حمایت تمام عیار مسکو از مواضع چین در مورد مسائل داخلی

تهران - ایرنا - نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه روز سه شنبه گفت که کشورش از مواضع چین در ارتباط با مسائل سرزمینی مانند تایوان؛ سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ به صورت کامل پشتیبانی می کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس؛ پاتروشف در دیدار با "ونگ یی" مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب کمونیست چین و عضو دفتر سیاسی این نهاد، بر پشتیابی قاطع و تزلزل ناپذیر مسکو از پکن در مسائلی مانند تایوان، سین کیانگ، تبت و هنگ کنگ، پافشاری کرد.

وی افزود: تعمیق بیشتر هماهنگی دوجانبه روسیه و چین و تعامل آنها در صحنه بین المللی در چارچوب کارزار سراسری غرب برای ایجاد محدودیت برای ۲ کشور، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از گلوبال تایمز؛ چین در سند ابتکار عمل امنیت جهانی که امروز و در میانه افزایش خطرات و چالش هایی که جهان با آنها رو به روست و به ویژه به امید کورسویی در بحران اوکراین و با هدف حذف دلایل ریشه ای نزاع های بین المللی و بهبود امنیت جهانی منتشر کرد، خاطرنشان کرده است که جنگ هسته ای هرگز نباید اتفاق بیفتد و پیروز نخواهد شد.

این طرح ابتکاری، هم زمان با سفر مهم وانگ یی رئیس امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و نیز در آستانه نخستین سالروز شروع جنگ اوکراین (۲۴ فوریه/پنج اسفند ماه) رونمایی شده است.

سفر روز گذشته وانگ یی دیپلمات ارشد و رئیس دفتر امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و دیدار احتمالی وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشور میزبان و رایزنی با مقامات روسیه با محوریت کمک به حل سیاسی بحران اوکراین، اعلام شده است.

بی طرفی چین در قبال مسئله اوکراین که کوین گانگ سفیر چین در واشنگتن، آن را "عینی و بی طرف" توصیف کرده بود، با توجه به این واقعیت اساسی که روسیه و اوکراین هر دو از دوستان چین یا "شریک های استراتژیک" هستند، کاملاً صادقانه است.

به نظر می رسد چینی ها قصد دارند در آستانه یکسالگی شروع جنگ اواکراین، در یک اقدام ابتکاری و دیپلماتیک قوی، فرمان میانجی گری بین روسیه و اوکراین را بدست بگیرد. چین روابط خود با اوکراین را راهبردی می داند و از سوی دیگر، پکن و مسکو به عنوان دو قدرت بزرگ شرق روابطی دوستانه دارند و ولادیمیر پوتین ماه گذشته در تماس تلفنی با شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین، از وی برای سفر به مسکو در «بهار» ۲۰۲۳ دعوت کرد؛ بهاری که باتوجه به گام های جدید چین برای کمک حل سیاسی بحران اوکراین، پایانی بر جنگ یک ساله اما بسیار پرپیامد برای جهان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha