۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85036913
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بایدن: یک سال پیش جهان آماده سقوط اوکراین بود

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۸
کد خبر: 85036913
بایدن: یک سال پیش جهان آماده سقوط اوکراین بود

نیویورک - ایرنا- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که در سالگرد یکسالگی جنگ اوکراین به لهستان سفر کرده است، گفت: یک سال پیش، جهان آماده سقوط کی یف بود. امروز می توانم گزارش بدهم که کی یف همچنان قدرتمند پابرجا و مغرور و مهمتر از همه آزاد ایستاده است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی در سخنانی در ورشوی لهستان افزود: زمانی که پوتین تانک‌ها ی خود را به اوکراین فرستاد می پنداشت پیروز می شود. اما اشتباه کرد. مردم اوکراین بسیار شجاع هستند. اتحاد ما بسیار قوی است، دموکراسی بسیار قوی است.

بایدن افزود: برخلاف انچه پوتین امروز گفت غرب در حال توطئه برای حمله به روسیه نیست.  میلیون ها شهروند روسیه که فقط می خواهند با همسایگان خود در صلح زندگی کنند، دشمن نیستند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: بی رحمی هرگز اراده آزادگان را  شکست نخواهد داد  و اوکراین هرگز یک پیروزی برای روسیه نخواهد بود. دموکراسی‌های جهان قوی‌تر شده‌اند نه ضعیف‌تر، خودکامه‌ها ضعیف‌تر شده‌اند نه قوی‌تر. حمله به یک کشور (عضو ناتو)، حمله به همه است. این یک سوگند مقدس است.

 بایدن در  بخشی از سخنان خود در ورشو ادعا کرد که روسیه در اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» و «جنایت علیه مردم اوکراین» شده است. وی گفت : آنها بدون شرم مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند.

وی ادعا کرد که روسیه «غیرنظامیان را هدف قرار داده است»، از تجاوز به عنف به عنوان «سلاح جنگی»، دزدی کودکان اوکراینی و هدف قرار دادن ایستگاه‌های قطار، بخش‌های زایمان، بیمارستان‌ها، مدارس و پرورشگاه‌ها استفاده می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورش  در ۷۵ سالگی تاسیس ناتو, سال  میلادی آینده  میزبان نشست سران  کشورهای عضو ناتو خواهد بود، زیرا این اتحاد دفاعی به ۷۵ سالگی می رسد.

وی با اشاره به  یکی از اصول ناتو مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه است، گفت: " شک نکنید، تعهد آمریکا به اتحاد ناتو و ماده ۵ این سازمان استوار  و قاطع  است. اعضای ناتو آن را می داند و روسیه نیز  این امر را می‌داند: حمله به یک عضو، حمله به همه است."

بایدن در بخش دیگری از اظهارات خود علیه پوتین گفت: علاقه پوتین به سرزمین و قدرت شکست خواهد خورد و عشق مردم اوکراین به کشورشان پیروز  خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اشاره کرد که دولت او در این هفته «تحریم‌های بیشتری» را علیه شهروندان روسیه  اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روسیه در اوکراین پیروز نخواهد شد، گفت که مسکو بهای سنگینی برای جنگ علیه اوکراین خواهد پرداخت و ما و متحدانمان به ارائه تسلیحات به اوکراین ادامه خواهیم داد. ما تعهدی واقعی بر حمایت از اوکراین داریم.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

در حال تکمیل است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha