شربت و شیرینی و ایستگاه های صلواتی، مسابقاتی نیز در قالب عید مبعت و سیره زندگی پیامبر اکرم(ص) با اهدای جوایز برگزار می شود.

حجت الاسلام صفری بیان می کند: برگزاری این جشن‌ ها موجب، ترویج فرهنگ نبوی و آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) می شود.

درخشش نور مبعث بر دیار گنجینه فرهنگ‌ها

حضرت محمد مصطفی(ص) در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با ۱۳ سال پیش از هجرت، در غار حرا از سوی خداوند بزرگ به پیامبری نایل آمد و مامور شد که بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد.

در سالروز بعثت پیامبر خوبی ها و نور، مردم ایران اسلامی در جای جای این کشور پهناور دست های خود را به شکرانه این روز بزرگ به سوی آسمان دراز کرده و برای تحقق دین پیامبر اکرم(ص) و استقرار عدالت در دنیا دعا می کنند.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha