شرایط برقراری پروازهای نوروزی در فرودگاه همدان فراهم است

همدان- ایرنا- مدیر فرودگاه همدان می گوید: بر اساس برنامه ریزی انجام شده و همچنین استقبال شهروندان، شرایط برای انجام پروازهای مسیر رفت و برگشت همدان-کیش و همدان-مشهد فراهم است.

حمل و نقل هوایی امروزه به عنوان شاه کلید توسعه در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه گردشگری و اقتصادی محسوب می شود چرا که استفاده مناسب از زمان برای بسیاری از گردشگران از اهمیت زیادی برخوردار است و گردشگران معتقد هستند نباید طلایی‌ترین لحظات زندگی خود را در بین مسیر مبدا تا مقصد تلف کنند.

استان همدان نیز به دلیل وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار، همه ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود کشانده است و وجود فرودگاه و راه‌آهن که از زیر ساخت های اصلی است می تواند موجب رشد و توسعه صنعت توریسم در استان شود.

ورود قطار به همدان شرایط اقتصادی و گردشگری را به طور حتم بهتر کرده اما در این بین حمل و نقل هوایی جایگاه خود را دارد چراکه این استان همه ساله میزبانی برنامه های زیادی در سطح ملی و بین المللی است.

مسوولان استانی با اختصاص اعتبار برای فرودگاه همدان در سال های اخیر امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر را فراهم کردند و اکنون این فرودگاه با توجه به جایگاه منحصر به فرد خود یکی از مهمترین فرودگاه های غرب کشور به شمار می رود و با هشت دهه قدمت یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران محسوب می شود.

این فرودگاه بین المللی که مدت ها بی رمق مانده بود، برنامه هایی برای برگزاری پروازهای خارجی از جمله پروازهای عتبات عالیات دارد و طبق آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۸۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۳۰ تن بار و ۲۸۲ هزار و ۹۸۳ نفر مسافر از طریق آن جابه جا شدند.

همه گیری کرونا در طول سه سال گذشته تاثیر بسیار زیادی در تعطیلی فرودگاه همدان داشت به طوری که پروازهای مسیر همدان-مشهد و همدان-کیش را لغو کرد.

مدیر فرودگاه همدان می‌گوید بر اساس اقدامات صورت گرفته برنامه ریزی شده است تا در صورت استقبال مسافران، پروازهای روزهای عید نوروز در مسیر همدان-کیش و همدان-مشهد برقرار شود.

خبرنگار ایرنا در این زمینه و برای جزئیات بیشتر این موضوع با علی اصغر جهانگیری معز مدیر فرودگاه همدان گفت و گوی کوتاهی انجام داد و از او درباره برقراری دوباره پروازهای فرودگاه همدان و اقدامات صورت گرفته پرسیده است.

ایرنا: دلیل اصلی تعطیلی پروازهای فرودگاه همدان چیست؟

جهانگیری معز: به طور کلی عدم استقبال مسافر، پروازهای هر فرودگاهی را به تعطیلی می‌کشاند و در طول سه سال گذشته به دلایل مختلف مسافران از پروازهای فرودگاه همدان استقبال نکردند و همین موضوع باعث شد شرکت های هواپیمایی از انجام پرواز در فرودگاه همدان استقبال نکنند. پیش از همه گیری بیماری کرونا، پروازهای مسیر همدان-کیش و همدان-مشهد در برخی از روزهای سال برقرار می شد که با همه گیری کرونا پروازها متوقف شد. از سوی دیگر بالا بودن نرخ بلیت هواپیما موجب استقبال نکردن مسافران از پروازهای فروگاه همدان شده است. زیرساخت‌های زمینی مسیر همدان- تهران مناسب است و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند برای صرفه جویی در هزینه‌ها از مسیر زمینی استفاده کنند. البته تعداد هواپیمای ناوگان هوایی کشور محدود است و این موضوع نیز در توقف پروازهای فرودگاه همدان بی تاثیر نبوده. شرکت های هواپیمایی در برخی از روزهای سال که تعداد مسافران افزایش می یابد سرویس دهی می دهند و به محض کم شدن مسافر به دنبال بهانه‌ای برای متوقف کردن پروازها هستند. این موضوع فقط مختص فرودگاه همدان نیست و همه فرودگاه های هم تیپ همدان با این مشکل موجه هستند.

ایرنا: زیرساخت‌های فرودگاه همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فرودگاه همدان از همه لجاظ تکمیل و دارای تجهیزات به روز و پیشرفته هواپیمایی است و بلندترین برج مراقبت فرودگاه های کشور در این فرودگاه قرار دارد. زیرساخت‌های سخت افزاری این فرودگاه مناسب است و قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را دارد. پروازهای حج تمتع امسال به بهره گیری از هواپیماهای پهن پیکر بدون هیچگونه مشکلی از طریق فرودگاه همدان انجام شد. امکانات خوب این فرودگاه باعث شد حاجیان استان های همدان و کردستان امسال از طریق این فرودگاه به سرزمین وحی اعزام شوند. همچنین ترمینال این فرودگاه تجهیزات مناسبی دارد و مسافران زیادی می توانند از طریق این ترمینال جا به جا شوند. فضای پارکینگ این فرودگاه مناسب و زمینه های انجام پروازهای متوالی در این فرودگاه فراهم است.

ایرنا: چه برنامه ای برای برقرای دوباره پروازهای فرودگاه همدان دارید؟

با توجه به فرارسیدن تعطیلات نوروزی به طور طبیعی تعداد سفرها افزایش می‌یابد. بر اساس اقدامات صورت گرفته، برنامه ریزی شده است تا در صورت استقبال مسافران، پروازهای روزهای عید نوروز در مسیر دو سویه همدان-کیش و همدان-مشهد برقرار شود. استمرار پروازهای نوروزی به استقبال مسافران بستگی دارد. ما پیگیر پروازهای فرودگاه طی چند روز آینده هستیم و تلاش داریم برای عید نوروز پروازها برقرار شود.

ایرنا: مهمترین راهکار برای ثبات پروازهای فرودگاه همدان چیست؟

همه مسوولان و مجموعه های استان همدان برای رونق پروازهای فرودگاه متحد شده اند و ایجاد یک ایرلاین اختصاصی، مهمترین راهکار برای ثبات پروازهای این فرودگاه در شرایط کنونی است. شرایط فرودگاه همدان به گونه ای است که راه اندازی یک ایرلاین هوایی بسیاری از مشکلات پروازی آن را حل می‌کند. با راه اندازی ایرلاین هوایی یک هواپیما در فرودگاه همدان مستقر می شود و به مسافران خدمات ارائه می‌دهد. راه اندازی ایرلاین علاوه بر خدمات دهی به مسافران استان، موجب می شود در زمانی که استقبال مسافران کم است هواپیمای اختصاصی استان، به سایر فرودگاه های کشور خدمات دهی کند. بنابراین بر اساس بررسی کارشناسان، بهترین مدل برای ثبات پروازهای فرودگاه همدان ایجاد یک ایرلاین اختصاصی است. با اره اندازی این ایرلاین دیگر شرکت های هواپیمایی به بهانه های مختلف نمی توانند پروازهای فرودگاه را متوقف کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha