۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۲
کد خبر: 85035646
T T
۹ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جهان در انتظار ابتکار تازه چین برای پایان جنگ اوکراین

تهران - ایرنا - در آستانه نخستین سالروز شروع جنگ اوکراین(۵ اسفند)، وزارت امور خارجه چین به تازگی اعلام کرده است این کشور به زودی از سندی جامع با محوریت حل سیاسی بحران اوکراین با تاکید بر احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی طرفهای درگیر در این جنگ رونمایی خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، هدف اصلی سفر امروز وانگ یی دیپلمات ارشد و رئیس دفتر امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و دیدار احتمالی وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشور میزبان نیز رایزنی با مقامات روسیه با محوریت کمک به حل سیاسی بحران اوکراین اعلام شده است.

وزارت امور خارجه چین به تازگی و در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین(پنجم اسفند) اعلام کرده است که پکن قصد دارد به زودی سند جامعی با محوریت حل سیاسی بحران اوکراین با تاکید بر احترام به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، احترام به اصول منشور سازمان ملل و نگرانی های امنیت هر کدام از کشورهای درگیر این جنگ، رونمایی کند.

چین همچنین تاکید کرده است که مخالف حمله به نیروگاه های اتمی و استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک است. چین اعلام امیدواری کرده است که با همکاری با همه طرفها، بتواند به تلاش های برای ایجاد صلح و تحقق ثبات در کوتاه ترین زمان ممکن کمک کند.

در سندی که چین قرار است به زودی از آن رونمایی کند، بر تلاش های فعال این کشور برای پیگیری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین تاکید شده است.

در این سند که قرار است در آینده نزدیک از جانب چینی ها منتشر شود، بر ضرورت جلوگیری یک جنگ هسته ای تاکید شده است.

خبرگزاری تاس روسیه نیز امروز از سفر وانگ یی به مسکو خبر داد و از احتمال دیدار وی با ولادیمیر پوتین نوشت.

به نظر می رسد چینی ها قصد دارند در آستانه یکسالگی شروع جنگ اواکراین، در یک اقدام ابتکاری و دیپلماتیک قوی، فرمان میانجی گری بین روسیه و اوکراین را بدست بگیرد. چین روابط خود با اوکراین را راهبردی می داند و از سوی دیگر، پکن و مسکو به عنوان دو قدرت بزرگ شرق روابطی دوستانه دارند و ولادیمیر پوتین ماه گذشته در تماس تلفنی با شی جینپینگ رئیس جمهوری خلق چین، از وی برای سفر به مسکو در «بهار» ۲۰۲۳ دعوت کرد؛ بهاری که باتوجه به گام های جدید چین برای کمک حل سیاسی بحران اوکراین، پایانی بر جنگ یک ساله اما بسیار پرتبعات برای جهان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha