سازمان ملل: درباره خطرات ناشی از نارضایتی اجرای توافق مینسک هشدار داده بودیم

نیویورک – ایرنا- دستیار دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که این نهاد بین المللی درباره خطرات ناشی از نارضایی اجرای توافق مینسک هشدار داده بود.

به گزارش ایرنا، میروسلاو جنچا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت اعلام کرد که مدت ها پیش از بروز فاجعه کنونی در اوکراین، سازمان ملل به همه بازیگران مربوطه در مورد خطرات ناشی از نارضایتی از نحوه اجرای توافقات مینسک و خطرات تداوم درگیری هشدار داده بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل همچنین از همه فرصت‌ها، از جمله در شورای امنیت، برای درخواست از طرف ها جهت اجتناب از انجام هر اقدام یکجانبه‌ای که می‌تواند اختلافات را بیشتر کند یا از روح و متن توافق‌نامه‌های مینسک فاصله گیرد، استفاده کرده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد که ما از سرنوشت توافق مینسک آموخته ایم که صلح فقط امضای توافقنامه نیست.

وی تاکید کرد که ما به صلح پایدار و قابل اجرا نیاز داریم که به علل اصلی مناقشه رسیدگی کنند و مطابق با منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی باشد.

وی خاطرنشان کرد که دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که این سازمان آماده حمایت از همه تلاش‌های معنادار برای برقراری صلح در اوکراین، مطابق با منشور و قوانین بین‌المللی است.

توافقنامه مینسک برای پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس در سال ۲۰۱۴ با میانجیگری رهبران فرانسه ، آلمان ، توسط اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا نوشته و سال بعد پس از گفت و گوهای گسترده توسط سران وقت جمهوری دونتسک و لوهانسک امضا شد.

این در حالی است که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که سیاستمداران غرب در زمینه اهداف توافقنامه مینسک ، جامعه جهانی ، شورای امنیت و مردم اوکراین را فریب دادند.

به گزارش ایرنا از تاس ، زاخارووا در برنامه حق دانستن در کانال TVC افزود: آلمان، فرانسه و اوکراین در ابتدا در قراردادهای مینسک اهدافی برخلاف آنچه که به کشورهای خود، اروپا و کل جهان وعده داده بودند، در سر داشتند.

وی گفت، آنان به رژیم کی یف زمان دادند تا دوباره مسلح شود. و این بدان معنی است که آنها در ابتدا قصد داشتند جامعه بین المللی را فریب دهند و مقاصد خود را اعلام کنند، چیزی کاملاً متفاوت در ذهن داشتند. و این یک طراحی کاملاً متفاوت بود که به نظر من نیازمند اصلاح در فضای قانونی است.

به گفته زاخارووا، این مساله به یک جعل و فریب واقعی در مقیاس جهانی تبدیل شده است و به امنیت جهانی ضربه زد.

پیش از این، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری سابق اوکراین گفته بود که توافقنامه ی مینسک که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، اصلاح نیروهای مسلح اوکراین و تشکیل ائتلاف بین المللی علیه روسیه را امکان پذیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha