پویایی اقتصاد در سایه تولید بر محور دانش‌بنیان‌ها

سمنان - ایرنا - ثمره ارزش‌بخشی به دانش و نوآوری، تولید ثروت و انطباق بخش‌های مختلف مانند صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری با دانش، ضرورت جامعه امروز برای پیشبرد اقتصاد و ایجاد ارزش‌ افزوده، افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات است که این هدفگذاری‌ها از طریق دانش‌بنیان‌هابه بهترین شکل محقق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گزارش‌ها، پنج و چهار دهم درصد مقالات داغ دنیا تولید دانشمندان جمهوری اسلامی ایران است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف و بهره‌گیری از علم متخصصان ایرانی در داخل کشور طی سال‌های گذشته در حد انتظار نبود و امسال رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار سال مبنی بر "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین" از مسوولان طبق گزارش‌ها ابتدای امسال ۷۰ واحد دانش بنیان در استان سمنان فعال بود که اکنون شمار واحدهای دانش‌بنیان به ۱۰۱ واحد رسید.

خواسته‌اند تا بر توسعه دانش‌بنیان‌ها اهتمام ویژه داشته باشند و بر این اساس، مسوولان استان سمنان نیز در تحقق شعار سال همت گماردند و طبق گزارش‌ها ابتدای امسال ۷۰ واحد دانش‌بنیان در استان سمنان فعال بود که اکنون شمار واحدهای دانش‌بنیان به ۱۰۱ واحد رسید و ۴۰ واحد در مرحله داوری قرار دارند که با افزوده شدن این واحدها، سمنان در زمینه راه‌اندازی شرکت‌‍‌های دانش‌بنیان موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد می‌شود.

دانش بنیان‌ها در واقع به واسطه ظرفیت علمی، تولید بر مبنای پژوهش و داشتن ارزش افزوده و ارزآوری، سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی به شمار می‌روند.

رونق تولید و به دنبال آن چرخش چرخ اقتصاد در سایه کاهش تلفات و ضایعات در تولید، بهره وری از ناخالصی‌های تولید، مدیریت مصرف و کاهش هزینه تولید محقق می‌شود و لازمه رسیدن به این راهبردها تولید بر پایه دانش است و ابراز تولید دانش‌محور، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است که با سلاح دانش خود چارچوب تحریم‌ها را نیز فرو می‌ریزند. ارتباط بین صنعت و فناوری و تولید دانش‌بنیان از الزامات دستیابی به توان رقابت‌ در بازارهای ملی و منطقه‌ای است و ارایه تسهیلات به واحدها، در بخش های مختلف از جمله سرمایه در گردش، خطوط تولیدی و ماشین آلات نقشی مهم در توسعه دانش‌بنیان‌ها دارد.

البته باید این را پذیرفت تولید دانش بنیان نیازمند نخبگان است و باید برگزاری جشنواره‌های مختلف به عنوان ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌ برای شناسایی نخبگان در سطح‌های مختلف مورد توجه باشد.

آنچه مسلم است روز به روز بر تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزوده می‌شود، اما این روند با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی باید سرعت بیشتری یابد و همراه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تولید اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد. تجمیع، توانمندسازی و حمایت همه جانبه از نخبگان و دانش بنیان‌ها بدون شک مسیر توسعه، ترقی و شکوفایی کشور و داشتن ایرانی آباد، سرافراز، مقتدر و قدرتمند را هموار می‌کند و در این مسیر نخبگان به عنوان افرادی که تمام‌وقت عمر خود را صرف کسب علم کردند و به عنوان افرادی که در تمام طول مدت تحصیل به فراگیری دانش و پژوهش تمرکز دارند، زمانی برای کسب ثروت و مال اندوزی ندارند و زمانی که میوه دانش آنها به ثمر می‌رسد و زمان بهره برداری است برای جامه عمل پوشاندن به پژوهش‌هایش نیازمند حمایت است و در نظر گرفتن معافیت مالیاتی، کمک و حمایت برای هموارکردن راه‌ها به منظور تجاری‌سازی ایده‌ها و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، از جمله راهکارهای حمایتی از این افراد محسوب می‌شود.

آنچه مسلم است روز به روز بر تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزوده می‌شود، اما این روند با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی باید سرعت بیشتری یابد و همراه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تولید اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد تا دانش‌بنیان‌ها در طول مسیر دچار فرسودگی و چالش عدم توجیه اقتصادی نشوند.

پویایی اقتصاد در سایه تولید بر محور دانش‌بنیان‌ها

ظرفیت‌های چشم‌انتظار استان سمنان برای ورود دانش‌بنیان‌ها

از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان سمنان مربوط به بخش معدن و صنعت است و به گفته کارشناسان، این استان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است که ورود دانش‌بنیان‌ها در زمینه فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی این موادمعدنی نقشی مهم در تولید ارزش‌افزوده دارد.

براساس گزارش‌ها، در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه افزون بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر است و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی و حمایت از دانش‌بنیان‌ها در زمینه فرآوری مواد معدنی دارد.

بیشتر بخوانید:

جدول مندلیف ایران را خام نفروشیم

پویایی اقتصاد در سایه تولید بر محور دانش‌بنیان‌ها

جاده‌های استان سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) سالانه میزبان ۲۰ میلیون مسافر عبوری است که اگر هر مسافر با هزینه‌کرد دست‌کم ۲ هزار تومان در این استان سمنان خدمات دریافت کند، استان باید دست‌کم ۴۰ میلیارد تومان از بخش گردشگری درآمد کسب شود، اما متاسفانه به گفته کارشناسان، در عمل چنین گردش مالی از بخش گردشگری عاید استان سمنان نمی‌شود.

به عبارتی دیگر، گردشگر می‌تواند با طی مسیر در حدود ۲۲۰ کیلومتر از پایتخت کشور، ۵۸۶ کیلومتر از اصفهان، ۲۸۲ کیلومتر از قم، ۳۳۸ کیلومتر از گلستان، ۲۰۰ کیلومتر از مازندران و ۶۷۴ کیلومتر از خراسان رضوی خود را به سمنان مهد تاریخ و عرفان برساند، اما با وجود مزیت موقعیت جغرافیایی گردشگری، استان سمنان در آخر عایدی درخوری ندارد و استفاده از دانش‌بنیان‌ها می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

شناسایی بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در استان سمنان که ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده، ظرفیتی بزرگ برای درآمدزایی است و جذب سرمایه‌گذاران استفاده از دانش‌بنیان‌ها نقشی مهم در این زمینه دارد و با تحقق این رویکرد استان سمنان می‌تواند جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند.

کشاورزی از دیگر ظرفیت‌های نیازمند یاری دانش‌بنیان‌ها در استان سمنان است، دانش‌بنیان‌ها با ارایه ایده‌های کاربردی می‌توانند به افزایش تولید، کاهش مصرف آب و در یک کلام به افزایش بهره‌وری در کشاورزی کمک کنند.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود. این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه آخرین گزارش‌ها، ۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن ٣٧ درصد از اشتغال استان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است؛ بقیه سهم اشتغال این استان در بخش خدمات است و شرکت‌های دانش بنیان استان با دارابودن سه هزار و ۸۵ نیروی انسانی در سال گذشته هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محصولات خود را به فروش رساندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha